بازگشت ترافیک با نمایشگاه کتاب به تهران

این در حالی است که پیش از این و در زمان مدیریت شهر تهران توسط قالیباف با تفاهمات انجام شده مقرر شده بود تا نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شود.

اما امسال به دلیل اعتراض ناشران نسبت به بعد مسافت و عدم استقبال مخاطبان، مسئولان تصمیم گرفتند تا بار دیگر نمایشگاه کتاب را در مصلی تهران برگزار کنند.

نمایشگاه کتاب از سال ۶۶ تا ۸۵ در محل دائمی نمایشگاه های شهر تهران در سئول برگزار می شد اما در این سال به علت مخالفت رئیس جمهور وقت و تمایل وی به برگزاری نمایشگاه در مصلی نمایشگاه کتاب به مصلی تهران منتقل شد.

برگزاری نمایشگاه کتاب در سئول محل اختلاف محمود احمدی نژاد با رئیس دولت اصلاحات شده بود چرا که زمانی که احمدی نژاد شهردار تهران بود، بارها مخالفت خود را با برگزاری نمایشگاه کتاب در سئول اعلام کرده و مشکلات ترافیکی و جابجایی مسافران را علت اصلی مخالفت عنوان کرده بود.

وی در اولین سالی که ریاست جمهوری را بر عهده داشت تصمیم به جابجایی نمایشگاه کتاب از سئول به مصلی گرفت اما برگزاری این نمایشگاه در مصلی نیز اینبار با مخالفت شهردار جدید تهران همراه شد.

قالیباف از همان ابتدا به فکر انتقال نمایشگاه های پر مخاطب تهران به خارج از شهر بود و به همین منظور تصمیم به ساخت نمایشگاه شهر آفتاب در حوالی بهشت زهرا گرفته شد.

پس از تکمیل شهر آفتاب، میان شهردار و رئیس جمهور وقت تفاهمنامه ای به امضا رسید تا دیگر هیچ نمایشگاه پرمخاطبی در تهران برگزار نشود.

در پی این تفاهم در سال های ۹۵ و ۹۶ نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار شد. نمایشگاهی که در کنار تمامی امکانات و مزیت ها نسبت به مصلی، مشکلات خود را نیز به همراه داشت.

اما امسال نیز در کمال تعجب مسئولان بدون در نظر گرفتن مسائل ترافیکی، تصمیم به انتقال نمایشگاه به مصلی گرفتند.

با انتقال نمایشگاه کتاب به مصلی امام خمینی (ره) با و جود اینکه دسترسی علاقه مندان کتاب به نمایشگاه آسان تر است اما باعث بار ترافیکی و گره در اتوبان چمران و مسیرهای مواصلاتی به مصلی تهران می شود.

این در حالی است که در سالهای قبل و در زمان برگزاری نمایشگاه در مصلی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی وقت تهران نسبت به برگزاری نمایشگاه کتاب در مصلی ابراز نارضایتی کرده بود و آن را عامل اصلی ترافیک در آن ایام معرفی کرده بود.

حتی آن زمان زمان سرهنگ سعید اسماعیلی گفته بود که ترافیک نمایشگاه کتاب در اطراف مصلی تهران ساعت پیک ترافیک در این محدوده را تغییر داده است، بطوریکه ترافیک از ساعت ۱۴ و ۳۰ دقیقه تا ۱۹ و ۳۰ دقیقه در محدوده اطراف مصلی سنگین گزارش شده است.

اما مصلی تهران علاوه بر مشکلات و محدویت های ترافیکی، دیگر مشکلاتی نظیر کمبود فضای کافی و استاندارد برای پارک خودروها، متراژ وسیع وارتفاع مناسب برای برگزاری نمایشگاه پرمخاطبی مانند نمایشگاه کتاب را دارد.

مسئولان سی و یکمین نمایشگاه کتاب تکمیل نبودن امکانات شهر آفتاب را بهانه ای برای انتقال آن اعلام کردند. که در مورد این موضوع همایون امیرزاده سخنگوی شورای سیاست گذاری سی و یکمین نمایشگاه کتاب تهران آماده نبودن شهر آفتاب را برای انتخاب نکردن این مکان اظهار کرد و گفت: تفاهم‌نامه شش‌ساله‌ای با شهرداری تهران برای در اختیار قرار گرفتن مجموعه شهر آفتاب برای برگزاری نمایشگاه کتاب داریم که تا سال ۱۴۰۰ اعتبار دارد و بر اساس همان تفاهم‌نامه چنانچه امکانات زیرساختی و فضای مسقف در این مجموعه تامین شود نمایشگاه کتاب در شهر آفتاب برگزار خواهد شد.

نداشتن استاندارد های کافی شهر آفتاب سال گذشته نیز در هنگام بارش بارن خسارت هایی در پی داشت به گونه ای که تعداد زیادی از کتاب های ناشران‌ خیس شد و غرفه کشور ایتالیا که میهمان نمایشگاه بود از بارش زیاد باران به طور کلی جمع شد.

نبود آب آشامیدنی، تهیه هوا با وجود داشتن فضای کافی از دیگر مشکلات شهر آفتاب بود.

حال باید دید که آیا در زمان برگزاری نمایشگاه کتاب، تهران به مانند گذشته دچار مشکلات ترافیکی خواهد شد یا خیر. به هرحال در صورت ایجاد مشکلات ترافیکی مسئولانی که تصمیم به برگزاری نمایشگاه کتاب گرفتند، باید جوابگوی مشکلات احتمالی ایجاد شده باشند.