راه اندازی پنجره رفاهی و رفع فساد

احمد میدری گفت: اهمیت راه اندازی پنجره واحد خدمات حمایتی قابل درک است.این درحالی است که ما در کشور دستگاه های مختلف حمایتی مانند سازمان اوقاف ، سازمان بسیج مستضعفان ، بنیاد مستضعفان ، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) ، کمیته امداد، سازمان بهزیستی و هلال احمر را داریم و علاوه بر آن ده ها هزار موسسات مردم نهاد حمایتی داریم اما هیچ سازو کاری قبل از پنجره واحد خدمات حمایتی در ایران برای هماهنگی این همه دستگاه وجود  نداشت.

میدری گفت: وزارت رفاه در چنین شرایطی موفق به ایجاد پنجره واحد خدمات حمایتی شده و تاکنون کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور همکاری کرده و به این سامانه پیوسته اند.

معاون رفاهی وزارت رفاه افزود: البته از ستاد اقتصاد مقاومتی نیز درخواست کرده‌ایم که نهادهای زیر نظر مقام معظم رهبری نیز به این سامانه بپیوندند . این سامانه برخلاف رویکرد های دیگر استقلال سازمانی آن ها را از بین نمی برد بلکه از آن ها می خواهد ضمن استقلال و دارا بودن واحدهای سازمانی خود اطلاع از پایگاه گسترده اطلاعاتی که  وزارت رفاه تهیه کرده است استفاده کنند و اگر به فردی خدمتی ارائه می دهند در آن جا ثبت شود.

وی گفت: این کار در رفع هم پوشانی بین دستگاه های حمایتی نقش بسیاری مهمی خواهد داشت و همان گونه که امروز میان کمیته امداد و بهزیستی فردی نمی تواند از هر دو خدمت استفاده کند اگر آن دستگاه ها نیز بپیوندند دیگر هیچ گونه هم پوشانی میان آن ها وجود نخواهد داشت.

میدری ادامه داد: همچنین از طریق پنجره واحد خدمات حمایتی کارآمدی دستگاه های اجرایی کشور به شدت افزایش می یابد.چراکه مشخص می شود چه فردی کاملا مستحق است.

معاون وزیر رفاه گفت: پرونده الکترونیک رفاهی امکان فساد در دستگاه های اجرایی را به شدت کاهش می دهد چراکه در بسیاری از موارد دستگاه های اجرایی برای اینکه بتوانند بودجه ای را در اختیار اقشار کم درآمد قرار دهند و وقتی بودجه های خود را به شهرستان ها و استان ها ابلاغ می کردند بودجه ها دچار انحراف اساسی می شدند ولی امروز وقتی که فرد دریافت کننده از طریق سیستم الکترونیکی بانکی خدمت و پولی را دریافت می کند به طور مشخص آن پول در اختیار او قرارگرفته و امکان انحراف در دستگاه های اجرایی سلب می شود.

وی افزود: با تجمیع اطلاعات میزان فقر را در ایران بهتر تشخیص می دهیم.قبل از پنجره واحد خدمات حمایتی کسی نمی دانست که چه تعداد از مردم واقعا نیازمند هستند و اطلاعات به شکل پراکنده وجود داشت . به طور مثال تا پیش از این پایگاه تصور ما براین بود که 2میلیون زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد اما بعد از ایجاد این پنجره رفاهی 3میلیون و 400 هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارند و رده های سنی این افراد و مشکلات خاص هرگروه و افراد نیازمند حمایت شناخته شدند.

میدری گفت: تا پیش از راه اندازی پنجره واحد خدمات حمایتی ما نمی دانستیم چه تعداد کودک بازمانده از تحصیل درکشور دردوره ابتدایی داریم اما با ایجاد شناسنامه اقتصادی ، اجتماعی خانوار مشخص شد که 136هزار کودک در خارج از مدرسه هستند. بیماران خاص و سایر مشکلاتی که هریک از اقشار آسیب پذیر داشتند با این راهکار دارای تصویر روشنی شود.