نگران مهاجرت ایرانی ها از محله امامزاده عبدالله هستیم

قرار گرفتن بخشهایی از مناطق تهران در طرح تفصیلی از دیرباز آرامش زندگی ساکنین این مناطق را تحت تاثیر قرار داده بود و هر از گاهی مشکلی جدید برای ساکنین رقم می زند.

از مهمترین مشکلاتی که به موجب طرح تفصیلی دامنگیر ساکنین این مناطق شده است، ممانعت از ساخت و ساز ساختمان و کاهش قیمت املاک آنهاست.

حریم امامزاده عبدالله منطقه 9 تهران یکی از مناطقی است که به موجب طرح تفصیلی و طرح توسعه امامزاده عبدالله علاوه بر مشکلات مذکور، مورد تهدید تغییر بافت جمعیتی قرار گرفته است.

در حال حاضر که ساکنین حریم امامزاده عبدالله به دلیل موانع قانونی ساخت و ساز، مهاجرت به مناطق دیگر را به اسکان در این منطقه ترجیح داده اند، اتباع افغانستانی که در میان آنها اتباع غیر مجاز هم به چشم می خورد، در این وضعیت، املاک موجود در این منطقه را با قیمتهای پایین خریداری کرده اند و با ادامه این وضعیت بافت جمعیتی این منطقه در حال تبدیل به جمعیت افغانی است.

نگران مهاجرت ایرانی ها از محله امامزاده عبدالله هستیم

سیدعلی مفاخریان  شهردار منطقه 9 تهران با بیان اینکه نگران مهاجرت هموطنان ساکن در خیابان امامزاده عبدالله هستیم، گفت: با خارج شدن ایرانیان ساکن این منطقه و عدم تمایل سایر هموطنان برای خرید املاک این قسمت اتباع افغانستانی تمایل بیشتری نشان می‌دهند و روز به روز در این منطقه بیشتر ساکن می‌شوند.

شهردار منطقه 9 با تأکید بر اینکه از این جهت نگران تغییر بافت جمعیتی منطقه هستیم اظهار کرد: باید تقویت نظام مسکونی را داشته باشیم تا بتوانیم وضعیت جمعیتی منطقه را حفظ کنیم.

وی تصریح کرد:‌علت مهاجرت افغانستانی ها در این است که آنجا بافت ریزدانه دارد و مردم استطاعت مالی برای ساخت‌وساز را ندارند و بخشی از منطقه هم بخاطر طرح توسعه امامزاده عبدالله اجازه ساخت ندارد و از طرفی دیگر هم اوقاف آن را خریداری نمی‌کند لذا اتباع افغانستانی هم در پی کاهش قیمت املاک این منطقه به آنجا تمایل زیادی نشان می‌دهند.

وی خاطرنشان کرد: به همین منظور سعی می‌کنیم با کمیسیون ماده 5 مکاتباتی انجام دهیم تا بافت جمعیتی منطقه حفظ شود.

اوقاف مخالفتی با ساخت و ساز در حله امامزاده عبدالله نداریم

حجت الاسلام والمسلمین محمد امین رایمند رئیس اداره اوقاف غرب تهران درخصوص طرح تفصیلی حریم امامزاده عبدالله منطقه 9 تهران گفت: وقتی که ما از طرح جامع امامزاده ها صحبت می کنیم و طرحی را پیش‌بینی کنیم، همیشه یکی از ارگان های اصلی که در کنار اوقاف باید کار انجام دهد شهرداری است.

رئیس اداره اوقاف غرب تهران  با تاکید بر اینکه شهرداری تنها ارگانی است که طرح جامع مصوب را با توجه به ساختارهای شهری و برنامه ریزی های شهری تصویب می‌کند، اظهار کرد: ما در رابطه با املاک وقفی، طرح جامع را می نویسیم، سازمان اوقاف تایید می‌کند و نیز بعد از آن شهرداری هم باید تایید کند.

