بازی های تقویت حافظه و افزایش تمرکز در کودکان

کودکتان شما را کلافه کرده است. مدام جست و خیز می کند. وقتی با او صحبت می کنید به حرف های شما توجه نمی کند. تکالیف مدرسه اش را به طور کامل انجام نمی دهد. وسایلش را درمدرسه یا هرجای دیگر جا می گذارد و باعث زحمت شماست. تحمل رعایت نوبت در بازی ها و فعالیت های گروهی را ندارد. قبل از فکر کردن کاری را شروع می کند و بدون تمام کردن آن را رها می کند. بله درست است. موارد بالا و بسیاری دیگر از اینگونه موارد می تواند نشانه عدم تمرکز در کودکان باشد.

چرا تمرکز در کودکتان به مقدار کافی وجود ندارد؟
تمرکز در کودکان را می توان افزایش داد. گاهی به نظر می آید بچه هایی که تمرکز ندارند ، انرژی زیاد تخلیه نشده ای دارند که در زمان انجام کارهایی مهم آنها را وا می دارد شیطنت کنند. هرحواس پرتی یا عدم تمرکز در کودک را نمی توان نشانه بیش فعالی دانست. بازی کردن و شیطنت حق مسلم کودکان است. کودک با بازی کردن و تحرک جسمی انرژی های زیاد خودش را تخلیه می کند. متاسفانه برخی از والدین شیطنت و تحرک کودک را نشانه بیش فعالی او تصورمی کنند که این تصور اشتباهی است.

برای مثال کودکان 4-5 ساله کمتر می توانند بنشینند یا راه بروند و ترجیح می دهند دائما جست و خیز کنند و اگر این بالا و پایین پریدن ها که به خیال پدر و مادر شلوغ کاریست اتفاق نیفتد، مغز کودک، کامل نمی شود. بچه ها حتما باید بازی کنند. چون بازی هم انرژی شان را تخلیه می کند و هم باعث تکامل مغزشان می شود. یکی دیگر از دلایل عدم تمرکز در کودکان انتظار بیش از حد والدین از آنهاست. گاهی پدر و مادر از کودک خود انتظار انجام کاری را دارند که انجام آن از توانایی کودک بر نمی آید. در این حالت کودکان مجبور به تحمل فشارمی شوند. آرامش آنها دچار اختلال می شود و نظم فکری آن ها به هم می ریزد. احساس ترس و نا امنی می کنند و در نهایت منجر به بی قراری و اضطراب آنها خواهد شد.پ س شما والدین هیچوقت نباید از کودک خود کاری را بخواهید که بیش از توان وظرفیت اوست و هرگز او را با دیگر همسالانش مقایسه نکنید.

راهکارهایی برای افزایش تمرکز در کودکان
کمک به ایجاد نظم و افزایش تمرکز در کودکان در سنین پایین ضامن موفقیت آنها در دبیرستان،‌ دانشگاه و حتی محل کار خواهد بود.
اگر کودک شما یک دانش آموزاست، با تنظیم قوانینی مثل تعیین زمان مشخص برای انجام تکالیف، این پیام را برسانید که کار مدرسه بر هر چیزی ارجحیت دارد. همچنین بفهمانید تا پایان انجام تکالیف و کنترل آن، تلویزیون یا تماس تلفنی، بازی‌های ویدئویی و... تعطیل است.

با دادن جایزه تمرکز در کودکان را افزایش دهید
از فرزندتان بپرسید چه کارهایی دوست دارد با شما انجام دهد و یک هدف ماهانه برای آن تنظیم کنید. یک جدول انجام کارهای خوب ایجاد کنید. برای هرکاری که منظم انجام شده به فرزندتان یک ستاره بدهید. این ستاره‌ها می‌تواند بخشی از کاری باشد که آخر ماه قرار است انجام دهید؛ مثل خرید یک کتاب جدید یا به پارک رفتن، دوچرخه سواری یا سینما.

بازی هایی برای افزایش توجه و تمرکز در کودک
برای کار روی توجه و تمرکز کودک، اولین قدم جلب توجه آنهاست. برای جلب توجه کودک میتوان بازی هایی را با او انجام داد. کودک چیزی جز افزایش توجه او نیست. بهترین روش نیز برای افزایش توجه و تمرکز، بازی ها هستند. نکته اصلی برای موفقیت در این میان، جذاب بودن بازی است، تا توجه و تمرکز کودک را بالا ببرد . اگر کودکان حین بازی احساس شادمانی و رضایت کنند، بازی را یاد می گیرند.
والدین با توجه به سن کودک می توانند از این بازی ها استفاده کنند. به طور مثال جسمی را وسط اتاق قرار دهید و به او بگویید هر کس که به مدت طولانی تری بتواند به این وسیله خیره شود بی آنکه از آن چشم بردارد، برنده است. از کودک بخواهید چشمانش را ببندد، آنگاه اشکال هندسی را به او بدهید و از او بخواهید که نوع آنها را حدس بزند. در مراحل پیشرفته تر اشکال حیوانات مختلف را به او پیشنهاد دهید.

از کودک بخواهید یک شی نورانی در حال حرکت را با چشم تعقیب کند. شی را در جهات مختلف به صورت صاف یا دورانی حرکت دهید. (به تدریج زمان تمرین را افزایش دهید) شما و فرزندتان مقابل هم ر وی زمین بنشینید،

توپی را به سمت او بفرستید، از وی بخواهید پس از گرفتن توپ مجدداً آن را به شما بدهد و این کار را تکرار کنید. (به تدریج مدت زمان تمرین را افزایش دهید)

کلمه ای را با کودک قرار بگذارید تا هر زمان شنید دستش را بالا ببرد. شما کلمات مختلف را بگوئید و آن کلمه خاص را نیز به طور نامنظم در میان کلمات دیگر بگوئید.

داستان کوتاهی را برای کودک تعریف کنید و بعد بلافاصله از متن داستان سوالاتی را از او بپرسید (به تدریج بین تعریف داستان و پرسش از متن فاصله بیندازید تا کودک مجبور شود اطلاعات را در حافظه نگه دارد).

با این تمرینات ساده می توانید تمرکز و توجه کودکتان را تقویت کنید. تمرکز در کودکان را نیز می توانیم مانند مهارت های دیگر زندگی بهبود بخشیم. از طریق روش هایی که بیان کردیم می توان تمرکز در کودکان را افزایش داد.