اعلام شرایط معلمان برای ثبت‌نام در آزمون اعزام به خارج
ثبت نام شرکت در آزمون اعزام به خارج فرهنگیان آغاز شده است و متقاضیان با داشتن حداقل ۱۰ سال سابقه می‌توانند برای ثبت‌نام اقدام کنند.

ضوابط عمومی متقاضیان برای شرکت در این آزمون بدین صورت است: استخدام رسمی یا پیمانی در وزارت آموزش و پرورش، داشتن حداقل ۱۰ و حداکثر ۲۵ سال سابقه خدمت برای دارندگان مدرک تحصیلی لیسانس و ۲۷ سال سابقه برای دارندگان مدرک تحصیلی فوق لیسانس و بالاتر.

داشتن حداقل مدرک کارشناسی و برخورداری از سلامت جسمانی، بینایی، شنوایی، گفتاری و روانی با تأیید پزشک معتمد آموزش و پرورش.

براساس اعلام مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور، زنان فرهنگی که همسرشان جزو شاغلان رسمی آموزش و پرورش نیستند نمی‌توانند در این آزمون شرکت کنند. همچنین احراز صلاحیت و گزینش و حراست با توجه به قرار گرفتن جایگاه معلمان اعزامی به عنوان مأمورین دولت در ردیف مشاغل حساس نیاز است.

در مهلت زمانی قانونی داوطلبان نباید بیش از سه فرزند تحت تکفل (حداکثر ۱۶ سال برای فرزندان ذکور) داشته باشند و هزینه سه فرزند تحت تکفل اعم از هزینه اولیه، اخذ روادید و عوارض خروج از کشور و بلیت ابتدا و انتهای مأموریت از منابع دولتی پرداخت می‌شود و در صورت قبولی نهایی و داشتن فرزند بیشتر پرداخت تمام هزینه‌های مربوطه برعهده سرپرست است. 

تسلط کافی به روخوانی و روانخوانی قرآن، توانایی انجام کار با رایانه و ارائه گواهی عدم سابقه کشوری و عدم سوءپیشینه در زمان مصاحبه و اعزام الزامی است.

همچنین چنانچه متقاضیان در آزمون قبلی اعزام به مدارس خارج از کشور شرکت کرده و به عنوان پذیرفته شده نهایی اعلام شده‌اند، اما تاکنون به هر دلیل اعزام نشده‌اند حق شرکت مجدد در آزمون را ندارند.

آموزگاران دوره ابتدایی باید توانایی و تسلط کافی برای تدریس در کلاس‌های چند پایه را داشته باشند و دوره‌های آشنایی با کتاب‌های جدید‌التألیف را گذرانده باشند.

متقاضیان تدریس در هر یک از دوره‌های ابتدایی و متوسطه باید علاوه بر رشته تخصصی خود توانایی تدریس دروس مرتبط و غیرمرتبط را داشته باشند همچنین افرادی که در هنرستان‌ها با سمت هنرآموز مشغول به تدریس هستند در صورت دارا بودن شرایط می‌توانند در رشته تخصصی خود که مورد نیاز مدارس خارج از کشور باشد، شرکت کنند.

مدارک لازم و مراحل ثبت‌نام اینترنتی در آزمون

فرم تکمیل شده درخواست شرکت در آزمون از طریق سامانه www..eazam.medu.ir

فایل عکس اسکن شده جدید تمام رخ رنگی با زمینه سفید حداکثر ۳۰۰×۴۰۰ پیکسل

واریز مبلغ ۵۰۰۰۰۰ ریال به حساب شماره ۱۲۴۵.۳۱ نزد بانک مرکزی به نام (تمرکز وجوه درآمد اختصاصی وزارت آموزش و پرورش) از طریق درگاه ثبت‌نام اینترنتی در سایت

مراحل انتخاب و پذیرش نهایی داوطلبان

احراز شرایط عمومی و اختصاصی، کسب رتبه لازم در آزمون کتبی، تسلط کامل بر روخوانی و روانخوانی قرآن، کسب امتیاز لازم در مرحله سنجش و ارزیابی حضوری

مرحله سنجش و ارزیابی حضوری شامل این موارد است: دانش تخصصی و مهارت‌های شغلی و حرفه‌ای متناسب با رشته آزمون، ویژگی‌های فردی، شخصیتی و دیپلماسی فرهنگی متناسب با مأموریت خارج از کشور، آشنایی کافی به زبان انگلیسی در سطح مکالمه و رفع نیاز‌های شغلی، توانایی کار با رایانه در حد آی سی دی ال براساس نیاز رشت‌های تحصیلی، ارائه مدارک و مستندات لازم، ابلاغ‌های تدریس، گواهی دوره‌های تخصصی ضمن خدمت.

اعزام پذیرفته‌شدگان نهایی مشروط به تأیید کتبی هیئت مرکزی گزینش و مرکز حراست برای هر یک از زوجین خواهد بود.

نمره کل داوطلبان که تعیین کننده رتبه و ملاک پذیرش نهایی آنان است براساس جدول زیر محاسبه می‌شود:
 

شرایط معلمان برای ثبت‌نام در آزمون اعزام به خارج



نحوه اعزام نیز بدین صورت است که پذیرفته‌شدگان نهایی از سال تحصیلی ۹۷-۹۸ به بعد به شرط ارائه گواهی‌های لازم سازماندهی و اعزام خواهند شد. تعیین محل مأموریت پذیرفته شدگان، زمان اعزام و مدت مأموریت آن‌ها با توجه به نیاز مدارس، سیاست‌ها و مصالح کلی وزارت آموزش و پرورش و ضوابط سازماندهی به عهده مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور است.

تغییر محل مأموریت به هیچ عنوان امکان پذیر نیست. عدم تمکین از رفتن به محل مأموریت به منزله انصراف قطعی از مأموریت بوده و افراد ملزم به پرداخت خسارت‌ها هستند.
 

شرایط معلمان برای ثبت‌نام در آزمون اعزام به خارج