میگو در افطاری‌های لاکچری تهران؟

حدود ٣‌درصد از جمعیت ٨١‌میلیون نفری ایران را اقشار ثروتمند جامعه تشکیل می‌دهند. ثروتمندانی که هزینه سالانه زندگی آن‌ها ١٢٩ تا ١٦٨‌میلیون تومان است و براساس یافته‌های مرکز آمار ایران، سالیانه چیزی بین ٣ تا ٦‌میلیون تومان صرف خرید پوشاک و کفش می‌کنند. عددی که برای قشر متوسط بین ٩٧٦‌هزار تا یک‌میلیون و ٢٢٢‌هزار تومان و برای ١٠‌درصد تهیدست کشور نیز فقط ١٢١‌هزار تومان است. آمار‌ها نشان می‌دهد هزینه سالانه ثروتمندان برای تفریح و امور فرهنگی نیز حدود ٢‌میلیون و ٩٠٧‌هزار تومان است که در مقایسه با دهک متوسط جامعه حدود ٢,٥‌میلیون تومان بیشتر است. گشتی در آمار‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد که رفتن به رستوران و اقامت در هتل‌ها ٢.١‌درصد از سبد مصرفی خانوار را به خود اختصاص داده است.

به عبارت دیگر، هر خانواده ٤نفره ایرانی به‌طور میانگین ٨٣٦‌هزار تومان سالانه صرف این بخش می‌کنند. یک حساب کتاب سرانگشتی به خوبی نشان می‌دهد پولی که هر فرد ماهانه و سالانه صرف رفتن به رستوران می‌کند، به ترتیب ١٧‌هزار و ٤٠٠ تومان است، اما درحالی متوسط رقمی که ایرانی‌ها برای رفتن به رستوران‌ها در طول یک‌سال هزینه می‌کنند، ٢٠٩‌هزار تومان است که این روز‌ها یک وعده افطاری در برخی از رستوران‌های لاکچری بین ١٣٠ تا ٢٣٠‌هزار تومان آب می‌خورد. مشتریان این رستوران‌ها تنها به دلیل «پولدار»‌بودن‌شان می‌توانند هروقت دلشان خواست راهی یکی از رستوران‌های لاکچری شوند و برای یک وعده غذا، چیزی حدود حقوق یک‌ماه یک کارمند ساده هزینه کنند.

در برخی از این رستوران‌ها، مشتریان حتی ورودی‌های بین ١٠٠ تا ٤٠٠‌هزار تومان را باید پرداخت کنند. رستوران‌هایی که حتی عنوان منوهایشان به گوش بسیاری از ما نخورده است و مشتریان خاص خود را دارد. منو‌های شیکی که، شامل انواع خاویار و آووکادو با سس مخصوص، پاستا، لازانیا، استیک و بیف، ماهی و میگو و لابستر، سالاد‌ها و اسنک‌های دریایی و مدیترانه‌ای شامل انواع ژامبون، سوسیس، ذرت و زیتون، پیراشکی‌های کرانچی، دیس بال مرغ کبابی و انواع نوشیدنی‌های طبیعی و دسر‌های فرنگی برای هر فردی می‌تواند حسابی هیجان‌انگیز باشد.

اگر خواهان غذا‌های فرانسوی برای افطار خود هستید، باید به حوالی خیابان شیراز جنوبی بروید. این رستوران ٥٥نفر ظرفیت دارد و با تعیین وقت قبلی سرویس‌دهی می‌کند. پس اگر خواستید یک غذای رویایی در آنتروکوت میل کنید، یادتون نره قبلش میز رزرو کنید. برای خوردن استیک آنتروکوت همراه با سس مخصوص در این رستوران باید ٨٥‌هزار تومان هزینه پرداخت کنید. البته خوردن بشقاب میکس دریایی (لابستر و میگو) در این رستوران دست‌کم ١٣٠‌هزار تومان برای شما آب می‌خورد. بد نیست بدانید که خوردن خاویار و آووکادو با سس مخصوص نزدیک به ٤٠٠‌هزار تومان قیمت دارد. اما در منوی افطاری گران‌ترین رستوران تهران غذا‌هایی همچون رولت گوشت و مرغ با پنیر پارمزان، اسکار استیک با مارچوبه، کاسادیا با گوشت به چشم می‌خورد که هر پرس این غذا‌ها حدود ١٦٠‌هزار تومان قیمت دارد. البته اگر می‌خواهید کمی صرفه‌جویی کنید، می‌توانید بشقاب آفتابگردان (استیک) یا بشقاب اصیل (کباب ایرانی) را برای افطار خود سفارش دهید که حدود ١٢٠‌هزار تومان قیمت دارد.

اما در یکی از گران‌ترین چلوکبابی‌های تهران، نرخ‌ها بالاست. این رستوران به خاطر سرو کباب‌های خوشمزه و نیم‌متری مشهور است. کسانی که خواهان یک افطاری ایرانی هستند، بد نیست بدانند که چلوکباب فیله تکه‌ای مخصوص البرز در این ایام به قیمت ١٤٥‌هزار تومان عرضه می‌شود. البته غذا‌هایی همچون ماهی قزل‌آلا در این رستوران حدود ٧٠‌هزار تومان خرج روی دست مشتریان این رستوران می‌گذارد. باقالی‌پلو با ماهیچه و کباب روسی هم در این رستوران حدود ٨٥‌هزار تومان قیمت خورده است.