سیاست مچگیری و افشاگری را نمی‌پسندم

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران ؛ با بیان اینکه شاید مسأله آلودگی هوا و ترافیک، مهم‌ترین معضل شهروندان تهرانی باشد، اظهار کرد: چالشی که سلامتی و سرمایه مادی و معنوی آنان را تهدید می‌کند، بافت‌های فرسوده و آسیب‌پذیری در برابر زلزله است و مدیریت بحران نیز یکی دیگر از چالش‌های اصلی مدیریت شهری تهران است.

 رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه توسعه حمل و نقل عمومی و پرسرعت مانند مترو مهم‌ترین راهکار  برای حل مسأله ترافیک و آلودگی هوا  است، تصریح کرد: طی سال‌های اخیر و با وجود توسعه زیرساخت‌ها، به‌دلیل کمبود تجهیزات، ظرفیت مترو تهران در حد 2 میلیون نفر در روز باقی مانده است که در صورت تأمین منابع مالی، طی 4 سال آینده می‌تواند به 5 تا 7 میلیون سفر افزایش یابد.

هاشمی رفسنجانی با اشاره به نوسازی بافت‌های فرسوده و کاهش آسیب‌پذیری ساختمان‌ها در برابر زلزله گفت: اصلاح سیاست تراکم فروشی و راهبری فعالان حوزه صنعت ساختمان به نوسازی، بارگذاری و بازآفرینی در بافت‌های فرسوده نیازمند است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه بودجه شهرداری تهران در حال حاضر با رقم بیش از 17 هزار میلیارد تومان، بودجه مناسبی است، تاکید کرد: تحقق درآمدهای شهرداری و هزینه کرد صحیح و اصولی آن باید مورد توجه قرار گیرد.

 وی افزود: اگر ما بتوانیم از اعتبارات مصوب دولت برای توسعه سیستم حمل و نقل ریلی در کلانشهرها درست استفاده کنیم، بخشی از کمبود اصلی تجهیزات در مترو، یعنی 2 هزار واگن برای خطوط 6 و 7 مترو حل می‌شود.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه در یک نظام دموکراتیک باید به رأی اکثریت مردم احترام گذاشت، گفت: ممکن است برخی از شهروندان نسبت به گزینش لیست امید از میان صدها کاندیدای داوطلب در انتخابات، انتقاداتی داشته باشند، اما نمی‌توان آن‌ها را نشنیده گرفت.

هاشمی رفسنجانی خاطر نشان کرد: این لیست در زمانی محدود توسط نمایندگانی از احزاب و اعضای شورای راهبردی اصلاحات برگزیده شد که طبیعی است و این انتخاب قابل نقد است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان اینکه با پولی کردن شهر و گران کردن زندگی در تهران مخالفم، بیان کرد: در ارزیابی عملکرد گذشتگان باید منصف و واقع بین بود و سیاه نمایی به اندازه سفید نمایی با واقع‌گرایی فاصله دارد.

وی با بیان اینکه مدیریت شهری گذشته طولانی‌ترین دوره تصدی شهرداری تهران محسوب می‌شود، افزود: در حوزه عمرانی فعالیت‌های قابل توجهی انجام شده است که می‌توان به احداث زیرساخت‌های مترو، بزرگراه‌ها و تونل‌ها اشاره کرد، البته سیاست خودرو محوری و اولویت داشتن احداث بزرگراه‌ها به مترو مورد نقد قرار دارد، اما این فعالیت‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

وی یکی از مهم‌ترین ایرادات شورای چهارم را نگاه سیاسی به مسائل شهری خواند و تاکید کرد: برخی معتقد بودند که میل اکثریت اعضا به سمت شهردار سابق، اجازه طرح واقعی موضوع‌ها و معضلات شهری را نمی‌دهد.

