چگونه عطش‌مان را در ماه رمضان رفع کنیم

در ایام ماه مبارک رمضان شما درست مانند هر روز دیگری به ۸ تا ۱۰ لیوان آب و مایعات نیاز دارید تا دچار کم آبی و دهیدراتاسیون نشوید. اما شاید خوردن این حجم از آب در ساعت‌هایی که مجاز به خوردن هستید امکان پذیر نباشید یا زود شما را خسته و دلزده کند. در ادامه می‌توانید با میوه‌ها و سبزیجاتی آشنا شوید که می‌توانند به راحتی نیاز روزانه شما را به آب برطرف کند.

۱. خیار

میزان آب: ۹۶درصد

خیار بیش از هر خوراکی دیگری در خود آب دارد. خیلی‌ها هم از این میوه برای تسکین پف چشم و آفتاب‌سوختگی استفاده می‌کنند. این به این خاطر است که خیار کافئیک اسید دارد که درمانی برای پف و آسیب‌های پوستی است.

۲. توت فرنگی

میزان آب: ۹۲درصد

توت فرنگی در میان توت‌ها بیشترین میزان آب را در خود ذخیره می‌کند. این میوه‌ی خوشمزه سرشار از آنتی‌اکسیدان‌های ضدبیماری نیز هست.

۳. کلم‌پیچ

میزان آب: ۹۳درصد

کلم‌پیچ یک نوع سبزی کم‌کالری و پرفیبر است که سرشار از انواع فیتوکمیکال‌ها است. این فیتوکمیکال‌ها خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهند و مقدار کلسترول‌های لیپوپروتئین کم‌تراکم (یا به زبان خودمان، کلسترول‌های بد) را در خون پایین می‌آورند.

۴. گریپ‌فروت

میزان آب: ۹۰درصد

این میوه‌ی پرآب و حال‌بیاور نه‌تنها پر از ویتامین سی است، بلکه می‌تواند کلید موفقیت در کاهش وزن هم باشد. در سال ۲۰۰۶، مطالعه‌ای در ژورنال غذاهای دارویی منتشر شد که می‌گفت آن دسته از افراد چاقی که در این مطالعه شرکت کرده‌اند و پیش از وعده‌های غذایی‌شان نصف گریپ‌فروت خورده‌اند توانسته‌اند به‌شکل قابل‌توجهی بیش از کسانی که این کار را نمی‌کردند وزن خود را کم کنند. محققان نتوانستند دلیل دقیق این نتیجه را متوجه بشوند، اما به‌نظر ما، حجم زیاد آب در این میوه و وجود مقادیر زیاد فیبر در آن می‌تواند ربطی به این نتیجه داشته باشد.

۵. کدو سبز

میزان آب: ۹۵درصد

این گیاه پرآب را حتماً به سبد خریدتان اضافه کنید. کدو سبز منبع خیلی خوبی برای ویتامین سی، منگنز، پتاسیم و اسیدفولیک است و قلب شما را سالم نگه می‌دارد.

۶. کاهو

میزان آب: ۹۵درصد

برگ کاهو گزینه‌ی به‌شدت کم‌کالری‌ای برای پرکردن ظرف سالاد شما است (هر ۱۰۰ گرم کاهو فقط ۱۵ کالری دارد.) هرچند معمولاً این گیاه پرآب را نادیده می‌گیرند، اما کاهو سرشار از ویتامین کا و ویتامین آ است.

۷. هندوانه

میزان آب: ۹۲درصد

حضور هندوانه در این فهرست هیچ جای تعجب ندارد. این میوه‌ی جالیزیِ سرشار از آب را بعد از ورزش بخورید تا نیاز بدن‌تان به آب تامین شود و عضلاتتان زودتر خود را بازیابی کنند. در مطالعه‌ای که در ژورنال شیمی کشاورزی و غذایی منتشر شده است، محققان کشف کردند که هندوانه حاوی یک نوع خاصی از آمینواسید است که ضربان قلب و درد عضلات را بعد از ۲۴ ساعت کاهش می‌دهد.

 

۸. بروکلی

میزان آب: ۹۱درصد

این کلم حاوی ترکیبات ضدسرطان و ضدالتهاب است. این سبزیِ شبیه به درخت همچنین سرشار از ویتامین کا و ویتامین سی است.

 

۹. گوجه

میزان آب: ۹۴درصد

گوجه و خطر ابتلا به سرطان به‌صورت معکوس به هم ربط دارند. گوجه، به غیر از انواع آنتی‌اکسیدان، حاوی مقادیر زیادی لیپوکن هم هست. اگر گوجه را کمی بپزید می‌توانید بهره‌ی بیشتری از خوردن آن به دست آورید، چون با پختن گوجه بدن بهتر می‌تواند مواد مغذی آن را جذب کند.