رطوبت مانع از شیوع ویروس آنفلونزا نمی‌شود

 محققان دریافته‌اند مخاط و دیگر مسیرهای ترشح که در فرآیند سرفه و عطسه دخیل هستند در ورود این ویروس‌ها به هوا، از آن‌ها محافظت می‌کنند و در این میان مقدار رطوبت بی‌تاثیر است.

سرپرست گروه تحقیق فوق، «سیما لاکداوالا»، از اساتید مدرسه‌ی پزشکی پیتزبرگ در گروه ژنتیک مولکولی و میکروبیولوژی، گفت: «نتایج این تحقیق پیامدهای حائز اهمیتی دارد، به ویژه برای سازمان‌های فعال در حوزه‌ی سلامت عمومی که به دنبال روش‌هایی برای توقف شیوع عفونت، علی‌الخصوص در مورد بیماری‌های همه‌گیر، هستند.»

در تحقیق انجام شده، محققان ظرفی استوانه‌ای شکلِ مدور را طراحی کردند که در آن در حالی‌که میزان رطوبت در مقداری ثابت تثبیت شده بود، افشانه‌ها به حالت معلق قرار داشتند. در جریان پروسه‌ی تحقیق، محققان کرنه ترشحات مجاری تنفسی انسان را با ویروس آنفلونزا نوع «H1N1 همه‌گیر» در سال ۲۰۰۹ ترکیب کرده و آن‌را به سطح استوانه اسپری کردند. تاثیر این فرآیند همانند حضور در اتاقی است که فرد بیماری در آن قرار داشته باشد.

برای این دستگاه استوانه، فیلترهای خاصی تعبیه شده است تا از این طریق از گسترش ویروس جلوگیری شود. محققان این استوانه را به مدت یک ساعت به‌کار انداختند. این مدت زمان در واقع زمانی است که به‌طور معمول هوا پیش از خروج از طریق منافذ، در داخل خانه باقی می‌ماند. محققین این آزمایش را در هفت سطح رطوبتی مختلف انجام دادند.

لاکوادا در نشستی خبری اظهار داشت: «نتایج شگفت‌انگیز بود. ویروس آنفلونزا درتمام سطح رطوبتی مختلف همچنان عفونت‌زا بود. ترشحات از ویروس به مدت یک ساعت محافظت کردند که این دوره معادل زمان تقریبی ماندن هوا در محیطی پیش ازخروج آن از منافذ است.»

«لینزی مار» از دیگر محققان فوق و عضو دپارتمان مهندسی شهری و محیط‌زیست در مرکز تکنولوزی ویرجینیا، اضافه کرد: «نتایج تحقیق شگفت‌انگیز بود، چرا که پیش‌تر بر این باور بودیم که ویروس آنفلونزا درشرایط کاهش رطوبت احتمال بقای بیشتری دارد.» مار افزود: «ما بر این باور هستیم که این نتایج می‌توانند درتوضیح علت شیوع آنفلونزای فصلی در زمستان و در شرایطی که رطوبت در فضاهای بسته میزان کمی دارد، موثر باشد؛ ولی اینک این سوال مطرح است که بر سر ویروس‌های موجود در قطرات آب و افشانه‌ها چه می‌آید؟»

یافته‌های این تحقیق نشان می‌دهد که در زمان شیوع آنفلونزای فصلی، مقدار تبادلات هوا در خانه‌ها و دفاتر و ادارات می‌بایست افزایش یافته و همچنین از فیلتر و پرتوافکنی UV هوای تجدید شده، استفاده کرده و سطوح پُرکاربرد نظیر دستگیره‌ی درها، کیبوردها، گوشی‌های تلفن و میزهای کار به‌طور مرتب ضدعفونی شوند.

محققان اعلام داشتند که دیگر انواع ویروس آنفلونزا و دیگر پاتوژن‌ها نیاز به آزمایشات و بررسی‌های بیشتری دارند تا احتمال بقایای آن‌ها در ترشحات مجاری تنفسی در زمان ورود به هوا تعیین شود.