خط 8 متروی پایتخت چه زمانی بازگشایی می شود؟

سیدجعفر تشکری هاشمی، معاون سابق حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران در پاسخ به اینکه چرا در دور جدید خط هشت را خط یک می نامند، گفت: اینکه چرا دوستان خط 8 را درامتداد خط 1 متروی تهران قرار داده اند به شخصه اطلاعی ندارم چرا که دلیلی برانجام چنین کاری وجود ندارد. خط 8 متروی تهران تا ایستگاه شاهد پیشروی دارد و با پیاده کردن مسافران در آن ایستگاه سرویس خود را ارائه داده وبه پایان می رساند.

وی در ادامه خاطر نشان ساخت: خط فرودگاه حضرت امام که به عنوان خط 8 شناخته می شود از فرودگاه حضرت امام تا حرم مطهر وپس از آن به سمت ایستگاه شاهد واقع در شمال بهشت زهرا حرکت کرده وطبق پیش بینی ها مسافران دراین ایستگاه می توانند از طریق خط 1 مسیر خود را ادامه دهند که بر این قابلیت هم تاکید شده تا امکان حرکت قطارهای که از فرودگاه امام حرکت می کنند به داخل شهر نیز مهیا شود فارغ از اینکه چه عنوان وشماره ای بر آن خط گذاشته می شود، بنابراین خط 8 از فرودگاه حضرت امام تا ایستگاه شاهد یک مسیر مستقل برای خود دارد واز آنجا می توان به سایر نقاط شهر عزیمت کرد.

معاون سابق شهردار تهران درباره استفاده کامل از خط 8 مترو نیز عنوان کرد: یقینا ساعات کاری و فاصله تردد قطارهای مستقر در فرودگاه امام متفاوت از سایر خطوط متروی تهران است از این رو طراحی واگن ها, تعداد آنها ، توجه به حجم وظرفیت جا به جایی و مدل مناسب اقتصادی طراحی خط 8 از مسائلی مهمی است که دراولویت قرار دارد. لازم به ذکر است که هیچ منعی برای استفاده از خط 8 تهران به صورت 24 ساعته در ارائه خدمات رسانی به مسافران ایرانی وخارجی وجود ندارد. بازگشایی و استفاده 24 ساعته از خط 8مترو تهران منوط به تصمیم گیری مدیران است.

وی یادآور شد: به نظر می رسد مدیران مسوول به این دلیل که سایر خطوط مترو نیز باید به صورت 24 ساعته خدمات رسانی داشته باشند تا خط 8 نیز شبانه روز به جابه جایی مسافران بپردازد از مهمترین دلایل عدم استفاده 24 ساعته از خط 8 مترو تهران است.

تشکری همچنین به مشکلات پیش آمده در برف اخیر تهران و به ویژه در فرودگاه امام اشاره کرد و گفت: پیش بینی ایستگاه های خاصی در امتداد خط 8 مترو برای تردد وجا به جایی شبانه روزی مسافران بسیارضروری است چرا که در هفته گذشته شاهد افزایش مشکلات مسافران در فرودگاه امام به دلیل بارش برف بودیم. این موضوع به قدری حاد بود که بسیاری از مسافران ایرانی خارجی نسبت به عدم کارآیی وسوء مدیریت اعتراض کردند. هر چند که شرکت متروی تهران بعد از ساعت 23 طبق روال همیشگی خود موضوع انجام سرویس ها ونظافت مترو را برای روز آینده دنبال می کند اما این موضوع به معنای آن نیست که نتوان به صورت 24 ساعته از خط 8 استفاده نکرد. به هر حال حتی اگر امکان استفاده از خط 8 در همه ایام سال نیز به دلیل محدودیت های عنوان شده وجود نداشته باشد انتظار می رو در وقوع بحران یا بارش هایی که امکان مدیریت آن ضعیف است خط 8برای جابه جایی وسهولت تردد مسافرین مورد استفاده شبانه روزی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه خط 8 متروی تهران هیچ مشکل فنی ندارد وامکان فعالیت شبانه روزی آن مهیاست، افزود: از سوی دیگر با توجه به اینکه بیشتر پروازهای خارجی درپایان شب و ورودی ها در ابتدای صبح صورت می گیرد کارکرد متروی خط 8 به صورت شبانه روزی توجیه پذیر است و در راستای تامین منافع مسافران وشهروندان خواهد بود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: متاسفانه  انبوهی از شکایت ها واعتراضات مردمی و مسافران به گوش ما رسید بنحوی که رییس سازمان بازرسی کل کشور نیز در برنامه تلویزیونی با عنوان شکایات و مشکلات ایجاد شده برای مردم موضوع معضلات فرودگاه امام را در بارش برف مورد بررسی قرار داده و از شرایط سختی که بر مسافران ایرانی وخارجی تحمیل شد گلایه کردند؛ امیدواریم درمواقع بحرانی مدیران و مسوولان با تمهیدات ویژه ای زمینه رفاه وسهولت تردد وحمل و نقل مسافران را فراهم نمایند.