رنگ موی شما درباره سلامتی‌تان چه می‌گوید؟

افراد از نژادهای مختلف دنیا دارای رنگ موهای متفاوتی هستند، اما رنگ موتنها سبب زیبایی و جذابیت ظاهر نیست و می‌تواند نشان دهنده سلامت یا بیماری افراد باشد.

کارشناسان در جدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند بیش از ۱۲۴ ژن مختلف در تعیین رنگ موی انسان‌ها نقش دارند.

کارشناسان امیدوار هستند با استفاده از یافته‌های جدید بتوانند روش‌های درمانی موثری برای جلوگیری و پیشگیری از ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها از جمله سرطان پوست پیدا کنند.

محققان همچنین دریافتند ژن‌هایی که برروی رنگ مو اثر می‌گذارند نقش موثری در وضعیت سلامت افراد دارند و به طور مثال شیوع برخی بیماری‌ها در افرادی با رنگ موهایی خاص کمتر و در برخی گروه‌ها بیشتر است.

این پژوهش به وسیله دانشمندان کالج لندن انجام شده است و محققان همچنین دریافتند زنان موهای نسبتاً نازک تری به نسبت مردان دارند که به دلیل دگرگونی‌های هورمونی، جنسیتی و زیست شناسی است، همچنین زنان دارای رنگ موهایی روشن‌تر به نسبت مردان هستند و میزان ابتلا به بیماری‌های مزمن و ژنتیکی در این دسته افراد کمتر است.

ژن‌هایی که بر روی رنگ مو اثر می‌گذارند در ابتلای افراد به انواع سرطان‌ها از جمله پوست اثر گذارند؛ ژن‌های رنگدانه‌های مو رابطه مستقیمی با ابتلای افراد به بیماری کرون، دستگاه گوارش، سرطان بیضه، پروستات، برص و تخمدان دارند.

پژوهشگران تحقیق‌های فراوانی درباره اثر سلول‌های رنگدانه‌ای بدن مشهور به ملانین و رابطه آن‌ها با ابتلا به بیماری‌ها انجام داده اند.

انجام آزمایش ردیابی اثر رنگ مو بر سلامت افراد با دریافت نمونه دی ان‌ای (DNA) از ۳۰۰ هزار فرد اروپایی و مقایسه با رنگ موی آن‌ها به دست آمده و نتیجه‌های آن در مجله (Nature Genetics) به چاپ رسیده است.