۱۱ غذای خطرناک که باید مراقب مصرف آنها باشید

بعضی از غذاها، خصوصا آن‌هایی که کمی کمتر شناخته شده هستند، ممکن است بسیار جذاب به نظر برسند. ولی چیزی که لازم است در نظر داشته باشیم، این است که بعضی از این غذاها حتی توانایی این را دارند که شما را بکشند! پس لازم است وقتی در سفر هستید و نمی‌دانید دقیقا چه دارید می‌خورید، درباره خوراک خود تحقیق کنید و شیوه صحیح خوردن آن را نیز یاد بگیرید. در ادامه تعدادی از این غذاها را به شما معرفی می‌کنیم.

۱. آکی

این میوه اصالتا از جنوب آفریقا است و در آنجا رشد می‌کند. ولی بیشتر با جاماییکا شناخته می‌شود؛ چرا که در این کشور میوه ملی محسوب می‌شود. ویژگی آکی این است که اگر قبل از اینکه کامل برسد خورده شود باعث استفراغ شدید خواهد شد. دلیل آن این است که در این میوه سمی به اسم «هیپوگلیسین» وجود دارد. روش صحیح خوردن این میوه و در واقع زمان صحیح خوردن این میوه وقتی است که پوسته قرمز رنگ بیرونی آن به شکل طبیعی باز شده باشد. در آن زمان می‌توانید از گوشت زرد رنگ و دانه‌های آن لذت ببرید.

2. مانیوک (کاساو)

بسیاری از مردم آفریقا و آمریکای جنوبی این ریشه گیاهی را تبدیل به خمیر یا کیک مترکام می‌کنند. البته باید بسیار دقت کرد که قبل از استفاده از آن در خمیر یا کیک، به خوبی پخته شود. این ریشه گیاهی اگر به‌صورت خام جویده شود، آنزیمی از خود رها می‌کند که ترکیب شیمیایی درون این ماده را به سیانید تبدیل می‌کند و می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

۳. ریواس چینی

این گیاه با دوام و مقوی که در پخت کیک ریواس استفاده می‌شود، به شکل عجیبی ترش است. برگ این گیاه (پخته یا خام) دارای مقدار زیادی اکسالیک اسید است که می‌تواند خیلی سریع کلیه انسان را از کار بیندازد. نشانه‌هایی که می‌تواند ثابت کند فردی با برگ ریواس مسموم شده است عوارضی مثل مشکل در تنفس، بیرون‌روی شدید، درد چشم و ادرار قرمز هستند. برای اینکه یک انسان به وسیله اکسالیک اسید بمیرد باید ۱۵ تا ۳۰ گرم از آن را بخورد. برای اینکه این مقدار اسکالیک اسید از طریق برگ ریواس وارد بدن شود، باید تقریبا ۵ کیلوگرم از آن را مصرف کرد.

۴. حلزون‌های خونی

این موجودات که به سختی پیدا می‌شوند در خلیج مکزیک، اقیانوس اطلس و بخش‌هایی از اقیانوس آرام یافت می‌شوند. محل زندگی‌شان معمولا جاهایی است که میزان اکسیژن کمتری نسبت به باقی جاها دارد؛ درست برخلاف دیگر حلزون‌ها. این نوع حلزون‌ها مقدار آب بیشتری را فیلتر می‌کنند تا به مقدار مواد معدنی مورد نیاز برسند و در نتیجه میزان باکتری و ویروس‌ های بیشتری را به بدن خود راه می‌دهند؛ هپاتیت اِی، تیفوئید، اسهال خونی از جمله مریضی‌هایی هستند که از طریق این موجودات به بدن انسان راه پیدا می‌کند. اگر مایل به خوردن این نوع حلزون بودید، حتما از آشپز یا فرد متخصصی نژاد و ریشه آنها را بپرسید و حتما از روش خوردن صحیح آنها استفاده کنید.

۵. کاسو مارزو

چیزی که به نظر خیلی از مردم منزجر کننده است، برای ساردینایی‌ها سنت محسوب می‌شود؛ پنیری که از شیر گوسفند گرفته می‌شود و در آن کرم‌های زنده وول می‌خورند. این نوع پنیر در سرتاسر اتحادیه اروپا ممنوع است. این نوع پنیر کشنده نیست، ولی محتویات آن و میکروب‌هایی که به همراه دارد بعد از خوردن هضم نمی‌شود و از بین نمی‌رود و به مرور شروع به آسیب زدن به روده‌های شما می‌کنند و سیستم گوارشی را مسموم می‌کنند.

