مترو و اتوبوس‌ در مرکز‌ شهر پاسخگوی‌ شهروندان است

 محسن هاشمی رفسنجانی‌ رئیس شورای شهر تهران در پایان چهل و یکمین جلسه شورای شهر تهران‌ که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با ابراز خرسندی‌ از اینکه امروز بحث طرح‌ ترافیک‌ در صحن‌ شورا‌ مطرح شد، اظهار کرد: نحوه قیمت‌گذاری و تعامل با کسانی که می‌خواهند از طرح ترافیک استفاده کنند طی لایحه‌ای توسط اعضای شورا بررسی‌ شد و بررسی‌ این لایحه‌ از سایر لوایح پر تنش‌‌تر بود‌.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه این لایحه موافقان و مخالفان زیادی داشت، گفت: در نهایت کلیات‌ این طرح‌ به تصویب‌ رسید و جزئیات آن روز سه‌شنبه‌ مورد بررسی‌ قرار خواهد گرفت.

هاشمی‌ رفسنجانی با بیان اینکه رسانه‌ها نسبت به استفاده مردم و مسئولان‌ از وسایل عمومی هیچ نگاهی‌ ندارند، گفت: شهر تهران هزینه‌ زیادی را برای ایجاد سیستم حمل و نقل عمومی سریع مانند مترو و B.R.T پرداخته است‌ و اکنون ما در محدوده طرح ترافیک کاملاً از سیستم حمل و نقل عمومی‌ای که باید ساخته می‌شد برخوردار هستیم‌ و این بدین‌ معنا است که باید سعی کنیم‌ مردم و مسئولان به جای استفاده از خودرو شخصی از حمل و نقل عمومی استفاده کنند.

رئیس‌ شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه مترو و اتوبوس‌ در مرکز‌ شهر پاسخگوی‌ شهروندان است، گفت: ممکن است کسی در نقاط‌ دور دست شهر باشد، اما اگر خود را به نزدیکی‌ محدوده طرح‌ برساند‌ سیستم‌ حمل و نقل عمومی‌ در این مرکز‌ قوی است‌ و برای همین در مسئله‌ حمل و نقل عمومی‌، پارک‌سوارها‌ در نظر گرفته می‌شوند تا خودروهای شخصی‌ شهروندان در این محل‌ها پارک شوند‌.

وی با تأکید بر اینکه خطوط مترو در محدوده طرح ترافیک تکمیل شده است، خاطرنشان کرد: آن بخش از مترو‌ که هنوز‌ تکمیل‌ نشده‌ در خارج از محدوده طرح ترافیک است‌.

هاشمی رفسنجانی با ابراز خرسندی از اینکه در 31 کیلومتر مربع‌ 43 ایستگاه مترو وجود دارد، گفت: در این شرایط‌ در هر 700 مترمربع‌ یک ایستگاه‌ وجود دارد و مردم و مسئولان‌ می‌توانند از مترو استفاده کنند‌.

وی با بیان اینکه در همین محدوده 31 کیلومتر مربعی‌ تعداد زیادی ایستگاه B.R.T داریم، خاطرنشان کرد: فاصله ایستگاه‌های B.R.T معمولاً کمتر از 500 متر مربع‌ است.

هاشمی‌ رفسنجانی با بیان اینکه ما 60 ایستگاه B.R.T هم در محدوده طرح ترافیک داریم، خاطرنشان کرد: سیستم حمل و نقل عمومی در مرکز شهر و محدوده طرح ترافیک کامل است و به جای اینکه این مسئله اطلاع‌رسانی شود‌ و مردم و مسئولان را تشویق‌ به استفاده از حمل و نقل عمومی به جای خودروی شخصی کنند، سخن از چگونگی ورود اقشار‌ مختلف به محدوده طرح ترافیک زده می‌شود.

وی با بیان اینکه دلیلی ندارد وقتی سیستم‌ حمل و نقل عمومی تکمیل شده است، کسی با خودرو وارد این محدوده شود، افزود:هزینه پارک خودرو را هم در این محدوده باید به قدری‌ بالا ببریم که برای کسی صرف نکند با خودرو وارد محدوده شود و هوا را آلوده کند.

هاشمی‌ رفسنجانی با بیان اینکه ظرفیت‌ خطوط 1، 2، 3 و 4  مترو به قدر کافی است و واگن به اندازه کافی موجود است، اظهار کرد: برای خط‌ 6 ، واگن کم داریم و دولت هم مصوبه داده که واگن خریداری شود و رسانه‌ها باید به سیستم دولت فشار بیاورند‌ که تعداد واگن‌ها و اتوبوس‌ها افزایش یابد‌، نه اینکه خودرومحوری‌ را تشویق‌ کنند.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه ما یک سیستم حمل و نقل عمومی با 60 درصد کارآیی در محدوده طرح داریم‌، گفت: باید از این سیستم به طور کامل استفاده شود.

وی با اشاره به نحوه عزیمت‌ خود از منزل به شورای شهر در روز جاری گفت: در فاصله 400 متری منزل ما ایستگاه نوبنیاد‌ است و من می‌توانستم به ایستگاه نوبنیاد‌ بیایم‌ و سوار مترو بشوم‌ و در ایستگاه امام خمینی(ره) پیاده شوم و با 500 متر پیاده‌روی به محل کار خود برسم‌، اما متأسفانه امروز با خودروی شخصی آمدم و علت آن هم این است که من از طرح ترافیک برخوردار بودم و اگر طرح ترافیک نداشتم مجبور می‌شدم با استفاده از حمل و نقل عمومی بیایم‌.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سئوال‌ خبرنگاری مبنی بر اینکه شهرداری باید به دلیل همسویی‌ با دولت مطالبات‌ خود را بگیرد، گفت: ما به جای اینکه به اصل طرح ایراد بگیریم باید پیگیر‌ همین مطالبات باشیم‌، چون ما از این طریق‌ می‌توانیم‌ هم واگن‌سازی و هم شغل‌ ایجاد کنیم‌، چنانچه در حال حاضر کارخانجات‌ واگن‌سازی همگی بیکار شده‌اند، در حالی که‌ مردم هم نیاز به اشتغال دارند‌.

وی با اشاره به مصوبه 2 میلیارد تومانی دولت برای تأمین واگن گفت: وزارت کشور باید‌ هر چه زودتر این مناقصه‌ را برگزار کند‌ تا هر چه سریع‌تر روند‌ تکمیل واگن‌های مورد نیاز مترو تسریع‌ شود.

در این هنگام یکی از خبرنگاران‌ با نشان‌ دادن‌ تصویری از مترو تهران‌ به هاشمی که حاکی از ازدحام جمعیت بر اثر بارش برف بود، گفت آیا شما با این وضعیت حاضر به استفاده از مترو هستید؟ که رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به او اظهار کرد: همه متروهای‌‌های جهان چنین حالتی دارند و شما می‌توانید برای پی بردن به این مسئله مترو‌ توکیو‌، شانگهای‌ و پکن‌ را نگاه کنید که چگونه دچار ازدحام جمعیت هستند.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: این تصاویر بسیار خوب است، زیرا نشان می‌دهد مردم به سمت استفاده از حمل و نقل عمومی می‌روند.