جوش صورت علامت چیست؟

براساس سیستم سلامتی آیورودا و طب سنتی چینی، با توجه به نقشه‌ی صورت، مکان خاص آکنه‌ها می‌تواند سیگنالی از یک مشکل مهم در سلامت فرد باشد.

مجموعه‌ای از محصولات با هدف از بین بردن آکنه وجود دارند.اما خلاص شدن از شر آکنه، همیشه به آسانی استفاده از لکه‌برها یا تغییر و پرهیز غذایی جهت مراقبت از پوست نخواهد بود.

گاهی عامل آکنه ناشی از بیماری داخلیست که فقط با برطرف کردن آن بیماری از بین می‌رود. بهترین مثال، آکنه هورمونی لجاجت است؛ با این حال در واقع فقط چند بیماری داخلی وجود دارد که به صورت آکنه هویدا می‌شوند.

براساس برخی از روش‌های طب سنتی، مکان بروز آکنه سرنخ‌های مهمی در مورد سلامت درونتان به شما می‌دهد.

دکتر میکائیل شاپیرو، هیات مدیره‌ی مرکز تخصصی پوست، متخصص پوست و پیشگام در بنیانگذاری مرکز تخصصی پوست توضیح می‌دهد که: این روش که “نقشه‌ی صورت” نام دارد، مشکل پوستی صورت شما بررسی می‌کند و بیماری داخلی را تشخیص می‌دهد.

این طراحی بر اساس اصول سلامت آیورودا و طب سنتی چینی پایه ریزی شده و اخیرا اصول آن در برخی از روش‌های طب غربی نیز به کار گرفته می‌شود.

در اینجا دکتر شاپیرو به هشت نقطه‌ از صورت اشاره می‌کند که اگر آکنه‌ای بروز کند، سعی دارد مسئله‌ای را در مورد سلامتی شما بازگو کنند. به یاد داشته باشید که داشتن یک یا دو آکنه در این نقاط به طور قطع بدین معنا نیست که شما یک مشکل جدی سلامت دارید.

اما اگر آکنه‌ی مزمنی دارید که امکان از بین بردن آن وجود ندارد مهم نیست که چقدر تلاش کرده‌اید، ارزشش را دارد که از پزشکتان بخواهید بررسی‌های لازم در ارتباط با پیوندهای بالقوه‌ی داخلی‌ را انجام دهد.

 

جوش پیشانی: هضم نامناسب غذا به دلیل مواد سمی و کمبود آب. دکتر شاپیرو می‌گوید راه حل آن نوشیدن آب جهت از بین بردن این مواد سمی است.

در طول روز آب بنوشید و حدالامکان از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و کافئین‌دار اجتناب کنید. نوشیدن یک لیوان بزرگ چای سبز نیز می‌تواند مفید باشد زیرا حاوی آنتی اکسید است که سموم را خنثی می‌کند.

جوش ناحیه‌ی T: بینی شما به کبدتان متصل است (افرادی که الکل مصرف می‌کنند و افرادی که به دلیل سرطان کبد، کبدی آسیب دیده دارند گاهی دچار قرمزی بیش از حد بینی می‌شوند). بنابراین آکنه در این ناحیه می‌تواند به طور بالقوه ناشی از اختلالات در عملکرد کبد باشد.

جوش اطراف چشم‌ها: دکتر شاپیرو می‌گوید: پوست این ناحیه به سلامت کلیه مرتبط می‌شود. شرایطی همچون کبودی دور چشم نشان از عملکرد ضعیف کلیه‌ها و یا خشک شدن آب بدن می‌باشد.

جوش بالای گونه‌ها: بالای گونه‌ها به ریه متصل می‌شود. تنفس هوای آلوده می‌تواند سبب آکنه شود. عوامل خارجی مانند باکتری‌های موجود بر سطح تلفن همراه یا خوابیدن بر روی متکای کثیف نیز می‌توانند سبب آکنه گردد.

جوش پایین گونه‌ها: بهداشت نامناسب دندان. مشکلات مربوط به دهان به خصوص لثه در اینجا قابل رویت می‌باشد. شستشوی منظم دندان‌ها، استفاده از نخ دندان و پرهیز از غذاهای شیرین و نوشیدنی‌هایی که به بهداشت دهان آسیب زده و مشکلات ناشی از آن را افزایش می‌دهند، بهداشت دهان را تضمین می‌کند.

جوش بینی: بینی شما نیز به قلب شما متصل می‌شود. دکتر شاپیرو متذکر می‌شود که تغییرات و برجستگی‌های بینی و کوفتگی بینی حاکی از فشار خون بالاست.

برای علاج آن تغییر رژیم غذایی، نکته‌ایست کلیدی. پرهیز از نوشیدنی‌های انرژی زا، کاهش مصرف نمک و مصرف بیشتر میوه و سبزیجات سلامت قلب را افزایش داده و موجب کاهش فشار خون می‌شود.

جوش در گوش‌ها: گوش‌ها نیز به کلیه مرتبط می‌شوند. شیوع آکنه در این ناحیه ممکن است دال بر از دست دادن آب بدن باشد. مطمئن شوید که در طول روز آب زیادی می‌نوشید و از مصرف بی رویه‌ی نمک پرهیز می‌کنید.

جوش روی چانه: چانه به روده‌ی کوچک متصل می‌شود. باز هم تغییرات در رژیم غذایی می‌تواند تاثیرات مثبتی داشته باشد.

دکتر شاپیرو می‌گوید: افراد باید از مصرف لبنیات و غذاهای چرب پرهیز کنند همچنین باید از عادات غذایی سالمی به ویژه در مصرف میوه و سبزیجات پیروی کنند تا عمل هضم صحیح و آرام انجام پذیرد و مشکلات مرتبط با پوست برطرف گردد.