۶. سان-ناکجی

وقتی از غذاهایی که هنوز زنده‌اند صحبت می‌کنیم، باید به سراغ سان-ناکجی هم برویم. اگر فکر می‌کنید جرات دارید چیزی که هنوز حرکت می‌کند را بخورید، باید این غذا را امتحان کنید؛ بچه اختاپوس‌های خام! در تمام اعضای بدن این موجودات نورون‌های عصبی وجود دارد و به همین خاطر است که حتی بعد از اینکه بازوهای این اختاپوس‌های کوچک از بدن جدا می‌شود، باز هم قدرت مکندگی دارند و می‌توانند حرکت کنند. این به این معنا است که اگر با دقت و کامل جویده نشود، ممکن است این بازوهای کوچک راه گلو و دهان را ببندند و باعث خفگی شوند.

۷. هاکارل

کوسه گرین‌لند در این لیست حضور دارد چون این حیوان مجرای ادراری ندارد. این به این معنی است که تمام موارد زاید و خصوصا مسموم به گوشت حیوان راه پیدا می‌کند. برای خوردن این نوع گوشت باید یک مدت شش ماهه صبر کرد و کارهای مختلفی برای پاکسازی گوشت انجام داد

۸. بادام هندی

معمولا همه فکر می‌کنند فقط کسانی که به مغزها (مثل بادام و…) حساسیت دارند با این خوراکی‌ها مشکل دارند. ولی باید این را بدانیم که بادام هندی که اصالتا از برزیل است دارای خاصیت‌های خطرناکی است. بادام هندی اگر خام مصرف شود، می‌تواند کشنده باشد؛ چون مقداری یوروشیول در آنها وجود دارد. ممکن است در مغازه‌های مختلف دیده باشید که روی بسته‌ها نوشته شده: «بادام هندی خام». این موارد گمراه‌کننده هستند. معمولا بادام هندی‌هایی که از مغازه‌ها خریداری می‌شود را در بخار زیاد و قوی گذاشته‌اند تا از مواد شیمیایی تخلیه شوند.

۹. غوک بزرگ آفریقایی

گردشگرانی که به دنبال ماجراجویی در خوردن انواع مختلف غذا هستند، ممکن است این قورباغه دو زیست را در کشورهای آفریقایی مثل نامیبیا پیدا کنند. این کشورها جاهایی هستند که مردم ترجیح می‌دهند تمام قورباغه را بخورند و به پاها و دست‌های آن بسنده نمی‌کنند. البته خوردن این حیوان خطرناک هم هست. در پوست بیرونی این نوع قورباغه نوعی مواد شیمیایی وجود دارد که وقتی وارد بدن انسان می‌شود کلیه‌ها را از کار می‌اندازد. مردم محلی اعتقاد دارند بعد از سومین بارانی که در منطقه می‌بارد این حیوان پاکیزه می‌شود و می‌توان به سادگی آن را خورد.

۱۰. آقطی سیاه (نوعی انگور)

این انگور که بسیار خوشمزه هم هست در حالتی که به شکل ژله یا مربا خورده شود هیچ مشکلی ندارد. از این انگور یا از شکوفه‌های آن در نوعی درمان خانگی و درمان زخم‌های پوستی استفاده می‌شود. ولی مساله مهم در این گیاه برگ‌‌ها، شاخه‌ها و تخم‌های آن هستند. این سه مورد اگر خورده شوند می‌توانند مشکلات فراوانی برای انسان به وجود آورند که دل‌پیچه و حالت تهوع شدید یکی از آنها است.

۱۱. فوگو (بادکنک ماهی)

شاید خطرناک‌ترین غذا در این لیست این نوع ماهی باشد. ماهی بادکنکی به دلیل اعضای داخلی‌اش مثل آبشش، معده و روده که دارای مقداری ماده فلج‌کننده به اسم «تِترودوتوکسین» هستند بسیار برای انسان مضر و خطرناک است. یکی از راه‌های سرو کردن این غذا که خیلی خطرناک است، در ژاپن است. در این روش آشپز از هر عضو خطرناک تکه‌ای را در بدن حیوان باقی می‌گذارد.