نجفی نتوانسته انتظارات مردم تهران را برآورده کند

گروه اجتماعی- ابوالفضل قناعتی عضو سابق شورای شهر تهران در گفت و گو با افکارنیوز با اشاره به لزوم پاسخگویی شهردار تهران نسبت به عملکرد گذشته اش و عدم فرافکنی نسبت به مسائل مختلف؛ پاسخگویی را خواسته و مطالبه اصلی شهروندان تهرانی از شهرداری تهران دانسته و در این باره می گوید: آقای محمد علی نجفی باید بابت عرضه خودش به مردم و شورای شهر تهران پاسخگو باشد. 

شهردار فعلی تهران رسما اعلام کرده که توانایی مدیریت شهری را دارد حال این امر آگاهانه بوده و یا ناآگاهانه. اگر آگاهانه بوده باید مقتدر سرجای خود ایستاده و نسبت به همه عملکرد ضعیف و ناکارامدی هایش پاسخگو باشد نه اینکه مدام به دنبال مقصریابی در زمینه های مختلف بگردد. اگر نا اگاهانه وارد این عرصه شده؛ خودش رسما اعلام کند که اشتباه کرده وارد این عرصه شده و مسئولیت اشتباه خودرا پذیرفته و فرد دیگری جایگزین شود. نظر شخصی بنده این است که آسیب خروج محمدعلی نجفی با وجود همه ناکارآمدی های متعدد در موقعیت های مختلفی از جمله زلزله، بارش برف و... بیشتر است چون تجربه همان شورای اول تکرار می شود یک عده چندین ماه حضور داشته و جای خود را به دیگری می دهند و وقتی پیرامون ناکارامدی های سوال می شود هرکدام تقصیر را برگردن نفر قبلی می اندازند. فرض بگیرید آقای نجفی پس از حضورشان با دلیل یا بی دلیل 50 نفر از مدیران شهرداری را تغییر داده و این 50 نفر هم بر فرض فقط 5نفر را جابه جا کرده باشند تا این جای کار 250 تغییر در شهرداری تهران داریم که اگر این شیوه توسط شهردار بعدی نیز تکرار شود هیچ گونه فعالیت موثری در حوزه شهرداری تهران ایجاد نشده و یکسال فقط مدیران جدید به دنبال برنامه های جدید می روند.

قناعتی همچنین بازی سیاسی به راه افتاده توسط جریان اصلاحات و حزب کارگزاران به منظور معرفی محمد علی نجفی به عنوان ایده آل ترین فرد از میان گزینه های موجود را مورد انتقاد قرار داده و چنین شیوه ای را غیر اخلاقی می داند. وی در این باره می گوید:  این مورد را باید در نظر بگیریم که جریان اصلاحات فرد ایده آل خود را برای تصدی مدیریت شهری انتخاب و به همه مردم معرفی کرده است،  پس چه گزینه ای بهتر از ایشان در برهه کنونی می تواند به عنوان شهردار تهران معرفی شود. حال فرض بگیریم این ایده آل با لابی بین اصلاح طلبان و کارگزاران انتخاب شده و یا واقعا بهتر از این شخص حضور نداشته بالاخره خروجی ایده آل گرایی جریان اصلاحات برای شهروندان تهرانی فردی همچون محمدعلی نجفی بوده است. با توجه به اینکه گزینه هایی همچون حسین مرعشی؛خانم الهه کولایی و گزینه های دیگری نیز مطرح بودند؛ آنچه به مردم معرفی شده و انتظار می رفته که مردم تهرانی نیز بدان شخص اعتماد کنند فردی همچون محمد علی نجفی می باشد. فردی که تا به امروز نتوانسته حتی انتظارات حداقلی مردم و حتی تک تک اعضای شورای شهر را در هریک از حوزه های فرهنگی، عمرانی و...براورده سازد.

عضو سابق هیئت رئیسه شهر تهران با اشاره به برخی از شائبه ها پیرامون انتخاب محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان جایگزین احتمالی محمد علی نجفی، به این نکته اشاره می کند که چرا از ابتدا آقای هاشمی را اگر صلاحیت بیشتری برای مسئولیت شهرداری داشته معرفی نکردند. قناعتی در این باره می گوید: برخی عنوان می کنند که گزینه های مناسب تری برای تصدی شهرداری تهران همچون محسن هاشمی رفسنجانی حضور داشتند که به دلیل عدم حضور مهدی چمران به داخل شورای شهر از آنها استفاده نشده و الان دوباره حضور اقای محسن هاشمی رفسنجانی به عنوان جایگزین شهردار فعلی مطرح می شود. اگرچنین خبری صحت داشته باشد باید گفت که متاسفانه دوستان اصلاح طلب به خاطر زیرپاگذاشتن یک جریان سیاسی یا یک شخصیت سیاسی همچون آقای چمران، یک شهر را زیر پاگذاشته اند و گزینه حداقلی خود را وارد میدان کرده اند. به فرض آقای مهدی چمران وارد شورای شهر می شدند با توجه به حضور حداکثری اصلاح طلبان چه اقدامی می توانست انجام دهد! این نوع نگاه به مسائل موجب شده شهر تهران و شهروندان تهرانی قربانی سیاست زدگی برخی از جریان های سیاسی شود. اعضای شورای شهر و افرادی که به با استراتژی سیاسی خود در معرفی شهردار فعلی تهران دخیل بودند باید نسبت به این انتخابشان به مردم پاسخگو باشند.