رئیس شورای شهر تهران با تاکید بر اینکه من معتقدم هم اکنون هماهنگی خوبی بین شهرداری و شورای پنجم وجود دارد، گفت: البته این هماهنگی به معنای تأیید تمامی اقدام‌ها و انتصابات شهرداری توسط شورا نیست، چراکه کنترل شورای شهر بر شهرداری، اختیارات نظارتی محدودتری نسبت به مجلس شورای اسلامی بر دولت دارد.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه انتقاد به انتصاب‌ها در مواردی درست و در مواردی منطقی نبوده است، تاکید کرد: تنها یک چهارم 800 مدیر شهرداری در دوره جدید تغییر کرده‌اند و بسیاری از مدیران قبل همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند و منصفانه باید گفت که معیارهای سیاسی در تغییرات مدیران شهری تأثیر کمتری نسبت به گذشته داشته است.

رئیس شورای شهر تهران در مورد طرح ترافیک گفت: این طرح مصوب شورای شهر تهران نیست، بلکه در شورای عالی ترافیک در وزارت کشور مصوب شده است و شورای شهر باید فقط در مورد میزان عوارض طرح نظر بدهد که در این مورد نیز حدود یک ماه این طرح در کمیسیون و صحن علنی شورا مطرح بود و با اصلاحاتی که شورای عالی ترافیک در آن انجام داد مصوب شد.

وی با تاکید بر اینکه با اجرای عدالت در تأمین درآمد و هزینه مدیریت شهری موافقم، افزود: در تهران خانواده‌هایی هستند که چندین برابر خانواده‌های دیگر از خدمات شهری استفاده می‌کنند، یعنی چندبرابر زباله تولید می‌کنند، چند خودرو دارند که از معابر و بزرگراه‌ها و پارکینگ‌های کنار گذر و از فضای تفریحی شهری استفاده و از ملک سود کسب می‌کنند، اما به تناسب استفاده از خدمات شهری، در هزینه‌ها مشارکت نمی‌کنند و بار آن‌ها را باید خانوارهای جنوب شهری به دوش بکشند.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد:باید سیستم مدیریت شهری ما در تأمین منابع هوشمند باشد و مانند سایر کلانشهرهای توسعه یافته براساس خدمت محوری، هزینه را محاسبه کند.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به ضرب المثل هر که بامش بیش، برفش بیشتر!، ادامه داد: در رابطه با حوزه‌های فرهنگی و اجتماعی، معتقدم که باید شهرداری از موازی کاری با سایر دستگاه‌های مسئول در حوزه تبلیغی به سوی حمایت از فعالیت‌های مردمی و تشکل‌های مردم نهاد حرکت کند و زیرساخت‌ها را در اختیار مردم قرار بدهد، زیرا در این حوزه ظرفیت خوبی در تهران وجود دارد.

هاشمی رفسنجانی تصریح کرد: از نظر شهروندان اولین  مشکل شهر تهران آلودگی هوا و ترافیک است که راه حل آن توسعه حمل و نقل عمومی غیر آلاینده، سریع و انبوه است.

رئیس شورای شهر تهران، با بیان اینکه شورای شهر از نظر اختیارات قانونی برای نظارت بر عملکرد شهرداری، اختیاراتی به مراتب کمتر از مجلس شورای اسلامی نسبت به دولت دارد، تصریح کرد: شورای شهر فقط در قالب گزارش تفریغ بودجه و تذکرات می‌تواند نسبت به عملکرد شهرداری نظارت کند که در آن بخش نیز با توجه به در اختیار داشتن ابزار مناسبی مانند دیوان محاسبات تاکنون به صورت جدی موثر نبوده است.

وی با اشاره به اینکه ایده‌هایی در شورای پنجم برای کارآمد کردن مکانیسم نظارت شورا بر شهرداری وجود دارد و در حال پیگیری است، گفت: این ایده ها در صورت به نتیجه رسیدن باید تبدیل به قانون و مصوبه شود.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه ارزیابی عملکرد شهرداری در این زمان کوتاه میسر نیست، خاطرنشان کرد:  در طول این مدت انتصاباتی صورت گرفته و البته نقاط مثبت مانند متوقف کردن شهر فروشی، تراکم شناور و کاهش تخلفات وجود داشته است که باید در زمان مناسب نسبت به قضاوت نهایی اقدام کرد.

