اگر بدانید نگه‌داشتن ادرار چه بلاهایی سرتان می‌آورد!

نگه داشتن ادرار از گذشته تا کنون در بین بزرگ و کوچک وجود دارد. نگه داشتن ادرار در کودکان به دلیل سرگرم شدن در بازی و در بزرگترها به دلیل داشتن مشغله و نداشتن وقت و یا نبودن دستشویی اتفاق می افتد. ولی باید بگوییم که متاسفانه نگه داشتن ادرار باعث سرطان مثانه می شود و این خبر خوبی نیست. پس حتما این مقاله را بخوانید تا با عوارض و خطرات نگه داشتن ادرار آشنا شوید.

نگه داشتن ادرار چه آسیبی به بدن می رساند؟  

مصرف غذاها و مایعات به پر شدن مثانه منجرمی‌شود. مثانه فقط حجم معینی را در خود نگه می دارد و زمانی که بیشترازحد پر ‌شود، به مغز علامت نیاز به دفع ارسال می‌کند. در صورت امتناع از دفع به موقع ادرار، شرایط رشد باکتری‌ها فراهم می‌شود و درنتیجه احتمال عفونت افزایش می یابد. در این مطلب به چند پیامد نگه ‌داشتن ادرار اشاره‌ شده است.

عفونت معده

نگه‌داشتن ادرار نه ‌تنها باعث درد در قسمت تحتانی شکم می شود، بلکه خطر ابتلا به عفونت معده را هم افزایش می دهد. زمانی که میکروب‌های موجود در ادرار از بدن خارج نمی شود، فرد دچار عفونت معده هم می‌شود.

عفونت مجرای ادراری

نگه ‌داشتن ادرار برای مدت ‌زمان طولانی، بدن را در معرض باکتری‌های مضرقرار می‌دهد و احتمال ابتلا به عفونت ادراری (UTI) یا عفونت مثانه را افزایش می‌دهد.

درد هنگام دفع

نگه ‌داشتن ادرار اگر به طور مدام تکرار شود، باعث درد شدید هنگام دفع ادرار می‌شود.

تب

نگه ‌داشتن ادرار برای مدت طولانی، مانع دفع باکتری موجود در بدن می‌شود و این به ‌نوبه خود باعث بروز تب خواهد شد.

تورم مثانه و خطر بروز سرطان

هنگام مصرف آب، مثانه به‌ آرامی پرمی‌شود و در صورت دفع نشدن مثانه متورم می‌شود. پیشگیری نکردن از تورم مثانه به سرطان مثانه منجر می شود.

سنگ کلیه

آب به پاک ‌سازی کلیه‌ها کمک می‌کند. اما زمانی که ادرار برای مدت طولانی نگه ‌داشته شود، به ‌طورجدی روی کلیه تاثیر می گذارد و به سنگ کلیه و درد منجر می شود.

کیست

کیست کلیه نوعی التهاب است. این‌ مشکل عمده ای است که بیشتر در زنان رخ می‌دهد.

درد در قسمت تحتانی شکم

نگه‌داشتن طولانی‌مدت ادرار، در قسمت تحتانی شکم درد ایجاد می‌کند.