چه کار کنیم تا نفخ نکنیم؟

قندهای الکلی معمولا در مواد غذایی و آدامس‌های بدون قند مورد استفاده قرار می‌گیرند. این شیرین‌کننده‌ها عمدتا جایگزینی برای قندهای دیگر هستند. با این ‌حال، قندهای الکلی می‌توانند باعث ابتلا به مشکلات گوارشی شوند، چون برای هضم شدن به باکتری‌ها روده بزرگ می‌رسند و گاز زیادی در این مرحله به‌ وجود می‌آورند.

بنابراین، بهتر است که از مصرف قندهای الکلی مانند زایلیتول، سوربیتول و مانیتول خودداری کنید. محققان می‌گویند که بدن بعضی از افراد، اریتریتول را بهتر از قندهای الکلی دیگر تحمل می‌کند، ‌اما این ترکیب نیز در صورت مصرف به مقدار زیاد می‌تواند باعث ابتلا به مشکلات گوارشی مختلف مانند نفخ شود.

مکمل آنزیم گوارشی مصرف کنید

محصولات بدون نسخه و کاربردی خاصی در این زمینه وجود دارند که می‌توانند موثر باشند. این محصولات شامل مکمل‌های آنزیمی هستند که در تجزیه و هضم کربوهیدرات‌ها به بدن کمک می‌رسانند. مهم‌ترین مکمل‌های آنزیمی به ترتیب زیر هستند:

- مکمل آنزیم لاکتاز: لاکتاز، نوعی آنزیم است که لاکتوز را تجزیه می‌کند و درنتیجه به افرادی که با مشکل عدم تحمل لاکتوز مواجه هستند، کمک می‌رساند.

- مکمل آنزیم بینو (Beano): این مکمل حاوی آنزیمی به نام آلفا-گالاکتوزیداز است که می‌تواند کربوهیدرات‌های هضم‌ناپذیر دریافت‌شده از مواد غذایی مختلف را تجزیه کند.

محققان می‌گویند که در بسیاری از موارد،‌ این مکمل‌ها می‌توانند سریعا مشکل را برطرف کنند.

از ابتلا به یبوست جلوگیری کنید

یبوست از شایع‌ترین مشکلات گوارشی در جهان امروز است و می‌تواند علت‌های متعددی داشته باشد. مطالعات علمی نشان داده‌اند که یبوست می‌تواند علائم نفخ را هم تشدید و بدتر کند. معمولا هم دریافت فیبر محلول بیشتر برای رفع یبوست توصیه می‌شود.

با این‌ حال،‌ افرادی که با مشکل نفخ مواجه هستند یا نسبت به فیبرها حساس‌اند، باید در مصرف فیبرها با احتیاط عمل کنند، چون مصرف همین ترکیبات می‌تواند به تشدید مشکلات آنان منجر شود. به همین دلیل نیز متخصصان توصیه می‌کنند که مصرف مکمل منیزیم و افزایش فعالیت بدنی را جدی بگیرید، چون هر دو می‌توانند اثرات قابل توجهی در مقابله با یبوست داشته باشند.

گاز ایجادشده توسط باکتری‌ها در روده، از مهم‌ترین عوامل نفخ شدید است. دانشمندان در دهه‌های اخیر ثابت کرده‌اند که انواع بسیاری از باکتری‌ها در روده وجود دارند و تعادل این باکتری‌ها می‌تواند در هر فردی متفاوت باشد. به نظر منطقی می‌رسد که تعداد و نوع باکتری‌ها بتوانند بر میزان گاز تولیدشده در روده‌ها اثرگذار باشند و بعضی از مطالعات علمی نیز همین فرضیه را تایید کرده‌اند.

در همین راستا، بعضی از مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مکمل‌های پروبیوتیک می‌تواند به کاهش گاز تولیدشده در روده‌ها و همچنین کاهش نفخ کمک کند و اثرگذاری این مکمل‌ها به‌طور خاص در میان افراد مبتلا به مشکلات گوارشی قابل توجه‌تر از دیگران است. البته میزان تاثیرگذاری این مکمل‌ها براساس ویژگی‌های هر فرد می‌تواند متفاوت باشد و در نتیجه نباید انتظار نتیجه یکسانی در همه افراد داشته باشیم.

عصاره نعناع می‌تواند موثر باشد

توجه داشته باشید که نفخ می‌تواند به‌ واسطه ایجاد تغییر در عملکرد عضله‌های دستگاه گوارش ایجاد شود. داروهایی که با عنوان ضداسپاسم شناخته می‌شوند، می‌توانند به کاهش اسپاسم‌های عضلانی از این منظر هم کمک کنند، اما عصاره نعناع ترکیب طبیعی و مناسبی است که تقریبا اثراتی مشابه با همان داروها دارد.

مطالعات متعددی نشان داده‌اند که عصاره نعناع می‌تواند علائم مختلف بیماری مانند نفخ را در افراد مبتلا به مشکلات گوارشی کاهش بدهد. امروزه شما می‌توانید عصاره نعناع را در قالب مکمل‌های بسته‌بندی‌شده هم خریداری کنید.