آیا ذرت مکزیکی سرطان زا است؟!

غیبی یک متخصص تغذیه با اشاره به نکات تغذیه‌ای و بهداشتی در تهیه‌ ذرت مکزیکی اظهار کرد: مواد لازم برای تهیه‌ ذرت مکزیکی بسته به ذائقه و سلیقه متفاوت خواهد بود، اما ماده‌ غالب آن کنسرو ذرت است که ارزش غذایی آن با غلات یکسان بوده و سلامت کنسرو اعم از تاریخ تولید و انقضاء و شیوه‌ نگهداری از آن از اهمیت زیادی برخوردار است. پوسیده نبودن، پف نکردن و بسته بودن کامل ظرف کنسرو نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

وی ادامه داد: قارچ از دیگر مواد اولیه‌ در تهیه‌ ذرت مکزیکی است که تازگی و نحوه‌ نگهداری، کپک زده نبوده و پوسیده نبودن آن حائز اهمیت بوده و با توجه به این که قارچ جزو سبزیجات است، از این رو باید از پخت آن در حرارت‌های بالا خودداری شود.

غیبی بیان کرد: پنیر پیتزا، کره، ادویه‌جات و سس مایونز نیز در تهیه‌ این خوراکی استفاده می‌شوند، ولی افراد مبتلا به فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی_عروقی، دیابت و سرطان باید در استفاده از این مواد احتیاط کنند؛ به طوری که این افراد می‌توانند از برخی مواد جایگزین مثل ماست به جای سس مایونز استفاده کرده و یا برخی از مواد مثل ادویه‌جاتی که فشار خون را بالا می‌برند را حذف کنند.

غیبی در ادامه با تاکید بر خودداری از پخت مواد غذایی در حرارت‌های بالا گفت: سوختن روغن در حرارت‌های بالا سبب تولید مواد کارسینوژن (سرطان‌زا) مانند آکرولین شده و سلامتی مصرف‌کنندگان را تهدید خواهد کرد.

وی در پایان با بیان این که سرطان‌زا بودن ذرت مکزیکی از نظر علمی ثابت نشده است، خاطرنشان کرد: متخصصان تغذیه، خوردن ذرت مکزیکی را به همه‌ی گروه‌ها توصیه نمی‌کنند. همچنین به سایرین نیز توصیه می‌کنیم که این خوراکی را در خانه تهیه کرده و از سلامت کامل مواد اولیه و طرز تهیه‌ آن اطمینان حاصل کنند.