اماواگر‌های بهسازی مسیر زائران اربعین

جاده ارتباطی ایلام-مهران به‌عنوان مسیر اصلی تردد زائران اربعین حسینی (ع) سال‌هاست در حال بهسازی و اصلاح است، اما همچنان این پروژه مشکلات مهمی دارد.

دقیقه ۹۰ که می‌شود کار شتاب بیشتری می‌گیرد، اما زمان که می‌گذرد و از اربعین فاصله می‌گیریم متولیان بهسازی این پروژه با آن شور و شوق کار نمی‌کنند، کندی کار در طول این محور برخی از مسافران این مسیر را به عزای عزیزانشان نشانده است.

حسین رحیمی از رانندگانی که در طول روز در این مسیر تردد می‌کند در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: از قسمت ورودی ایلام که رد می‌شویم ترافیک بسیار سنگین است.

وی تصریح کرد: چند سالی است که در این مسیر تردد می‌کنم، جاده بسیار خراب و خطرناک است و در طول این چند سال در حال بهسازی مسیر هستند، اما متأسفانه بازهم کار تعریض جاده تمام نشده است.

ایلام-مهران همچنان پر حادثه

رئیس پلیس‌راه استان ایلام هم با یادآوری اینکه مسیر مهران پرتردد است، گفت: این مسیر دارای نقاط پرحادثه زیادی است.

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس‌راه استان ایلام اظهار داشت: مسیر ارتباطی ایلام به مهران ۱۵ درصد تصادفات منجر به فوت و جرح را به خود اختصاص داده است.

وی افزود: در طول این محور ۶ نقطه وجود دارد که شاهد بیشترین تصادفات است.

مسیر ۸۵ کیلومتری ایلام- مهران که مردم به آن امید زیادی بسته‌اند همچنین هر از چند گاهی برای عملیات انفجار مسدود می‌شود.

همتی زاده در این زمینه اضافه کرد: جاده «ماربره» به‌عنوان جایگزین مسیر ایلام-مهران، کم‌عرض و دارای پرتگاه خطرناکی است، همچنین ایمنی لازم برای این حجم ترافیک را ندارد و از هم‌وطنان تقاضا می‌شود در طول مسیر رعایت سرعت مطمئنه را داشته باشند و از سبقت غیرمجاز پرهیز کنند.

طرح‌های عمرانی شهرستان با مشکل اعتبار مواجه هستند

مدیر حمل‌ونقل جاده‌ای مهران هم در این رابطه اظهار داشت: این اداره برنامه‌های مختلفی برای سال ۹۷ در دست اجرا دارد، اما تحقق این برنامه‌ها به‌شرط تأمین اعتبارات است.

علیرضا قاسمی در گفتگو با خبرنگار مهر ادامه داد: ۱۰ طرح در سال ۹۷ در دست اجرا داریم که این طرح‌ها شامل ایمن‌سازی تقاطع‌ها، تعریض و بهسازی و احیا روکش آسفالت محور‌ها است.

وی افزود: عمده مشکل ما در حوزه شهرستان برای اینکه بتوانیم این پروژه‌ها را در موعد مقرر به بهره‌برداری برسانیم بحث تأمین و تخصیص به‌موقع اعتبارات استانی و ملی است.

بعضی از پیمانکاران طرح نیز مشکل کمبود اعتبارات را عامل جدی در کندی چرخ حرکت ماشین‌هایشان می‌دانند.

به نظر می‌رسد در صورت عدم اجرای طرح جامع و تخصیص پیدا نکردن به‌موقع اعتبارات همچنان شاهد وقوع تصادفات در محور مهران باشیم.

آخرین وضعیت مسیر ایلام-مهران

احمد کرمی معاون عمرانی استانداری ایلام در جریان بازدید از قطعه اول پروژه راه‌سازی مسیر اربعین (مهدی‌آباد تا سه‌راهی ماربره) افزود: حفظ منابع طبیعی و رعایت موارد زیست‌محیطی از نکاتی است که باید در اجرای پروژه‌ها به آن‌ها توجه ویژه شود.

