عوارض خطرناک مصرف بیش از حد قرص‌های ضد بارداری

افشین برهانی فوق‌تخصص سکته مغزی در خصوص خونریزی‌های مغزی، اظهار داشت: این بیماری در گذشته به عنوان یکی از مشکلاتی که درمان ندارد و باید روش‌های خاصی برای بهبود آن استفاده می‌‌شد مورد توجه واقع شده بود اما با گذشت زمان و پیشرفت علمی روش‌های درمانی جدیدی برای آن کشف شده است.

وی با بیان اینکه خونریزی‌های مغزی به دو دسته تقسیم می‌شوند، توضیح داد: یکی از این نوع خونریزی‌ها از دلایل ساختاری برخوردار بوده که این مورد 80 درصد از خونریزی‌های مغز را شامل می‌شود که دلیل اصلی آن فشار خون است.

استاد تمام دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: نوع دیگر این خونریزی‌ها، خونریزی‌های ثانویه هستند که به دلایل فیزیولوژیک و دارویی بروز می‌کنند. در مورد خونریزی‌های اولیه نیز باید گفت که مهمترین پیغام یا هشداری که می‌توان برای آن در نظر گرفت فشار خون بالا است. 

برهانی افزود: فشار خون به عنوان قاتل خاموش عمل می‌کند و عامل بسیاری از بیماری‌ها اعم از سکته‌های مغزی و قلبی به شمار می‌رود که متأسفانه در حال حاضر شاهد هستیم که این عارضه در جامعه ما بسیار شیوع پیدا کرده است.

وی میل به مصرف نمک را یکی از دلایل اصلی بروز فشار خون دانست و توضیح داد: استفاده از نمک در دوران قدیم به دلیل نبود یخچال در جوامع شایع بوده است و مردم برای اینکه غذاها فاسد نشوند آنها را نمک‌سود می‌کردند تا بتوانند غذا را نگهداری کنند اما در حال حاضر نیز مشاهده می‌کنیم که گرایش به مصرف نمک در جامعه ما رواج دارد. 

این متخصص مغز و اعصاب، گفت: باید توجه داشته باشیم که مصرف تنقلات شور و پفک در کودکان به مرور زمان باعث عادت غذایی استفاده از نمک خواهد شد که با بالا رفتن سن فرد استعداد سکته در آنها افزایش خواهد یافت لذا توصیه می‌شود در خصوص استفاده استاندارد از نمک در جامعه برنامه‌ریزی صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: سکته‌های مغزی ثانویه بیماری‌هایی هستند که باید به دقت به دنبال علل بروز آنها باشیم. بادکنکی شدن عروق، ناهنجاری‌های عروقی، خونریزی‌های لخته‌ای از جمله علل بروز خونریزی مغزی ثانویه هستند.

برهانی حقیقتی گفت: متأسفانه به دلیل مصرف نابه هنجار قرص‌های ضدبارداری در بانوان مشاهده می‌کنیم که برخی از آنها با سکته وریدی مواجه می‌شوند.

این فوق‌تخصص سکته مغزی در ادامه مصرف مواد مخدر صنعتی را یکی دیگر از علل بروز سکته‌های مغزی دانست و گفت: باید به مردم این آگاهی داده شود که مصرف این مواد باعث خونریزی مغزی و معلولیت خواهد شد. 

وی در پایان گفت: کنترل فشار خون باعث کاهش 80 درصدی سکته‌های مغزی می‌شود.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت طی اظهاراتی مصرف نمک در ایران را بیش از دو برابر میزان مصرف نمک در کشورهای پیشرفته و استانداردهای سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده بود.