بی خوابی در کودکی چه خطری را در بزرگسالی به دنبال دارد؟

«الیزابت کسپدس»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «بیماری قلبی همچنین قاتل پیشرو است. هشدارهای کمی در مورد تاثیرات بیخوابی در کودکان در سن ۱۳ سالگی وجود دارد.»

محققان در این مطالعه دریافتند تنها ۲.۲ درصد کودکان میانگین خواب توصیه شده در طول شب را دارند؛ میزان خواب توصیه شده توسط محققان، ۹ ساعت برای کودکان ۱۱ تا ۱۳ سال و ۸ ساعت برای کودکان ۱۴ تا ۱۷ سال است. بدین ترتیب حدود یک سوم کودکان کمتر از ۷ ساعت در روز می خوابیدند.

مطالعات قبلی نشان داده اند که خواب ناکافی افزایش دهنده احتمال چاقی است. حال در این مطالعه به بررسی تاثیر بیخوابی بر سایر فاکتورهای بیماری قلبی در کودکان پرداخته شد.

در این مطالعه، ۸۲۹ نوجوان از زمان بارداری مادرشان تا حدود ۱۴ سالگی تحت نظر بودند. محققان در سن تقریبی ۱۳ سالگی، با استفاده از بستن سنسور به دور کمر آنها، طول مدت خواب و همچنین خواب بیقرارشان را پیگیری کردند.

این کودکان به مدت ۷ تا ۱۰ روز این سنسورها را به دور کمرشان داشتند. آنها همچنین از لحاظ فاکتورهای پرخطر سلامت قلب هم بررسی شدند.

محققان مشاهده کردند نوجوانان دارای طول مدت خواب کوتاه تر و خواب بیقرارتر دارای کمترین شرایط الگوی سلامت بودند. آنها دارای اندازه بیشتر در ناحیه دور کمر، افزایش چربی بدن، فشارخون بالاتر و میزان پایین تر کلسترول خوب HDL بودند.

محققان عنوان می کنند کمبود خواب خوب به افزایش بروز این فاکتورهای پرخطر کمک می کند. بیخوابی می تواند منجر به بروز تغییراتی در اشتها شود و همچنین با کاهش میزان فعالیت های فیزیکی هم مرتبط است. خواب همچنین در تنظیم فشارخون و قندخون مهم است.

محققان تاکید می کنند والدین باید بر ساعت خواب فرزندان شان نظارت بیشتری داشته باشند تا از پیامدهای آن پیشگیری شود.