استعفای محمد علی نجفی؛ آزمونی برای راستی آزمایی سخنان اعضای شورای شهر

اعضای شورای شهر تهران به گونه‌ای با رسانه‌ها مصاحبه داشتند و خبر استعفا شهردار را تکذیب می‌کردند که خبرنگاران و شهروندان آن را باور کردند اما این به اصطلاح صداقت و راستگویی برخی اعضای شورای شهر تهران طولی نکشید که رنگ باخت چرا که خبر استعفای شهردار تهران پس از مصاحبه‌های غیر صادقانه در نهایت تایید شد.

اعضای شورای شهر تهران در روزی که شهروندان تهرانی منتظر خبر موثق از سوی نمایندگانشان در پارلمان شهری بودند آنها را به بازیچه گرفته بودند و این در حالی بود که خبرنگاران در روز چهارشنبه هفته گذشته و در پی خبر‌های ضدو نقیض اعضای شورا شهر تهران تصمیم گرفتند برای صحت و سقم خبر در شورا حاضر شوند.

قبل از آغاز جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران، زهرا نژاد بهرام عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که آیا شهردار تهران استعفا کرده است، اظهار کرد: ما هم مثل شما (خبرنگاران) این خبر را شنیده‌ایم و از صبح تا الان نیز بیش از 10 نفر از همکاران شما در این زمینه با من مصاحبه کرده‌اند.

وی با اشاره به جلسه امروز شورای شهر تهران اظهار کرد: این جلسه یک جلسه هم‌اندیشی و جلسه پایان سال است و اعضای شورای شهر نیز ناهار را مهمان هیئت رئیسه شورای شهر تهران هستند. 

نژادبهرام با تاکید بر اینکه در 6 ماهه گذشته در چند نوبت شایعه استعفای نجفی مطرح شده است، بیان کرد: تا این لحظه هیچ کاغذ و برگه‌ای مبنی بر استعفای نجفی به دست هیئت رئیسه شورای شهر تهران نرسیده است.

وی با بیان اینکه استعفای شفاهی به هیچ عنوان قابل قبول نیست، گفت: در صورتی که خبر استعفای نجفی صحت داشته باشد این موضوع باید به صورت کتبی و طی نامه‌ای به هیئت رئیسه شورای شهر تهران ارسال شود. 

نژادبهرام با بیان اینکه شهردار تهران نماینده اجرایی شورای شهر تهران هستند، گفت: ما حتما از شهردار حمایت می‌کنیم و اگر مشکلی نیز باشد، باید به ما بگوید.

وی در پاسخ به این پرسش که خبرهایی مبنی بر دلخوری آقای شهردار از اعضای شورای شهر تهران مطرح شده است، مبنی بر عدم حمایت اعضای شورای شهر تهران در ماجرای برج میلاد بیان کرد: ما اعضای شورای شهر تهران از شهردار منتخب خود حمایت می‌کنیم و مشکلی نیز در این زمینه نداریم. 

علی اعطا، سخنگوی شورای شهر تهران ضمن تکذیب برگزاری جلسه فوق‌العاده شورای شهر تهران با موضوع بررسی استعفای نجفی، گفت:‌ جلسه امروز اعضای شورای شهر  جلسه هم اندیشی برای جمع بندی عملکرد و پایان سال است.

وی درباره استعفای نجفی نیز گفت: من به عنوان عضو شورا در حال حاضر از موضوع استعفا مطلع نیستم و نمی توانم تایید یا تکذیب کنم ولی اگر این موضوع صحت داشته باشد حتما به اطلاع شهروندان خواهیم رساند.

دقایقی از مصاحبه عضو هیئت رئیسه شورای شهر تهران نگذشته بود که احمد مسجدجامعی در جمع خبرنگاران با تأیید استعفای شهردار تهران گفت: وی استعفای خود را به هیئت رئیسه شورای شهر تهران ارائه کرده است.

با شروع آغاز جلسه هم اندیشی اعضای شورای شهر تهران، تعدادی از اعضای شورای شهر در توئیت‌های شخصی خود خبر استعفا شهردار تهران را تایید و در خصوص عدم راستگویی و صداقت خود و اطلاع رسانی نادرست حرف‌های قبلی خود را توجیه کردند!

این در حالی بود که پس از پایان جلسه بررسی استعفا شهردار تهران، محسن هاشمی رفسنجانی در نشست خبری اظهار کرد: استعفای شهردار تهران را روز گذشته (سه شنبه) دریافت کردیم و اینکه بتوانم آن را چگونه مطرح کنم زمان می‌برد و در ابتدا با اعضای باسابقه شورا موضوع را مطرح کرده و در نهایت با هیئت رئیسه موضوع را در میان گذاشتم و بعد از آن بار دیگر جلسه‌ای را با شهردار تهران و همچنین اسحاق جهانگیری برگزار کردم و در نهایت مقرر شد جلسه ضروری (جلسه امروز) برگزار شده تا مسئله در این جلسه مطرح شود.

به هر حال اعضای شورای شهر تهران که خود را ملزم به اطلاع رسانی به شهروندان می‌دانند و بارها در صحن شورا اعلام کردند چیز پنهانی با شهروندان ندارند مورد امتحان قرار گرفتند و نتواستند نمره قبولی کسب کنند.