برای جلوگیری از سرماخوردگی، نظافت این نقاط از منزل فراموش نشود

دست های آلوده همواره با دستگیره های شیرآلات آشپزخانه و سرویس های بهداشتی در تماس هستند، به همین دلیل احتمال انتقال ویروس های سرماخوردگی وجود دارند. مضافا بر اینکه، این دستگیره ها مرکز تجمع مخمرها، قارچ ها و باکتری هایی چون سالمونلا (Salmonella) و اشریشیا کلی (E.Coli) هستند. بنابراین بهتر است هر روز دستگیره های شیرآلات را با اسپری های ضدعفونی کننده تمیز کنید.

همچنین موارد دیگری نیز وجود دارد که نظافت آنها در فصل زمستان به حفظ سلامتی شما کمک می کند، با هم در ادامه این موارد را مرور می کنیم.

جا مسواکی

طبق تحقیقات صورت گرفته، جا مسواکی یکی از آلوده ترین محل های موجود در خانه است. بهتر است آنها را هفته ای یکبار در ماشین ظرفشویی گذاشته و یا با آب گرم و صابون، یک تا دوبار بشویید. در صورتی که فردی در منزل شما بیمار شده است، می بایست مسواک او را از بقیه مسواک ها جدا نمایید. زیرا اگر سطحی که به ویروس سرماخوردگی آلوده شده را لمس کنید و سپس دستتان را به دهان، بینی و چشمانتان بزنید، بیمار بعدی شما خواهید بود.

اسباب بازی های کودکان

کودکان ممکن است تا 8 بار در سال سرما بخورند و این میکروب ها می توانند به سادگی به وسایل آنها منتقل شوند. بهتر است در حالت عادی اسباب بازی ها را در پایان هر ماه تمیزکنید و هنگامی که کودکتان بیمار است به فواصل کمتری این کار را انجام دهید. شما می توانید میکروب ها و ویروس های بیشماری را از طریق شستشوی اسباب بازی های آنها با آب گرم و صابون از بین ببرید. بهتر است برای آنکه واقعا ضدعفونی شوند آنها را با مخلوط 1 قاشق غذاخوری سفید کننده و 1 لیتر آب شسته و اجازه دهید خشک شوند.


صفحه های لمسی

ویروس ها به سادگی می توانند از شیشه گوشی هوشمند یا تبلت شما که مدام در حال استفاده از آنها هستید به نوک انگشتانتان منتقل شوند، بنابراین هوشمندانه تر آن است که دستگاه خود را علی الخصوص در فصل بیماری سرماخوردگی و آنفلوانزا تمیز نمایید. می توانید از دستمال های مخصوص استفاده کرده یا بهترین راه برای تمیز کردن صفحه دستگاه خود را جستجو کنید.

کنترل تلویزیون

از آنجایی که کنترل های دستگاه ها بسیار در معرض تماس با دست قرار دارند و از طرفی جزء اقلامی که همواره آنها را تمیز می کنیم محسوب نمی شوند، بهتر است در مورد برخورد با آنها تجدید نظر کنیم. بد نیست بدانید، ویروس های سرماخوردگی و آنفلوانزا بر روی سطوح پلاستیکی و سخت طول عمر بیشتری دارند.

جهت تمیز کردن کنترل، ابتدا روی آن را با یک مسواک خشک پاک کرده و سپس با استفاده از یک پارچه کتانی که اندکی به مواد تمیز کننده آغشته و البته تقریبا خشک شده برای ضدعفونی آن اقدام کنید. از همین روش می توانید برای تمیز کردن صفحه کلید کامپیوتر نیز بهره بگیرید.

میزهای کار

محل کار مرکز تجمع میکروب های بسیاری است، زیرا افراد ویروس را از منزل خود، اتوبوس و افراد دیگر گرفته و سپس به سر کار خود انتقال می دهند. تمیز کردن منظم محل کار بی ضرر است خصوصا هنگام شیوع بیماری سرماخوردگی. همانطور که می دانید ویروس ها بر روی سطوح می توانند تا 8 ساعت باقی بمانند که معادل یک روز کاری کامل است.

دست ها

حتی اگر همه چیز را پیرامون خود تمیز و ضدعفونی کرده باشید اما شستشوی دست ها همچنان یکی از مطمئن ترین راه ها برای کاهش احتمال ابتلا به بیماری سرماخوردگی است. شستن دست ها قوانین خاص خود را دارد: دست هایتان را به مدت 20 ثانیه با صابون به یکدیگر بمالید و سپس آب بکشید – فراموش نکنید که پشت دست ها، لای انگشتان و زیر ناخن ها را نیز تمیز کنید. هنگامی که به آب و صابون دسترسی ندارید بهتر است از ضدعفونی کننده های دست با حداقل 60% الکل استفاده کنید.