چه رابطه ای بین هوش و طول عمر افراد وجود دارد؟

در این مطالعه نتایج تست IQ بیش از 60000 کودک در سال 1947 و اطلاعات پزشکی این کودکان طی سال‌های بعدی مورد بررسی قرار گرفته است و محققان به این نتیجه رسیده‌ اند که کودکانی که نمره بالاتری در این تست‌ های هوش کسب کرده‌اند دست کم 20 درصد شانس کمتری برای ابتلا بهبیماری‌ های گوارشی و انسداد عروق قلبی یا حتی سرطان دارند.
این محققان داده‌های سلامت 33536 مرد و 32229 زن را که متولد 1936 در اسکاتلند بودند و در سن 11 سالگی یک تست هوش استاندارد داده بودند را بررسی کردند. بررسی و تحلیل دقیق نتایج تست هوش و مقایسه این نتایج با داده‌ های پزشکی این شرکت کنندگان طی سال‌های گذشته نشان داد افرادی که هوش بالاتری داشته‌اند در مقایسه با سایرین عمر طولانی تری داشته اند.

برای دستیابی به این نتایج در این مطالعه از الگوهای مختلف استفاده شده است و فاکتورهای مختلفی مانند دلیل مرگ، جنسیت و وضعیت اقتصادی و اجتماعی مد نظر قرار داده شده اند. پس از بررسی الگوهای مختلف محققان از دانشگاه‌ های ادینبورگ، آکسفورد و لندن به این نتیجه رسیدند که هر 15 امتیاز بیشتر در تست هوش می‌ تواند موجب کاهش خطر مرگ ناشی از بیماری شود.

در حقیقت کودکانی که هوش بالاتری دارند 28 درصد شانس کمتری برای مرگ ناشی از بیماری‌ های تنفسی، 25 درصد شانس کمتر مرگ ناشی از بیماری‌ های قلبی عروقی و 25 درصد شانس کمتر مرگ ناشی از سکته مغزی دارند. اگر افراد در تست هوش استاندارد 15 امتیاز بیشتر کسب کنند، 25 درصد شانس کمتری برای ابتلا به سرطان ریه دارند و احتمال ابتلا به سرطان روده و مثانه نیز به ترتیب 11 و 19 درصد در میان این افراد کاهش پیدا می کند.

محققان هنوز نمی دانند که دلیل ارتباط مثبت بین هوش بالا و طول عمر بالا چیست اما احتمال می‌دهند که عواملی مانند سبک زندگی، تحصیلات، سواد بهداشتی، عدم محرومیت و ژنتیک نیز در این رابطه اثرگذار باشند.

حدود 25979 نفر از شرکت کنندگانی که نمره پایینی در این تست هوش کسب کرده بودند تا قبل از سال 2015 میلادی فوت کرده اند اما 30464 نفر از آن هایی که امتیاز بالایی داشته اند همچنان در سال 2017 میلادی زنده هستند.