ابوالفضل کبیری امروز در حاشیه جلسه پیشگیری از اعتیاد استان در گفتوگو با فارس در اردبیل اظهار داشت: آمارها حاکی از کاهش سن اعتیاد است و اعتیاد در کشور، استان، شهرستانها و روستاهای ما متاسفانه به امری شناخته شده تبدیل شده که ما را ملزم میکند تا با اهمیت دادن به امر پیشگیری جامعه را نسبت به این امر واکسینه کنیم.
کارشناس پیشگیری از اعتیاد بهزیستی استان اردبیل افزود: اگر مشغول درمان یک نفر شویم و سال‌ها بر روی این فرد کار کنیم در این مدت هزاران نفر به اعتیاد مبتلا شده‌اند که در این راستا نیز اهمیت پیشگیری اولیه از اعتیاد مطرح می‌شود.
وی با بیان اینکه برش استانی سند پیشگیری اولیه از اعتیاد نیز تعریف شده و قرار است شاخص‌های پیشگیری از اعتیاد نیز تدوین شود، گفت: باید با بررسی‌های کارشناسانه نیازهای نوجوانان و جوانان احصا شده و شاخصه پیشگیری از اعتیاد از جمله سرانه ورزش، بهداشت، مطالعه، نشاط و شادابی و حتی جامعه هدف اعم از دختر و پسر را نیز باید در این راستا لحاظ کنیم.
کبیری ادامه داد: طبق این سند باید در پنج سال آتی ۴۰ درصد جمعیت در معرض خطر را زیر پوشش برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد ببریم.
وی با بیان اینکه علت‌های اعتیاد متفاوت است، خاطرنشان کرد: نقشه را ه برش شهرستانی نیز تعریف شده که در روستاها نیز قرار است اقدامات پیشگیری اولیه از اعتیاد به کار بسته شود.
کارشناس پیشگیری از اعتیاد بهزیستی استان اردبیل با یادآوری اینکه ۲۰ دستگاه و نهاد در جلوگیری اولیه از اعتیاد فعال هستند، افزود: همه این دستگاهها به شهرستانها و روستاها نیز کشیده شده به طوری که انجمنهای پیشگیری اولیه از اعتیاد در شهرستانها نیز راهاندازی شده تا امر پیشگیری از اعتیاد در جامعه نهادینه شود.