رئیس شورای شهر تهران در خصوص طرح جدید ترافیک ادامه داد: این طرح  مصوب شورای شهر نیست و  مصوبه شورای ترافیک است که شورای شهر فقط عوارض آن را تعیین کرده است.

وی با بیان اینکه  طراحان این طرح معتقدند آلودگی هوا و ترافیک با این طرح کاهش می‌یابد، افزود: منتقدان می‌گویند این طرح موجب نابسامانی در تردد، افزایش آلودگی هوا و ترافیک به ویژه در پنجشنبه ها می شود.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: در صورت به کارگیری خط  مشی‌های صحیح، آینده تهران روشن است و به شهری برای زندگی مبتنی بر انسان محوری و توسعه پایدار تبدیل می شود که سیستم آن از خودرو محوری به حمل و نقل عمومی تغییر می‌کند.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه امکان کاهش و حل معضل آسیب‌های اجتماعی در قالب یک طرح کلان در حوزه فرهنگی-اجتماعی مدیریت شهری ممکن است، گفت: متاسفانه در سال‌های گذشته عمده توان مدیریت شهری در حوزه فرهنگی-اجتماعی صرف فعالیت‌های تبلیغی و شعاری و موازی کاری با سایر دستگاه‌های حاکمیتی در حوزه فرهنگ شده است.

وی با بیان اینکه تهران به دلیل شرایط اقلیمی و گستردگی آن نقاط جذاب و قابل  اتکای زیست محیطی زیادی دارد، اظهار کرد: این شهر به خاطر تولید آلاینده ها و پسماندها و فاضلاب آسیب‌های فراوانی به محیط زیست وارد کرده است.

هاشمی رفسنجانی با بیان اینکه شهر ایده آل شهری انسان محور است که در آن مولفه‌های ایجاد آرامش برای انسان و تامین نیازهای او فراهم باشد، تصریح کرد: در تهران موانع زیادی برای تبدیل شدن به شهر انسان محور وجود دارد. آلودگی هوا، ترافیک و حمل و نقل عمومی، بافت های فرسوده، حاشیه نشینی، فقدان عدالت در توزیع امکانات و آسیب‌های اجتماعی از مهمترین این موارد است که برنامه‌هایی برای کاهش فاصله وضعیت فعلی با وضعیت مطلوب در هر بخش تهیه شده است.

رئیس شورای شهر تهران در ادامه به توصیف ابعاد شخصیتی مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی پرداخت و گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی یکی از استراتژی‌های توسعه پایدار در ایران محسوب می‌شود که در کلانشهرها زیرساخت‌های حوزه پایدار از جمله حمل و نقل عمومی را پایه‌گذاری و پیگیری کرد و این مسئله امروز به نتیجه رسیده است و در حوزه نوسازی بافت های فرسوده نیز گام‌های خوبی برداشته است.

 وی با تاکید بر اینکه عمده انتظار شهروندان از مدیریت شهری حل معضل آلودگی هوا و ترافیک است، خاطرنشان کرد: این کار باید از طریق تجهیز خطوط مترو و  افزایش ظرفیت آن از یک و نیم میلیون نفر فعلی به حدود 6 میلیون نفر در روز انجام شود.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به گزارش نجفی از مدیریت فبلی شهر تهران گفت: متأسفانه برداشتی که از گزارش نجفی شد به دلیل برخی از حواشی ایجاد شده و صحبت‌های ابتدایی ایشان، تصویری در افکار عمومی رقم زد که این گزارش یک افشاگری است، در حالی که نقاط کارشناسی خوبی در آن وجود داشت.

هاشمی رفسنجانی در پایان با بیان اینکه  در مورد تخلفات گذشته سیاست مچگیری و افشاگری را نمی‌پسندم، گفت: بهتر می‌دانم که این مسائل به صورت کارشناسی و از مجاری رسمی و ذیصلاح پیگیری شود و به نتیجه برسد، چرا که موضوع مورد استفاده سیاسی و رسانه ای قرار می‌گیرد.