اما و اگر‌های گرفتن روغن کنجد در حضور مشتری
یک کارشناس کنترل کیفیت موادغذایی درباره افراط در مصرف روغن‌های حیوانی و نباتی جامد در افراد چاق و کم‎تحرک هشدار داد و درباره اینکه چرا تهیه روغن کنجد در حضور مشتری، نشان از سلامت آن نیست، نیز توضیحاتی ارائه کرد.

حسین زارع‌بیدکی با تأکید اینکه گرفتن روغن کنجد در حضور مشتری، نشان از سلامت آن نیست، گفت: این نوع روغن‌ها به علت تصفیه نشدن، تاریخ مصرف آن‌ها کوتاه مدت و حاوی مواد مضری است که سلامت عمومی را تهدید می‌کند

زارع‌بیدکی افزود: روغن‌های خوراکی شامل دو گروه نباتی یا گیاهی و روغن‌های حیوانی هستند.

وی اضافه کرد: افراط در مصرف روغن‌های حیوانی و نباتی جامد در افراد چاق و کم‌تحرک به علت اسید‌های چربی غیراشباع موجود در آن‌ها باعث افزایش کلسترول خون و در نهایت سکته می‌شود.

این کارشناس ادامه داد: کارگاه‌های تولید روغن از ارده، زیتون، کنجد، سبوس برنج و روغن هسته انگور، به شدت گسترش یافته به طوری که در حال حاضر مصرف گسترده محصولات این کارگاه‌ها معضلات بهداشتی ایجاد کرده است.
کارشناس کنترل کیفیت مواد غذایی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد یادآور شد: این کارگاه‌ها صرفا مجهز به یک دستگاه پرس برای استخراج روغن هستند و روغن خروجی را بدون هیچ‌گونه عملیات تصفیه به مصرف‎کنندگان عرضه می‌کنند و این در حالی است که این روغن قبل از تصفیه، حاوی مقادیر زیادی مواد مضر مانند رطوبت، ذرات باقیمانده دانه، صمغ، اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت زاست.

زارع‎بیدکی ادامه داد: رطوبت و ذرات دانه موجود در این نوع روغن، منجر به رشد و تکثیر انواع باکتری‌های بیماری‌زا می‌شود.

وی افزود: همچنین ذرات صمغ، اگزالات، فیتات، فلزات سنگین و مواد حساسیت‌زای موجود، فرایند واکنش‌های نامطلوب را در این نوع روغن تشدید کرده و شتاب می‌دهند به طوری که حتی اگر روغن تولیدی در زمان استحصال قابل مصرف باشد، در یک دوره کوتاه چند هفته‌ای، بدون تردید غیرقابل مصرف و بیماری‌زا خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه لازم است مصرف کنندگان از مصرف روغن‌های این چنینی خودداری و هنگام تهیه روغن با مطالعه برچسب به شماره پروانه ساخت و علامت استاندارد آن توجه داشته باشند، گفت: باید اسید چرب‌اشباع کمتر، اسید چرب ترانس صفر و ایزومتر ترانس روغن پایین‌تر و به صفر نزدیکتر باشد.

زارع‌بیدکی تاکید کرد: حتما باید روغن‌های سرخ‌کردنی، پخت‎وپز یا سالاد هر کدام در جای خود مصرف شوند، زیرا روغن‌های مایع مخصوص پخت و پز تحمل حرارت بالا را نداشته و زود فاسد می‌شوند.