۸ علامت هشدار دهنده سردرد را بشناسید

ممکن است هنگام ابتلا به سردرد یکی از علائم خطرساز را داشته باشید، در این حالت احتمالا سردرد شما وارد مرحله خطرناکی شده است.

روزانه صدها نفر از مردم به سردرد دچار می‌شوند، اما گاهی اوقات سردرد می‌تواند نشانه قرار گرفتن شما در وضعیت هشدار باشد.

شایع ترین سردردها عبارتند از سردرد تنشی، میگرن، خوشه‌ای و هورمونی، سردردها همچنین می‌توانند ناشی از سرما خوردگی و آنفولانزا، آپنه خواب یا وقفه تنفسی در خواب و اختلال گیجگاهی فک باشند، این اختلال با تاثیرگذاشتن بر عضلات فک و مفاصل میان فک و جمجمه موجب ایجاد سردرد می‌شود.

کلیر موریسون، پزشک عمومی نسبت به برخی سردردها هشدار داده است، او تاکید می‌کند به محض مشاهده هر یک از این علائم فرد مبتلا به سردرد باید نسبت به دریافت مراقبت‌های خاص پزشکی اقدام کند.

به گفته او: سردردها از لحاظ میزان سختی انواع گوناگونی دارند، برخی از آنها که ساده به نظر می‌رسند ممکن است خطرناک باشند.

او می‌افزاید: انواع متداول سردرد اغلب به دنبال سرما یا آنفولانزا ایجاد می‌شود، همچنین قرار داشتن در معرض استرس یا تنش می‌تواند منجر به بروز سردرد شود، سنیوزیت نیز از دیگر عوامل ایجاد سردرد است، سردردهای ناشی از سینوزیت اغلب در جلوی پیشانی متمرکز است و درد آن در هنگام خم شدن، تشدید می‌شود.

موریسون می‌گوید: با این حال برخی سردردها می‌تواند نشانه بیماری جدی‌تری باشند، این نوع از سردردها هیچگاه نباید ساده گرفته شوند.

او توضیح می‌دهد: اگر اخیرا سر شما ضربه خورده است و در اثر ضربه دچار سردرد شده‌اید، بهتر است مراقب باشید؛ همچنین شما باید به علائم دیگر همراه با سردرد خود مانند سرگیجه، دوبینی، تهوع یا حتی حساسیت به نور یا سر و صدا توجه داشته باشید، در صورت مشاهده هر یک از این علائم حتما با پزشک خود تماس بگیرید یا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

دتر موریسون می‌گوید: هرگونه آسیب به سر می‌تواند با آسیب‌های نخاعی و ستون فقرات همراه باشد،   بنابراین نباید به راحتی از کنار این موارد عبور کنید.

همچنین دچار شدن به سردردهای ناگهانی همراه با ضعف، بی حسی، سرگیجه، پریشانی و اضطراب می‌تواند از نشانه‌های سکته مغزی باشد، سکته مغزی به دنبال اختلال در گردش خون و اکسیژن رسانی رخ می‌دهد.

اگر فکر می‌کنید فردی به سکته مغزی دچار شده است به چهار علامت چهره، بازو و نحوه صحبت کردن  توجه کنید، همچنین سرعت عمل در این مورد بسیار حائز اهمیت است.

 موریسون هشدار می‌دهد: سردردهای پایدار یا همیشگی می‌تواند از علائم ابتلا به تومور مغزی باشد، در همین زمینه باید به سایر علائم مانند تشنج، استفراغ و تغییرات رفتاری نیز توجه داشته باشید، در صورت مشاهده هر کدام از این عوامل حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید، گرچه مشاهده این عوامل لزوما به معنای وجود تومور مغزی نیست اما با این حال بهتر است که این موضوع بررسی شود.

برخی از سردردها بیش از چندین ساعت ادامه دارند. در این مورد نیز سایر علائم همراه سردرد خود را زیرنظر داشته باشید.

اگر سردرد ناگهانی و بدون هشدار قبلی رخ دهد، باید آن را جدی‌تر بگیرید ،همچنین در صورت عدم بهبود ممکن است به سردرد وحشتناک تبدیل شود،  سردردهای ناشی از ضربه نیز به شدت دردناک و آزاردهنده هستند.

اگر هر یک از علائم هشدار دهنده این مطلب را در خود مشاهده کردید و نسبت به علت اصلی سردرد خود شک داشتید، با پزشک متخصص تماس بگیرید و با او مشورت کنید.