تکمیل خط 6 مترو تهران تا پایان سال 97

سمیع‌اله حسینی مکارم سرپرست شهرداری تهران صبح امروز پس از بازدید از خط 6 متروی تهران در ایستگاه امام حسین(ع) با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد:خط 6 مترو یکی از خطوط استراتژیک شهرداری تهران است که 32 کیلومتر طول مسیر دارد و در طرح توسعه نیز 7 و نیم کیلومتر دیگر افزایش می‌یابد و 39کیلومتر می‌شود که جنوب شهر را به شمال غرب تهران متصل می‌کند.

سرپرست شهرداری تهران با بیان اینکه این خط از جمله خطوطی است که در اقتصاد شهر و حمل‌ونقل آن تاثیر مهمی خواهد داشت، گفت: امیدواریم فاز یک خط 6 که 10 کیلومتر است تا پایان شهریور ماه افتتاح شود و باقی این خط را هم تا پایان سال 97 به اتمام خواهیم رساند.

وی تصریح کرد: ظرفیت مترو به بیشتر از یک میلیون نفر افزایش خواهد یافت و بر این اساس جابه‌جایی مردم تهران با سهولت بیشتری انجام خواهد شد.

حسینی مکارم با بیان اینکه این خط بالای 90 درصد پیشرفت داشته است،تصریح کرد: بخش زیادی از این خط ساخته شده و بیشتر موضوعات مربوط به تجهیزات باقی مانده است و با تصمیماتی که امروز گرفته شد، پورسید آقایی قول داد که تا پایان شهریور ماه فاز یک افتتاح شود و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

سرپرست شهرداری تهران تأمین منابع مالی را یکی از مسائل اصلی تکمیل خط 6 مترو تهران برشمرد و تاکید کرد: با تمهیدات اندیشیده شده منابع مالی لازم برای خط 6 مترو تهران و به ویژه برای فاز یک آن تا پایان سال تأمین می‌شود و در اختیار پیمانکاران قرار می‌گیرد تا کارشان را پیش ببرند.

سرپرست شهرداری تهران با ابراز امیدواری از اینکه خط 6 مترو تهران تا پایان سال به صورت کامل مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد، ادامه داد: فاز یک این خط از دولت‌آباد تا میدان امام حسین(ع) است و 4 ایستگاه مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که دو ایستگاه، ایستگاه تبادلی است و ایستگاه امیرکبیر به خاطر اینکه مسافران را به بازار متصل می‌کند یکی از ایستگاه‌های مهم است که تا شهریور ماه راه‌اندازی می‌شود.

وی با بیان اینکه خط 6 به خط 2 و 4 متصل می‌شود،افزود: این موضوع موجب سهولت بیشتر در جابجایی مردم می‌شود.

حسینی مکارم در خصوص زمان بازگشایی خط 7 مترو تهران که سال گذشته فعالیت آن متوقف شده بود، بیان کرد: امیدواریم که در این خط هم تحرکی ایجاد کنیم و یک بخشی از آن در پایان این ماه راه‌اندازی خواهد شد و تمام خط تا مرداد ماه راه‌اندازی می‌شود.

وی در خصوص اوراق مشارکت مترو افزود: 700 میلیارد تومان این اوراق مشخص و بانک عامل آن هم تعیین شده است و با شرکت تأمین سرمایه‌ هم تبادل نظر و قرار داد بسته شده است و تا یک ماه دیگر این فعالیت‌ها به سامان می‌رسد و منابع آن به مترو تزریق خواهد شد و مقدمات 1300 میلیارد تومان هم تا پایان خرداد ماه فراهم خواهد شد، بنابراین 2هزار میلیارد اوراق مشارکت منتشر خواهد شد و در اختیار مترو قرار می‌گیرد.

سرپرست شهرداری تهران اساسی‌ترین سیاست‌ها و استراتژی‌های مدیریت جدید شهر تهران را حمل‌ونقل عمومی و به خصوص مترو خواند و تأکید کرد:‌ امیدواریم در حال حاضر که 15 درصد مردم از مترو استفاده می‌کنند تا پایان سال جاری این روند به 25 درصد برسد.

حسینی مکارم در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران مبنی بر اینکه اعضای شورا نام شما را برای تصدی شهرداری تهران پیشنهاد داده‌اند و آیا آمادگی دارید که شهردار تهران شوید؟، گفت: اگر شورای شهر تصمیم بگیرد که کسی را برای شهردار شدن تعیین کند، من هیچ مداخله‌ای نخواهم کرد و در حال حاضر هم شهرداری در دست من به عنوان سرپرست امانت است تا در موعد مقرر شهردار تهران مشخص شود و تا این زمان، تمرکز ما بر روی انجام کار است و شورا هر کسی را به عنوان شهردار معرفی کند ما از آن تبعیت خواهیم کرد.