بزرگترین ویژگی‌ امام حسن مجتبی(ع) مصلحت‌ اندیشی ایشان بود

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در شصت و هفتمین جلسه شورای شهر تهران که امروز(سه‌شنبه) برگزار شد، با اشاره به سالروز ولادت امام حسن مجتبی (ع) اظهار کرد: بی مناسبت نیست که امروز در مورد ویژگی‌های این حضرت سخن بگوییم‌.

رئیس شورای شهر تهران با اشاره به صبر و مدارایی که امام حسن مجتبی(ع) در برابر تهمت‌ها از خود نشان داد، تصریح کرد: ویژگی دیگر ایشان کرامت و بخشندگی است که تا می‌توانستند با کرامت ویژه‌ به نیازمندان کمک می‌کردند و امروز هم جمهوری اسلامی ایران باید این ویژگی‌ را احیا کند و کمک به نیازمندان را بدون گداپروری انجام دهد.

وی با بیان اینکه بزرگترین ویژگی‌ امام حسن مجتبی(ع) مصلحت‌ اندیشی ایشان بود، گفت: ایشان در ترجیح مصلحت جامعه به تمایل شخصی با معاویه صلح کردند که این امر نشان از شجاعت و قدرت امام حسن(ع) دارد که کمتر از برادر کوچکتر خود امام حسین(ع) نبوده است.

هاشمی رفسنجانی افزود: اشتیاق امام حسن(ع) به شهادت و پیوستن به جدش‌ و جهاد در راه خدا و جنگ معاویه چون شهدی‌ گوارا بود، اما مصلحت جامعه اقتضا‌ کرد که با به جان خریدن بار شماتت‌ و توهین جاهلان تندروی‌ جامعه صلح حسنی را بپذیرد.

رئیس‌ شورای شهر تهران با اشاره به ترجمه‌ای از مقام معظم رهبری به نام صلح امام حسن(ع) با عنوان پرشکوه‌ترین نرمش‌ قهرمانانه‌ تاریخ گفت: در 50 سال قبل و در اوج دوران مبارزه بخش‌هایی از حکمت این تصمیم امام را تبیین کردند که مطالعه این اثر را به همه علاقمندان و جوانان توصیه می‌کنم.

وی خاطرنشان کرد: برای امروز ما مقدم داشتن مصلحت و عقلانیت‌ به تظاهر و شعار در برابر دشمن اولویت‌ دارد.