جذب نیرو در زمان مدیریت شهری سابق متناسب با حجم ماموریت ها بود / سیاست تعدیل نیرو نباید موجب بیکاری شود

گروه اجتماعی- مرتضی طلایی در گفتگو با افکارنیوز اظهار کرد: سازمان شهرداری بالغ بر دو برابر سقف سازمانی نیرو دارد. در گذشته هم این مسئله وجود داشته و مربوط به یک دوره خاص نیست. در هر دوره ای هر شهرداری که بر سر کار آمده است، به اقتضاء حجم ماموریت، نیروهایی را جذب کرده است.

وی تاکید کرد: باید در نظر داشته باشیم که در سالهای اخیر و در دوره مدیریت محمدباقر قالیباف، اضافه شدن نیرو متناسب با افزایش حجم ماموریت ها بوده است، به عنوان مثال در حوزه مترو و یا در بخش بهره برداری نیاز به جذب نیرو وجود داشت. 

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: ما در شهرداری از یک سو شاهد انباشتگی نیرو هستیم و از طرف دیگر شهرداری با ماموریت ها و شرایط جدید نیاز به بازنگری سازمانی دارد و موضوع تعدیل هم موضوعی نبوده که مربوط به این دوره باشد در شورای سوم و چهارم هم این مسئله وجود داشته است و شهرداری در جمع آوری شرکت ها و ادغام آنها عمل کرده است.

طلایی بیان کرد: سیاست تعدیل نیرو باید به گونه ای باشد که نیروها بیکار نشوند، در جامعه ما شرایط خوبی برای کار کردن وجود ندارد و این هم یکی از نکاتی بود که ما در دوره گذشته به آن توجه داشتیم که سعی کنیم، اشتغالزایی انجام دهیم و این ملاحظات را در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: سیاست ما در شورا هیچ گاه این نبود که نیرویی را از شهرداری بدون توجه به آینده اش رها کنیم. 

وی افزود: ما نیروها را به شیوه ها مختلف تعدیل می کردیم، اعم از شیوه بازخرید، ادغام شرکت ها و انتقال آنها به بخش خصوصی و یا در بخش اتوبوسرانی، اتوبوس ها را به نیروهای اتوبوسرانی واگذار کردیم. 

عضو سابق شورای شهر تهران بیان کرد: من فکر می کنم این امکان در شهرداری هست که با برون سپاری و خصوصی سازی تعدیل نیرو داشته باشیم. به عنوان مثال اگر اتوبوس های فعلی را به کارکنان اتوبوسرانی واگذار کنند این باعث تعدیل نیرو، کاهش بار مالی برای شهرداری و اشتغالزایی می شود.  

طلایی تاکید کرد: همه موارد را باید در کنار هم دید ضمن اینکه مصوبه شورای چهارم برای تعدیل 4 درصد نیرو پیوست و تبصره هایی داشته است و باید به این تبصره ها توجه کرد. 

وی با بیان اینکه ما نمی توانیم جزیزه فکر کرده و یا عمل کنیم، گفت: وقتی این تعدیل صورت بگیرد مردم نمی گویند شهرداری این کار را کرد، می گویند مجموعه اداره کنندگان جامعه این کار را کردند بنابراین هر حرکتی که موجب ایجاد نارضایتی بشود به نفع جامعه و کشور نیست. 

عضو سابق شورای شهر تهران تصریح کرد: ما در شورای گذشته به این نکته توجه کردیم که نیرویی که بیکار می شود باید کار جدید داشته باشد . هیچ وقت سیاستمان این نبود که نیرویی را از شهرداری بازخرید کرده و خارج کنیم بدون اینکه نسبت به آینده آن نیرو بی توجه باشیم.