شیوع مصرف گل در جوانان بالاشهری

هومان نارنجی‌ها درمانگر و کارشناس اعتیاد در رابطه با روند مصرف ماده مخدر گل در شمال شهر تهران اظهار کرد: ابتدا باید از میزان دستگیری و حضور نیروهای پلیس در مناطق مختلف شهر اطمینان حاصل کرد تا از روندمصرف ماده مخدر گل در مناطق شمالی شهر تهران اطلاع پیدا کنیم.

وی با بیان اینکه ماده مخدر گل گران قیمت است، افزود: اغلب جوانان شمال شهری برای تفریح این ماده را مصرف می‌کنند و جوان جنوب شهری قادر نیست که این ماده گران قیمت را خریداری کند.

نارنجی‌ها گفت: بر اساس گفته رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر تهران، مصرف ماده مخدر گل در شمال شهر تهران بیشتر از مناطق دیگر است و شاید تنها دلیل این موضوع نیز قیمت بالای این ماده مخدر باشد.

وی افزود: از میان انواع موادمخدر موجود، مصرف ماده مخدر تریاک در میان اقشار ضعیف جامعه شایع تر است.

این درمانگر و کارشناس اعتیاد تصریح کرد: پلیس در شمال شهر به علت تجمع کمتر، می‌تواند تمرکز بیشتری داشته باشد.

وی افزود: بر چه اساسی پلیس گفته است که مصرف ماده مخدر گل در شمال شهر بیشتر است، آیا شمار دستگیر شدگان و یا تعداد پلیس در شمال شهر بیشتر بوده است و این موضوع برای کسی مشخص نیست.

نارنجی‌ها گفت: در کشور طرح تحقیقاتی درباره الگوی مصرف مواد مخدر در بین معتادان (شوم شناسی) در حال اجرا است که در پی آن از معتادان سوالاتی در مورد نحوه دسترسی و خرید و فروش موادمخدر مطرح می‌شود.

وی افزود: فروشندگان مواد خیابانی دیگر مانند گذشته مواد توزیع و پخش نمی‌کنند، بلکه این فروشندگان، مواد را به صورت مجازی و یا به روش‌های جدید توزیع می‌کنند و مصرف کنندگان موادمخدر دیگر خود برای خرید ماده مخدر به خیابان نمی‌روند، بلکه ماده مخدر به صورت سفارشی برای آن‌ها ارسال می‌شود.

این درمانگر و کارشناس اعتیاد تصریح کرد: شاید حضور پلیس در اماکن عمومی کارساز نباشد و به صورت تصادفی این فروشندگان را دستگیر کنند، اما با اجرای طرح تحقیق و پرسیدن سوالات از مصرف کنندگان ماده مخدر، این مشکل حل شود.

وی افزود: اجرای طرح تحقیق در خصوص طرح سوالات از مصرف کنندگان مواد مخدر می‌تواند کمکی برای شناسایی و دسترسی راحت‌تر به منابع تهیه مواد باشد.

نارنجی ها بیان کرد: دستگیری چند جوان مصرف کننده ماده مخدر گل در شمال شهر تهران دلیل مناسبی برای اینکه در شمال تهران تعداد مصرف کنندگان این ماده مخدر بیشتر است، نیست.

این درمانگر و کارشناس اعتیاد گفت: مسئله شیوع موادمخدر با دستگیری مصرف کنندگان تفاوت دارد، چراکه به طور مثال وجود تعداد بسیار آزمایشگاه‌های خون در مناطق شمالی شهر به این معنا نیست که تعداد بیماران خونی در این مناطق بیشتر از مناطق جنوبی شهر تهران است.