اگر همسرتان فشارخون دارد این غذا را برایش بپزید

فشار خون بالا بیماری است که با بالارفتن سن و عدم رعایت رژیم غذایی احتمال بوجود آمدنش بسیار زیاد است. فشار خون بالا یکی از عوامل اصلی سکته مغزی، سکته قلبی، نارسایی قلب، آنوریسم‌های شریانی و دلیل بیماری‌های مزمن کلیه است. اگر فردی فشارخون بالا دارد باید به طور منظم فشار خونش اندازه گیری شود و همچنین در انتخاب رژیم غذایی اش بسیار با دقت عمل کند. در این مطلب غذاهایی که برای کاهش فشار خون مفید است را به شما معرفی می کنیم.

علایم فشار خون بالا

فشارخون بالا به ندرت علایمی از خود نشان می دهد. گاهی برخی افراد مبتلا به فشار خون بالا، دارای علائمی نظیر سردرد (به ویژه در پشت سر و در هنگام صبح) و همچنین احساس سبکی سر، تهوع، وزوز گوش (بصورت همهمه یا سوت کشیدن)، تاری دید یا غش کردن می‌باشند.

تغییر رژیم غذایی

تغییر رژیم غذایی نظیر یک رژیم غذایی کم نمک بسیار مؤثر است. رژیم DASH که یک رژیم غذایی غنی از خشکبار، غلات کامل، ماهی، گوشت سفید، میوه و سبزیجات بوده و توسط مؤسسه ملی قلب، شش، و خون ایالات متحده آمریکا ترویج داده شده است، فشار خون را کاهش می‌دهد. مشخصهٔ اصلی این برنامه محدود کردن مصرف نمک است و با این وجود، رژیمی غنی از پتاسیم، منگنز، کلسیم، و پروتئین می‌باشد.

در طبخ به جای کره و روغن جامد نباتی بهتر است از روغن زیتون، سویا و کانولا استفاده کرد. 

مواد حاوی کافئین از قبیل قهوه، نوشابه‌های کولا و شکلات سبب افزایش فشار خون می‌شوند و باید در حد اعتدال مصرف شوند.

مواد غذایی مفید برای کاهش فشار خون

غذای سرشار از سبزیجات سبز رنگ تازه تهیه کنید

مصرف سبزیجات تازه نظیر اسفناج، بروکلی، گشنیز و برگ‌های شنبلیله به کاهش فشار خون کمک می‌کند. اسفناج، بروکلی و گشنیز منبع پتاسیم است که کمبود آن موجب فشار خون می‌شود. برگ‌های شنبلیله نه تنها به کاهش فشار خون بلکه به درمان دیابت نیز کمک می‌کند.

صبحانه، جودوسر

جو دو سر به کاهش فشار خون کمک بسیاری می کند. وقتی جو دو سر به طور مرتب در صبحانه استفاده شود ، خطر افزایش فشار خون را کاهش می‌دهد و به کاهش آن نیز کمک می‌کند.

لبنیات

لبنیات حاوی مقادیر زیادی کلسیم است و کلسیم فشار خون را کاهش می دهد .برای کاهش فشار خون لبنیات و از جمله شیر را در رژیم غذایی خود بگنجانید.

تخم کتان

تحقیقات نشان داده است که تخم کتان باعث کاهش فشار خون میشود البته دلیل آن خیلی مشخص نیست اما به نظر میرسد به دلیل وجود موادی چون اسید لینولنیک و پپتید ها در آن باشد.

گوجه‌فرنگی

حاوی مقادیر فراوانی لیکوپن است.این آنتی‌اکسیدان به‌طور قابل توجهی فشار خون را کاهش می‌دهد.همچنین غنی از کلسیم، پتاسیم، ویتامین‌های C,A و E و تمام مواد مغذی مورد نیاز برای جلوگیری از فشار خون می‌باشد.

سیر

سیر معجزه می‌کند؛ زیرا دارای خواص متعددی است که از لخته و ضخیم شدن رگ‌های خونی جلوگیری کرده و همچنین به آسانی با عوارض ناشی از فشار خون بالا مبارزه می‌کند.

غذاهای ممنوع برای فشارخون بالا

افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند باید از خوردن غذاهایی مانند سوسیس، کالباس، کنسرو گوشت، ماهی دودی یا کنسرو شده، سس‌ها و کنسرو لوبیا که سرشار از سدیم هستند، پرهیز کنند.