رفع تشنگی ماه رمضان با طب سنتی

عباسیان متخصص طب سنتی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه ماه مبارک رمضان فرصتی برای خودسازی معنوی است، اظهار کرد: در ماه مبارک رمضان علاوه بر خودسازی معنوی باید به خودسازی جسم نیز توجه کرد.

وی در خصوص اینکه زندگی ماشینی و پشت میز نشینی از زندگی طبیعی بسیار دور است، گفت: انسان باید در طول روز مسیر زیادی راه برود و عرق بریزد تا مقدار زیادی از سموم بدن دفع شود، اما متاسفانه به دلیل پیشرفت بشر این فعالیت‌های طبیعی کم شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه یک حبه قند عصاره بیش از یک کیلو نیشکر دارد، عنوان کرد: متاسفانه امروزه انسان‌ها بدون انجام دادن فعالیت و زحمتی به راحتی مقدار زیادی قند مصرف می‌کنند؛ به همین دلیل مقدار ورود مواد غذایی به بدن بیش از نیاز ما است.

عباسیان با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان مقدار ورود مواد غذایی به بدن بیش از نیاز ماست، ادامه داد: این امر دچار انباشت مواد غذایی در بدن می‌شود و در نتیجه اضافه وزن و بالا رفتن چربی و فشار خون را به همراه دارد.

وی در خصوص اینکه ماه مبارک رمضان فرصتی است برای نزدیک شدن به سلامتی، عنوان کرد: در ماه مبارک رمضان میزان ورود مواد غذایی به بدن کاهش پیدا می‌کند و این شکی است که بدن با آن مواجه می‌شود.

این متخصص طب سنتی با توجه به قاعده رعایت اصل تدریج، گفت: با فرا رسیدن ماه رمضان ورودی‌های مواد غذایی به بدن کاهش پیدا می‌کند و شکی بزرگ به بدن وارد می‌شود.

وی در ادامه برای جلوگیری از شک به بدن در ماه رمضان عنوان کرد: روزه گرفتن در ماه رجب و شعبان باعث آمادگی بدن در ماه رمضان می‌شود.
ماه رمضان فرصتی برای ترک کردن اعتیاد‌ها

عباسیان با بیان اینکه ماه رمضان فرصتی است برای کم کردن اعتیاد‌ها، افزود: اعتیاد فقط به مواد مخدر نیست، بلکه بسیاری از مواد غذایی  مانند:چای، قهوه و شکلات اعتیاد آورند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در خصوص اینکه مواد غذایی کافئین دار در ماه رمضان باید به تدریج کم شود، گفت: اگر مواد غذایی کافئین دار به تدریج ترک نشود، علائمی مثل سردرد، بی حوصلگی و خستگی در فرد دیده می‌شود به همین دلیل فرد برای ترک مواد غذایی کافئین دار اگر عادت دارد راس ساعت معینی یک لیوان قهوه بخورد کم کم یک لیوان را به نصف لیوان تغییر می‌دهد.

وی با بیان اینکه برای هضم بهتر غذا مایعات باید با فاصله از غذا مصرف شود، گفت: افرادی که بیماری خاص مانند سنگ کلیه و دیابت دارند باید وعده آب و مایعات خود را از افطار تا سحر افزایش دهند؛ مصرف مایعات بدون فاصله و همراه با غذا باعث ایجاد بوی بد دهان می‌شود.
راهکار‌های جلوگیری از تشنگی در ماه مبارک رمضان

این متخصص طب سنتی برای رفع تشنگی در ماه رمضان توصیه کرد شربت سکنجبین رقیق از افطار تا سحر به عنوان نوشیدنی کنار غذا میل شود.

وی برای سهل شدن روزه برای روزه اولی‌ها افزود: برای جلوگیری از تشنگی در روزه اولی‌ها روی یک قاشق غذاخوری تخم خرفه دوغ بریزید تا خشک شود این عمل را ۲ یا ۳ بار تکرار کنید و آن را با دوغ یا همراه غذا بخورید، این عمل به رفع تشنگی کمک می‌کند.