قالیباف برنامه داشت و خود ثروت سازی می‌کرد/ دوستان کنونی را در حد و اندازه شهرداری تهران نمی‌دانم

گروه اجتماعی- ناصر امانی، معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری در گفت و گو با افکارنیوز اظهار داشت:دکتر قالیباف یک مدیر میدانی و عملیاتی است. اگر سوابق اجرایی ایشان را ملاحظه کنید متوجه می‌شوید که هر جا که ایشان کار و عمل کرده‌اند، مدیر پشت میزنشین و یا ستادی نبوده است، بلکه همیشه در میدان بوده است. حتی زمانی که در نیروی انتظامی بودند، همیشه در صحنه کار خود یعنی استان‌ها، کلانتری‌ها و... بود. خودش از نزدیک مشکلات را می‌دید و برای آنها تصمیم می‌گرفت. ایشان وقتی که به شهرداری هم آمد این روش را ادامه داد، یعنی هم در نیروی انتظامی مردم شاهد تحولات مثبت و گسترده‌ای بودند و هم در شهرداری که آثار و برکات آن هنوز هم ادامه دارد. ایشان برای مجموعه‌ای که در رأس آن است ثروت‌سازی می‌کند، شهرداری برای پیشبرد طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی خود نیازمند تأمین منابع مالی و اقتصادی است. یکی از ویژگی‌های خاص آقای قالیباف این است که خود این منابع را تأمین می‌کند و منتظر نمی‌ماند که پول یا ثروت بیاید، بلکه خود به دنبال ایجاد ثروت می‌رود. چنانچه اعتبار شهرداری در سال 1384، 1500 میلیون تومان بود و وقتی شهرداری را تحویل داد، چیزی قریب 17 میلیارد دلار بود، یعنی 12 برابر اعتبار اولیه.

ناصر امانی همچنین گفت: ایشان مدیری است که برنامه دارد، یعنی به وضع موجود اکتفا نمی‌کند، موضوعی که در شهرداری کنونی حاکم است و شاهد آن هستیم. ایشان به صورت کوتاه مدت و بلندمدت برای روزها و ماه‌ها و سالهای مجموعه و یا سازمان خود برنامه دارد. در این رابطه، باید متذکر شد که بعد از انقلاب دو برنامه گسترده انجام شد که هر دوی آنها مربوط به دوره آقای قالیباف است. برنامه اول در شهرداری تهران اجرا شد. برنامه اول از سال 1388 تا 1392 به اجرا درآمد و برنامه دوم هم از سال 92 تا پایان سال 97. طرح تفصیلی شهر تهران، که یکی از مهمترین سندهای اداره شهر تهران است، در دوره آقای قالیباف کلید خورد و به اجرا درآمد. اینها نمونه ویژگی‌های بارز آقای قالیباف است که در کمتر مدیری می‌توان نمونه آنها را مشاهده نمود.

امانی در پایان صحبت‌های خود و در رابطه با سازگاری یا عدم سازگاری مدیریت فعلی در اداره امور شهر نیز گفت: ما امیدواریم و آرزو می‌کنیم هر کسی که مدیریت شهر را بر عهده دارد، موفق شود؛ به مردم شهر خدمت کند و اگر اشکالاتی از مدیریت قبلی مشاهده نمود ضمن ادامه محاسن دوره‌های قبل، آن اشکالات را نیز برطرف نماید. اما دوستانی که نام آنها مطرح است در حد و اندازه شهرداری تهران نمی‌دانم. شهرداری تهران در دوره‌های گذشته مدیرانی داشته است که در سطح ملی مطرح بوده‌اند، البته ضرورتی به ذکر نام خاصی نمی‌بینم اما دوستانی که الان مطرح هستند، توانمندی و کارآمدی لازم را برای اداره کلانشهر تهران که یک شهر استراتژیک در کشور و خاورمیانه است، نمی‌بینم. چنین مدیریتی افرادی با ویژگی‌های خاص می‌خواهد که ویژگی‌های مشخصی هم داشته باشند.