وی تصریح کرد: به دلیل اینکه اینگونه طرحها در بافت شهری محسوب می‌شود، برخی از این ساختمان ها را خود شهرداری‌ها در بافت طرح جامع قرار می‌دهد و در همین راستا تملک آن را هم باید شهرداری انجام دهد و ربطی به سازمان اوقاف ندارد.

 رایمند در ادامه بیان کرد: باید بدانیم که امامزاده ها دولتی نیستند و به شکل مردمی اداره می شوند و طرح توسعه آن بر عهده اوقاف است، اما اگر کسی بخواهد در محدوده امامزاده ها ساخت و ساز کند، اوقاف نمی‌تواند وارد عمل شود و این شهرداری‌ها است که اجازه انجام کار را به آنها نمی‌دهند. این امر از وظایف شهرداری ها و همان طرح جامع است، که خود شهرداری مصوب کرده و ما ابزاری برای جلوگیری از ساخت و سازها نداریم؛ حتی خود ما هم به عنوان سازمان اوقاف برای ساخت و ساز از شهرداری مجوز می گیریم.

رئیس اداره اوقاف غرب تهران افزود: اگر شهرداری به مالکین اجازه ساخت و ساز دهد ما مخالفتی نمی کنیم. این موضوع که اوقاف با ساخت و ساز و بازسازی اماکن اطراف امامزاده عبدالله مخالفت کرده صحت ندارد و املاک اطراف امامزاده اوقافی نیستند. درواقع اصلا به اجازه ما نیازی ندارند. سازمان اوقاف در اطراف امامزاده خانه‌ وقف شده ندارد و تنها چند مغازه است که به خاطر امامزاده وقف شده اند.

طرح توسعه موقوفات کارشناسی شده نیست

حسن خلیل‌آبادی با اشاره به روند تغییر بافت جمعیتی اطراف امامزاده عبدالله منطقه 9 گفت: طرح هایی که برای حریم موقوفات در نظر گرفته شده کارشناسی شده نیست.

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه ما بطور ناگهانی یک بافت وسیع در اطراف یک موقوفه را در طرح توسعه قرار می‌دهیم، اظهار کرد: در این شرایط هیچ چیز چنین طرحی از قبیل بودجه و نحوه ادامه زندگی ساکنین آن منطقه پیش بینی نمی‌شود.

وی تصریح کرد: با اینگونه طرح‌ها فقط یک عده از مردم را از اطراف اماکن سیاحتی دور می کنیم و برای افراد مهاجر و بزه‌کار سکونت‌گاه دائم تأمین می‌کنیم.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه در خصوص امامزاده عبدالله با شهردار منطقه 9 گفتگویی داشته، اظهار کرد: مفاخریان معتقد بود باید بخشی از طرح توسعه امامزاده عبدالله برداشته شود تا با آزادسازی آن در آنجا ساختمان ساخته شود، زیرا لزومی ندارد آن همه خانه خراب شود و به امامزاده اضافه شود و اختصاص بخش کوچکی از منطقه برای این کار کافیست.

وی با تأکید بر اینکه اینگونه طرح‌ها مطالعات خوبی نداشته و فقط گفته‌اند امامزاده را توسعه می‌دهیم، اظهار کرد: نباید با اینگونه طرح‌ها مردم را در سختی قرار دهیم.

خلیل‌آبادی با بیان اینکه، اینگونه طرح‌ها سبب می‌شود یک نسل با اضطراب در یک خانه زندگی کند، اظهار کرد: از سوی دیگر ما هم، چون پول نداشتیم املاک آنجا را خریداری کنیم مردم را معطل کردیم و قیمت املاک آنها هم کاهش یافت و زندگی‌شان به مخاطره افتاد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما هر طرحی را که می‌خواهیم اجرا کنیم، ابتدا باید پول آن را آماده کنیم و سپس بگوییم این منطقه در طرح است.

3