وی، صرفه‌جویی در هزینه و رعایت موارد ایمنی در اجرای پروژه‌های عمرانی را دارای اهمیت دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مسئولان ارشد استان در اجرای پروژه‌ها حفظ منابع طبیعی و محیط‌زیست است.

معاون استاندار ایلام در حاشیه بازدید از تونل دوم کربلا نیز گفت: مجموع طول این تونل ۹۰۰ متر خواهد بود، با تلاش‌های پیمانکار این پروژه، روزانه بیش از ۶ متر از تونل حفاری می‌شود که امیدواریم تا پیش از اربعین امسال حفاری تونل به‌طور کامل به اتمام برسد.

کرمی، با اشاره به حفاری هم‌زمان تونل از دو طرف، اظهار کرد: هم‌اکنون راه‌های دسترسی به تونل اصلی به اتمام رسیده و روند اجرای آن از پیشرفت مناسبی برخوردار است که امیدواریم مطابق با برنامه زمان‌بندی، تا پیش از اربعین امسال کار حفاری این تونل به اتمام برسد.

وی، یکی از پیچیده‌ترین و مشکل‌ترین فعالیت‌ها در حوزه راه‌سازی را انجام عملیات در این منطقه عنوان کرد و گفت: وضعیت توپوگرافی و جنس سنگ‌های این منطقه موجب کندی فعالیت‌های عمرانی در این مسیر شده است.

وی افزود: قطعه اول راه‌سازی چهار خطه ایلام- صالح‌آباد با حدود ۱۱ کیلومتر طول در حال اجرا است و طبق زمان‌بندی‌های صورت گرفته، بخش زیادی از این قطعه تا پیش از اربعین امسال زیر بار ترافیک می‌رود.

وی خواستار همکاری تمام دستگاه‌های اجرایی در روند اجرای پروژه‌های عمرانی شد و خاطرنشان کرد: در اجرای پروژه راه‌سازی مسیر زائران اربعین زمان از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.

حفاری تونل دوم راه کربلا دارای پیشرفت مناسب است

سید کمال‌الدین میر جعفریان مدیرکل راه و شهرسازی ایلام هم در دیدار با پیمانکاران حوزه راه‌سازی استان اظهار داشت: پروژه چهار خطه کردن جاده ایلام - مهران با توجه به افزایش تردد خودرو‌ها از این مسیر و حرکت کاروان‌های عتبات عالیات به یک پروژه ملی تبدیل‌شده و با سرعت در حال اجراست.

وی ادامه داد: یکی از نقاطی که در این طرح باید تعریض شود، ایجاد یک تونل به‌موازات تونل کنونی راه کربلا است که عملیات اجرایی آن نیز سال گذشته آغاز شده است.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام گفت: تونل دوم راه کربلا به طول ۷۵۰ متر به‌صورت موازی با تونل قبلی در راستای چهارخطه شدن محور ایلام- مهران (محور اربعین) با پیشرفت مناسب در حال حفاری است.

میرجعفریان اضافه کرد: از سمت شهرستان مهران تاکنون ۹۰ متر از این تونل حفاری‌شده و عملیات حفاری از سمت ایلام نیز شروع شده است.

اماواگر‌های بهسازی مسیر زائران اربعین

 

۸۵ کیلومتر مسیر چهارخطه شد

وی گفت: پیش‌بینی می‌شود با توجه به آغاز حفاری از سمت مقابل تا ۵ ماه آینده حفاری این تونل پایان یابد و در ادامه کف برداری و لاینینگ انجام شود.

مدیرکل راه و شهرسازی ایلام افزود: تاکنون از ۱۲۰ کیلومتر مسیر جاده ایلام - مهران ۸۵ کیلومتر چهارخطه شده است.

