چگونه به سرطان مبتلا نشویم؟

سید محمدرضا مرتضوی زاده، فوق تخصص خون و سرطان بالغین،اظهار کرد: پیشرفت هر کشوری به‌خاطر سلامت مردم آن جامعه است و اگر جامعه‌ای سالم نباشد به طبع نمی‌تواند پیشرفت کند.

وی با بیان اینکه کشور‌های پیشرفته اساس بودجه خود را بر روی بهداشت و سلامت جامعه قرار می‌دهند، افزود: مهمترین شاخص‌های ترقی هر جامعه بهداشت و سلامت است به طوری‌که سن امید به زندگی یکی از معیار‌های سلامت جامعه محسوب می‌شود و خوشبختانه در ایران طی سال‌های گذشته سن امید به زندگی افزایش یافته است.

 

مرتضوی زاده با اشاره به اینکه از ۴۰ سال پیش تاکنون سن امید به زندگی حدود ۳۰ سال در ایران افزایش پیدا کرده است، عنوان کرد: در ۴۰ سال پیش متوسط سن امید به زندگی در کشور حدود ۶۰ سال بود، ولی خوشخبتانه الان بر اساس آخرین آمار سن امید به زندگی در زنان بین ۷۹ تا ۸۰ و در مردان ۸۲ سال است و این مسئله نشان می‌دهد از ۴۰ سال پیش سن امید به زندگی در کشور در حدود ۳۰ سال افزایش پیدا کرده است.

افزایش ابتلا به سرطان به معنای وضع بد سلامت جامعه نیست

این فوق تخصص خون و سرطان با اشاره به اینکه یکی از مسائل مهم جامعه سرطان است و اگر این بیماری در جوامع ما بیشتر شده  باشد دلیل بر بد بودن وضع بهداشت و سلامت ما نیست، عنوان کرد: هر انسانی در طول عمر خود به مرگ طبیعی می‌میرد یا به دلیل بیماری‌های مختلف فوت می‌کند، اما مسئله مهم علت وقوع مرگ است.

مرتضوی زاده با اشاره به اینکه هر کشوری که پیشرفته‌تر باشد شیوع سرطان در آن بیشتر است، ادامه داد: در کشور‌های پیشرفته همه بیماری‌های عفونی غیرواگیر کنترل شده و حتی با کاهش تصادفات مرگ و میر‌های ناشی از آن نیز بسیار کم شده است و در این بین بیماری‌های سخت‌تر مطرح شده  که کنترل آن با مشکل روبرو شده است.

وی اضافه کرد: بیماری سرطان به عنوان یک معضل جوامع امروزه محسوب می‌شود و متخصصان به دنبال راه حلی برای کنترل آن هستند و خوشبختانه هر سال پیشرفت‌هایی در درمان سرطان ایجاد می‌شود.

 

بیماری قلبی و تصادفات رتبه اول عامل مرگ در کشور هستند

مرتضوی با اشاره به اینکه خوشبختانه هنوز در کشور ما بالاترین علت مرگ و میر سرطان نبوده است و بیماری‌های قلبی و عروقی و تصادفاترتبه اول مرگ و میر را در ایران تشکیل می‌دهند، ادامه داد: بیماری سرطان علت دوم یا سوم مرگ و میر در کشورمان محسوب می‌شود و ایران از نظر میزان بروز شیوع سرطان در جایگاه متوسطی قرار دارد.

وی ادامه داد: اینکه بگوییم امروزه آمار سرطان در کشورمان به صورت سونامی در حال افزایش است شاید مطلب درستی نباشد، زیرا سونامی در خصوص بیماری‌هایی می‌گویند که به سرعت و موج وار در حال افزایش است و قابل پیشگیری و کنترل نیست و با ورودش همه چیز را تخریب و از بین می‌برد.

بروز سرطان در ایران یک چهارم آمریکاست

مرتضوی با اشاره به اینکه بروز سرطان در ایران یک چهارم آمریکا است، ادامه داد: در کشور آمریکا به ازای هر صد نفر ۳۸۰ نفر به بیماری سرطان مبتلا می‌شوند، اما در ایران به ازای هر صد هزار نفر بین ۸۰ تا ۱۳۰ نفر دچار بیماری سرطان می‌شوند و خوشبختانه آمار مبتلایان در ایران از کشور‌های همسایه و ترکیه کمتر است.

 طب سنتی در راستای بهبود کیفیت زندگی بیمار در کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد و استفاده از این روش به عنوان درمان اصلی در مبتلایان به سرطان نادرست است.

وی با اشاره به اینکه طب سنتی درمانی برای سرطان ندارد، افزود: با پیشرفت علم دستاورد‌های جدیدی در درمان سرطان ایجاد می‌شود که می‌تواند دنیای بیماران سرطانی را تغییر دهد در نتیجه اعتماد به روش‌هایی که مبنای علمی ندارد می‌تواند عواقب جبران ناپذیری برای فرد به همراه داشته باشد.

 

درمان 40 درصد بیماران دارای سرطان خون

به گفته مرتضوی زاده در زمان‌های گذشته درمان‌های تخصصی برای مبتلایان به سرطان خون وجود نداشت، ولی خوشبختانه امروزه ۴۰ درصد بیمارانی که دچار سرطان خون می‌شوند با انجام پیوند مغز استخوان بهبود می‌یابند.

مرتضوی با ابیان اینکه روش هاى درمانی جدید روند درمان سرطان را متحول کرده است، تاکید کرد: وقتی افراد از مسئله‌ای اطلاعی ندارند همیشه نسبت به آن با یک ترس و دلهره روبرو هستند، به عنوان مثال افرادی که وارد اتاق تاریک می‌شوند به خاطر سیاهی و ندیدن چشم از وسایل اطرافشان ترس دارند که این مسئله در خصوص سرطان (بسیاری از افراد اطلاعی از روند درمان سرطان و بهبودی خود ندارند که همین مسئله باعث بروز ترس در بین آن‌ها می‌شود) هم صدق می کند.

40 تا60 درصد سرطان ها قابل درمان هستند

مرتضوی با اشاره به اینکه بر اساس آمار‌ها ۴۰ تا ۶۰ سرطان‌ها قابل بهبود بوده و متاسفانه افراد تا اسم سرطان را می‌شنوند از آن به عنوان اتمام زندگى یاد مى کنند، اظهار کرد: با روش‌های درمانی همچون ایمونوتراپی علاوه بر تسریع روند بهبودی بیمار، طول عمر و کیفیت زندگی نیز افزایش مى یابد.

وی با بیان اینکه بسیاری از سرطان‌ها قابل پیشگیری بوده و اگر به جامعه آگاهی لازم در خصوص انواع سرطان‌ها را بدهیم میزان بروز این بیماری در جامعه کاهش می‌یابد، افزود: با آگاهی بخشی صحیح به جامعه میزان ۳۰ درصد از بروز بیماری سرطان کاهش پیدا می‌کند.

به گفته وی اصلاح سبک زندگی، عدم مصرف غذا‌های چرب، کاهش مصرف نمک و قند، قطع استعمال دخانیات، مصرف نکردن مشروبات الکلی و انجام ورزش و فعالیت‌های فیزیکی مهمترین راه‌های پیشگیری از بروز سرطان است.