تشریح شرایط جدید بازنشستگی پیش از موعد روستاییان

محمدرضا واعظ مهدوی گفت: روستاییان در هنگام پیری و سالمندی نیازمند کمک‌های بیمه‌ای هستند به همین دلیل صندوق بیمه اجتماعی خدمات بیمه ای مناسبی را برایشان درنظر گرفته است.

وی ادامه داد: در بیمه اجتماعی خدمات فوت، از کار افتادگی و بازنشستگی ارائه می شود و خدمات درمان نیز توسط بیمه سلامت داده خواهد شد.

واعظ مهدوی گفت: همچنین حق بیمه‌ای که روستاییان و عشایر می‌پردازند در بیمه اجتماعی 20 هزار تومان است در حالی که در سایر بیمه‌ها 140 هزار تومان پرداخت می‌شود درحالی که خدماتی که در بیمه اجتماعی ارائه می‌شود 40 درصد خدمات تأمین اجتماعی است.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی ادامه داد: روستاییان و عشایری که در این صندوق بیمه هستند می توانند 8 سطح درآمدی را انتخاب کنند به طوری که حداقل نرخ حق بیمه برای کمترین سطوح درآمدی 20 هزار تومان است و پس از رسیدن به سن بازنشستگی 400 هزار تومان است.

وی گفت: این افراد در سال 240 هزار تومان حق بیمه می دهند که دولت  به عنوان کارفرما 2 برابر آن را نیز پرداخت می کند.

مدیرعامل صندوق بیمه اجتماعی روستاییان و عشایر تصریح کرد: مستمری ها متناسب با سال هایی است که حق بیمه پرداخت کرده اند و معمولا دو سوم سطح درآمدی به آنها پرداخت می شود و برای آگاهی از سطوح درآمدی و نرخ های حق بیمه به دفاتر و کارگزاری های صندوق بیمه روستاییان و عشایر در استان های مختلف می توانند مراجعه کنند.

واعظ مهدوی گفت: در صورتی که بیمه شده 30 سال حق بیمه پرداخت کرده باشد می تواند بازنشسته شود. یکی دیگر از روش های بازنشستگی این است که افراد می توانند با 15 سال سابقه و 65 سال سن درخواست بازنشستگی دهند و از مزایای آن برخوردار شوند.

وی افزود: در دوره های قبلی افرادی که به سن 70 سالگی رسیده و 10 سال سابقه حق بیمه داشتند می توانستند تقاضای بازنشستگی کنند اما براساس قانون برنامه ششم توسعه، سن و سابقه بازنشستگی پیش از موعد تغییر کرد و این قانون امسال اجرایی می شود .

واعظ مهدوی افزود: برهمین اساس در بازنشستگی پیش از موعد روستاییان با داشتن 69 سال سن و 11 سال پرداخت حق بیمه در صورت تمایل می توانند بازنشسته شوند. حداقل 18 سال سن و حداکثر 50 سال سن شرایط آغاز حق بیمه پردازی از سوی متقاضیان، است.