میرجعفریان یادآور شد: ۳۵ کیلومتر از این مسیر باقی‌مانده که در ۳ قطعه از مهدی‌آباد تا ماربره با ۳۰ درصد پیشرفت، از ماربره تا جندالله ۴۵ درصد و قطعه سوم که شامل ۸ کیلومتر بهسازی است نیز با پیشرفت فیزیکی ۶۵ درصدی توسط قرارگاه خاتم انبیاء انجام می‌شود.

وی از پیمانکاران قطعات مربوط به جاده ایلام - مهران خواست تا هر هفته از پروژه‌های زیرمجموعه خود بازدید و پیگیری‌های لازم برای رفع مشکلات و نیاز‌های پروژه‌های در دست اقدام در این استان را به عمل آورند.

استان کوهستانی ایلام در انتظار بالگرد

استان ایلام به‌عنوان دروازه عتبات عالیات شناخته می‌شود و خیل عظیم عاشقان حسینی از طریق مرز بین‌المللی مهران به عتبات عالیات مشرف می‌شوند.

با توجه به این‌که در اربعین زائران میلیونی تردد می‌کنند و میلیون‌ها زائر و عاشق حسینی نیاز به خدمات زیادی دارند یکی از نهاد‌هایی که به‌ویژه در بحث اربعین پای‌کار است جمعیت هلال‌احمر است.

حسین عارفی مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان ایلام در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در بحث کنگره عظیم اربعین جمعیت هلال‌احمر بنا به وظایفی که در ستاد اربعین کشور به عهده این نهاد گذاشته‌شده است به‌عنوان متولی کمیته امداد و نجات ستاد اربعین فعالیت دارد، مضاعف بر این‌که در کمیته‌های درمان، پشتیبانی و اسکان نیز عضو است.

وی افزود: طی چندین سال گذشته جمعیت هلال‌احمر نیز با همین شرح وظایف در عرصه خدمات‌رسانی به زائران امام حسین (ع) نقش ویژه‌ای ایفا کرده است، در اربعین ۹۶ در سطح محور‌های مواصلاتی منتهی به شهر مهران چه در دروازه شهر کرمانشاه و چه در دروازه قسمت لرستان حدود ۲۵ پایگاه ثابت و سیار استقرار یافتند و در تمام مبادی ورودی منتهی به استان به ازای هر ۱۰ کیلومتر یک پایگاه هلال‌احمر متشکل از آمبولانس و وسایل نجات به‌اضافه عوامل نجات گر و امدادگر مستقر شدند.

عارفی با اشاره به وضعیت تجهیزات و امکانات جمعیت هلال‌احمر استان ایلام اضافه کرد: به نسبت جغرافیای استان تقریباً تجهیزات امداد و نجات استان در حد مطلوبی است، اما بااین‌وجود تا نقطه ایدئال فاصله وجود دارد، همچنین امداد هوایی نیز یکی از نیازمندی‌های استان است.

وی گفت: در خصوص بالگرد با توجه به این‌که ما در استان بالگرد نداریم و در مقاطعی که نیاز ضروری به بالگرد است از طریق مرکز کنترل هماهنگی عملیات درخواست بالگرد می‌کنیم و از یکی از استان‌های هم‌جوار به‌خصوص استان کرمانشاه یا خوزستان بالگرد به استان اعزام می‌شود، بنا به همین نیاز اقداماتی در جهت ساخت پایگاه امداد هوایی در استان انجام‌گرفته است.

عارفی افزود: کار درست کردن این پایگاه تقریباً تا پایان سال به اتمام می‌رسد و به‌محض این‌که تأسیسات امداد هوایی آماده بهره‌برداری شود مسئولان جمعیت هلال‌احمر مرکز قول مساعد داده‌اند که به ایلام بالگرد خاص استان تخصیص دهند.