مناسب‌ترین زمان برای یادگیری زبان چه موقع است؟

زمان قبل از خواب به سراغ یادگیری کلمات و قواعد زبان جدید بروید و بعد بخوابید این کارباعث تاثیرگذاری بیشتر در یادگیری زبان خواهد بود.

شما فرد شب‌زنده‌داری هستید یا سحرخیزی را بیشتر دوست دارید؟

نتایج یک مطالعه صورت گرفته در سال ۲۰۱۶ نشان می‌دهد تکرار یک عادت «تمرین و خواب» می‌تواند در حفظ و ماندگاری بیشتر اطلاعات در ذهن تاثیرگذاری بیشتری داشته باشد.

در این تحقیق، تیمی ۴۰ نفره در یک کلاس آموزش زبان خارجی حاضر شد. نیمی از این افراد در جلسه صبح آموزش دیدند و دوازده ساعت بعد در جلسه شب ارزیابی شدند.

گروه دوم، در جلسه آخر شب آموزش دیده و بلافاصله خوابیدند و صبح زود ارزیابی شدند. این آزمایش یک هفته بعد و شش ماه بعد دوباره به همین فرمت تکرار شد.

نتیجه به دست آمده نشان می‌دهد، خواب باعث ثبت و ماندگاری واژگان بیشتری در مغز شده و اطلاعات برای مدت طولانی‌تری حفظ می‌شوند.

نتایج این مطالعه با یافته‌ها و تحقیقات موسسه آموزش زبان Duolingo نیز تطابق دارد. این سایت پس از بررسی و دقت در عادت‌های یادگیری و مطالعه ده‌ها دانش‌آموز خود؛ دریافتند که تمرین و یادگیری قبل از خواب فقط یک ترفند نیست بلکه می‌تواند یک کلید موفقیت در یادگیری زبان جدیدی باشد. معلمان موسسه Duolingo دریافتند تمرین قبل از خواب باید به یک عادت برای دانش‌آموزان تبدیل شود.

محققان Duolingo روی عادت‌ها، سطح فعالیت و یادگیری، زمان و طول مدت تمرین و بسیار پارامترهای دیگر دانش‌آموزان تجزیه و تحلیل‌های فراوانی انجام دادند. این گروه حتا روزهای هفته، تعداد ساعت‌های خوب و زمان خواب، سطح هوشیاری و خواب‌آلودگی دانش‌آموزان و اطلاعات دیگر را برای ۱۴ گروه مختلف از دانش‌آموزان خود استخراج و داده‌کاوی کردند.

آن‌ها برای هفته‌های طولانی، وضعیت پیشرفته دانش‌آموزان در یادگیری زبان جدید را بررسی و پیگیری کردند و از سوی دیگر روی روند تمرینی و عادت‌های آن‌ها اصرار و تاکید داشتند.

نتایج کار تحقیقاتی موسسه Duolingo به اینجا ختم می‌شود که دانش‌آموزانی که پیش از خواب تمرین کردند؛ به طور متوسط ۵۲.۹ درصد بهتر از دیگر دانش‌آموزان رشد کرده و یادگیری بهتری داشتند.

از سوی دیگر، کاربرانی که خودسرانه عمل کرده و هیچ‌گونه عادت یا برنامه زمانی خاصی برای آموزش نداشتند؛ کمترین رشد را با نرخ ۴۷.۸ درصد داشتند. همین‌طور، گروهی از دانش‌آموزان که فقط در صبح یا شب روزهای هفته تمرین کردند و آخر هفته هیچ تمرینی نداشتند؛ بدترین نتایج را کسب کردند.

بهترین زمان برای یادگیری و به خاطر‌سپاری

این دو مطالعه علمی و مفصل دو موضوع را نشان می‌دهد: نخست اینکه افرادی که قبل از خواب مطالعه می‌کنند و تمرین دارند، پیشرفت بهتری نسبت به دیگران خواهند داشت.

یافته دوم این که افرادی که در تمام روزها و آخر هفته عادت به مطالعه قبل از خواب دارند باز هم بهتر از افرادی هستند که در برخی از روزهای هفته مطالعه می‌کنند. در حقیقت، تکرار و استمرار یک عادت بهره‌وری بیشتری به همراه دارد.

اگر شما یک سبک زندگی سالمی داشته باشید و یک عادت مطالعه روزانه مفید برای خودتان کسب کنید؛ سریعا می‌توانید زبان جدیدی یاد بگیرید. در زمان خواب، احتمالا ذهن در آرامش و سکوت بیشتری است و روی یادگیری تمرکز دارد تا صبح زود یا اواسط روز که نگران ده‌ها چیز دیگر است.

ممکن است برای برخی افراد، استثناهایی هم باشد و مثلا در صبح زود یا بعدازظهر بهتر از زمان‌های دیگری بتوانند زبان جدیدی یاد بگیرند ولی حداقل نتایج نشان می‌دهند پیش از اینکه به رخت‌خواب بروید؛ کتاب واژگان زبان جدیدتان را باز کنید و نگاهی بیندازید!