نوبرانه‌ای با این همه خاصیت!

. عصاره برگ و ریشه این گیاه برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید است و در درمان یرقان، سوءهاضمه، احساس ناراحتی در معده، نفخ، بی‌اشتهایی، تهوع، اسهال خفیف یا یبوست، نارسایی کبد، دفع مزمن آلبومین و کم‌خونی بعد از جراحی موثر بوده و از کبد در برابر سموم شیمیایی محافظت می‌کند.

کافی است متون طب سنتی و مکمل را ورق بزنید تا با کاربردها و مصارف درمانی کنگر و نسخه‎های درمانگران طب سنتی آشنا شوید. گیاهی که به عنوان یک سبزی پر خاصیت در سبد غذایی بسیاری از مردم در کشورهای مصر، یونان، ایران، ایالات متحده، سواحل مدیترانه و چین کاربرد دارد و سالادها، خورشت‌ها و سوپ‎های متنوعی به وسیله آن تهیه می‎شود.

در یونان و مصر باستان، این گیاه به دلیل نقش کمکی در هضم مواد غذایی مورد توجه قرار گرفت و در قرن 16 میلادی در اروپا یکی از سبزیجات معروفی بود که توسط‌اشراف مصرف می‌شد. در طب سنتی اروپا، برگ‌های کنگر به عنوان ماده افزایش دهنده ادرار (دیورتیک) و محرک کلیه‌ها، محرک ترشح صفرا از کبد و انقباض کیسه صفرا مورد استفاده قرار می‌گرفت. این گیاه غنی از پتاسیم است. کنگر طبیعتی گرم و خشک دارد و به همین علت آن را با ماست نیز می‌خورند و در ضمن برای آن دسته از افرادی که گرم‌مزاج هستند، خوردن آن توصیه می‌شود.

علاوه‌ بر اینها کنگر کوهی به دلیل آنتی‎اکسیدان‎های موجود در آن در پیشگیری از سرطان روده باریک و پوست بسیار موثر است.این گیاه بسیار نیروبخش و مقوی قلب است.برگ‌های این گیاه موجب کاهش چربی خون شده و به دلیل فیبر نامحلول، بسیار ملین و برای پایین آوردن قند خون بسیار سودمند است.همچنین «سینارین» موجود در عصاره برگ کنگر، باعث کاهش کلسترول و تری‌گلیسیرید خون می‌شود و استفاده از عصاره برگ و ریشه‌کنگر برای جلوگیری از رسوب چربی در جدار رگ‌ها مفید است.


از دیگر خواص کنگر کوهی پیشگیری از سرطان روده باریک به علت وجود اینولین (ماده‌ای که باعث افزایش باکتری‌های مفید دستگاه گوارش می‌شود) در آن است و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کنگر کوهی نیز از پوست در برابر سرطان محافظت می‌کند. این گیاه همچنین به دلیل دارا بودن هورمون‌های گیاهی، ترشحات غدد را تقویت می‌کند.کنگر کوهی ضدعفونی ‌کننده،‌ اشتهاآور، تب‌بر و هضم ‌کننده غذاست و مصرف آن باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود.
درمان یرقان، نارسایی کبد و کم‌خونی از دیگر فواید درمانی کنگر کوهی است. اسید کافئیک موجود در کنگر از کبد در برابر سموم شیمیایی و عفونت محافظت می‌کند.خوردن کنگر کوهی همراه با ماست به افراد گرم مزاج برای تعدیل مزاج توصیه می‌شود.

کنگر برای این افراد ممنوع!

 بهتر است زنان باردار، کودکان، بیماران مبتلا به بیماری شدید کبدی یا کلیوی از مصرف برگ کنگر کوهی پرهیز کنند. همچنین با توجه به اینکه برگ‌های کنگر تحریک‌کننده انقباض کیسه صفراست، افرادی که سنگ کیسه صفرا دارند، نباید آن را مصرف کنند، چرا که افزایش انقباض کیسه صفرا می‌تواند منجر به انسداد مجاری و حتی پارگی کیسه صفرا ‌شود.