واکنش محسن هاشمی به اغتشاشات خیابان پاسداران

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در آغاز چهل و هشتمین جلسه رسمی شورای شهر‌ تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با تبریک‌ روز مهندس‌ اظهار کرد: انتظار داریم تعهد حرفه‌ای و تعصب صنفی در جامعه مهندسان کشور‌ به ویژه در حوزه ساخت، به اندازه‌ای افزایش یابد که مانند سایر کشورهای توسعه یافته مهمترین تضمین‌کننده کیفیت و استحکام و بهینه‌سازی امضا و تأیید مهندسان ناظر و طراح پروژه و در واقع خودکنترلی پروژه باشد.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به اغتشاشات‌ اخیر در خیابان پاسداران تهران گفت: آنچه که بدیهی است، لزوم هم‌ زیستی مسالمت‌ آمیز ادیان و فرق گوناگون در ایران است.

وی تصریح کرد: نباید این موهبت تاریخی را به تهدیدی برای یکپارچگی و وحدت جامعه تبدیل کنیم.

هاشمی رفسنجانی با تأکید بر اینکه نیروهای انتظامی در وقایع خیابان پاسداران مظلوم واقع شدند،تصریح کرد: وجهه دراویش به دلیل اقدام خودسرانه برخی از اعضا‌ و تحریک شدن سایر افراد مخدوش شد.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه نباید به بهانه اقدامات و شعارهای برخی شهروندان علیه دراویش، نیروی انتظامی را مورد هجمه‌ قرار داد، گفت: نباید به دلیل خطای انگشت‌شمار از اعضای این فرقه، دراویش که تاریخی چند ساله و توأم با مدارا با دیگران داشته‌اند را داعشی خواند.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به تهدیدات بین‌المللی علیه کشورمان تصریح کرد: وحدت مهمترین عامل قوت ما و تفرقه‌ مخرب‌ترین سلاح علیه ایران است و انتظار ما از تمام افراد و گروه‌های جامعه این است که با تدبیر معضلات امنیتی را به موضوعاتی اجتماعی و مسائل‌ قابل گفتگو تبدیل کنند و از رویکرد امنیتی بپرهیزند‌.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه با اشاره به تحرکات‌ برخی چهره‌های سیاسی‌ تحت عنوان اصلاحات ساختاری گفت: اصلاحات رکن مهمی از مفهوم انقلاب است و اگر مسیر اصلاحات مسدود شود، انقلاب به بن‌ بست می‌رسد و باید برای ایجاد تغییرات مدنظر‌ جامعه منتظر انقلابی دیگر بود.

وی با اشاره به گذشت 4 دهه از انقلاب اسلامی گفت: مسیر اصلاحات همواره جاری بوده و از اصلاح قانون اساسی تا راهبردها‌، خط مشی‌ها و قوانین را شامل شده است.

هاشمی رفسنجانی شرط موفقیت اصلاحات را اعتدال برشمرد و تأکید کرد: اصلاحات با افراطی‌گری به سرانجام نخواهد رسید، از این رو نیروهای افراطی نمی‌توانند پرچمدار اصلاحات باشند.

وی شفافیت را شرط دوم اصلاحات خواند و تأکید کرد: اصلاحاتی که ناشی از اغراض‌ سیاسی و گروهی باشد، نمی‌تواند اعتماد عمومی را جلب کند.

رئیس شورای شهر تهران با تأکید بر اینکه ساختار رسمی نظام تضمین‌کننده آزادی‌های قانونی‌ و حق انتخاب مردم است، گفت: این ساختار به افراطیون اجازه عبور از مرزهای‌ قانونی و نقض‌ آرای مردم در انتخابات‌های پیاپی‌ اخیر که حق‌الناس‌ هستند را نداده است.

وی افزود: بنابراین نمی‌توان به اسم انتخابات آزاد این ساختار را مخدوش کرد تا چون گذشته کشور اسیر افراطی‌گری شود.