ثبت‌نام 440 هزار نفر برای دریافت وام ازدواج

سید جواد رضوی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان درحاشیه هفتمین نشست مسؤولان امور جوانان استان‌های سراسر کشور که در شهر تبریز برگزار شد، با بیان این که هریک از این نشست‌ها تجربه ای اثرگذار است و با تکیه بر دستاورد این نشست‌ها، امروز دستورالعمل استانداردی برای برگزاری این نشست‌ها داریم. واقعیت این است که هر چقدر به سمت برگزاری جلسات بعدی می‌رویم بر کیفیت این جلسات افزوده شده و این مسأله خود قابل توجه است.

وی در ادامه پنل‌های برگزارشده در این جلسه را مورد توجه قرارداد و افزود: پنل‌های مختلفی در این نشست توسط واحد‌های ذیل این معاونت برگزار شد و هریک از واحدها، برنامه‌های خود را با معاونان جوانان استانها مطرح کردند. در این نشست چالش ها و مسائل پیش‌روی استان‌ها برای اجرای برنامه‌ها و سیاست‌ها در سطح استان‌ها مطرح شد تا در نهایت مبنایی برای فعالیت‌های ماه‌های آتی حوزه جوانان شود.

رضوی ادامه داد: در پنل مربوط به دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان موضوعات مطرح شده با استان‌ها طبق روالی بود که در همه نشست‌ها و جلسات مورد تاکید قرار گرفته بود،به این ترتیب درتمامی جلسات، آخرین وضعیت امار و اطلاعات وداده هایی کاربردی در خصوص ازدواج ،طلاق،تسهیلات و ... را ارائه کردیم و در خصوص مجموعه مواردی که به عنوان برنامه‌های سال جاری به ادارات کل ورزش و جوانان استان‌ها ارایه کردیم هم‌اندیشی داشتیم و آنها را به عنوان دستورالعمل فعالیت‌ها، تدوین و به استان‌ها ابلاغ کردیم تا برنامه‌ها به شکل بهتری اجرا شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان در خصوص پیگیری تسهیلات ازدواج گفت: ادارات کل استان‌ها مکلف هستند، به طور مستمر این موضوع را دنبال کنند و ما هم به عنوان ستاد وزارتخانه مکلف هستیم به طور ماهانه آخرین وضعیت امر را به تفکیک استان دریافت کرده و در اختیار استان‌ها قراردهیم.

وی با اشاره به این موضوع که موضوع تسهیلات ازدواج به طور جدی پیگیری می شود،گفت: در این صورت استان هایی که تعداد افراد متقاضی در صف دارد باید موضوع را از طریق استانداری ها پیگیری کنند تا بانک‌های عامل هر استان پرداخت‌ها را تسریع کنند‌ او در این ارتباط آماری را ارایه کرد و توضیح داد: در سال 96 درکل کشور یک‌میلیون 290 هزار نفر متقاضی برای دریافت تسهیلات در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کردندکه حدود یک میلیون 105 هزار نفر تا پایان سال نود و شش موفق به دریافت تسهیلات شدند و ان شاءالله 9 درصد باقی مانده در سال 97 از این تسهیلات بهره‌مند می شوند.

وی در خصوص پرداخت تسهیلات در سه ماهه اول امسال نیز گفت: در فروردین اقدامات مربوط به بانک ها به دلیل تعطیلات نوروزی روند مناسبی نداشت اما در اردیبهشت ماه تقریبا بیش از 27 درصد متقاضیان توانستند از شبکه بانکی این تسهیلات را دریافت کنند. ضمن اینکه در خرداد ماه حدود 40 درصد متقاضیان به خواسته خود رسیدند که تا پایان خرداد حدود 440 هزار نفر متقاضی ثبت نام کردند که از این تعداد حدود 201 هزار نفر موفق شدند از ابتدای سال تاکنون این تسهیلات را دریافت کنند.

رضوی تعامل با بانک مرکزی را خوب توصیف کرد و افزود: در تلاش هستیم که افراد در صف، مدت زمانکوتاه‌تری را منتظر دریافت وام باشند تا در سال97 به عملکرد بهتری نسبت به سال 96 برسیم.

مدیرکل ساماندهی امور جوانان ادامه داد : موضوعات بعدی که دراین پنل موردبحث قرارگرفت، کارگاههای مربوط به آموزش مهارتهای زندگی بود. این موضوع تکلیفی است که براساس بند ج ماده 102 برنامه ششم توسعه بر عهده وزارت ورزش و جوانان گذاشته شده و مبنای تخصیص اعتبار برای برگزاری این دوره ها برای استان‌ها و هدف گذاری کمی که در این خصوص انجام شده و عملکرد سال گذشته استان‌ها خواهد بود.

وی ادامه داد: همچنین ما از استان‌ها در خواست کردیم برنامه ریزی اجرایی مناسبی در مورد ترویج و توسعه فرهنگ مشاوره در استانها با استفاده از ظرفیت مراکز ازدواج و خانواده که مجوز آنرا از وزارت ورزش و جوانان را صادر کرده است،داشته باشند.

رضوی توضیح داد: در حال حاضر حدود یکصد و هشتاد مرکز مشاوره در سراسر کشور فعال هستند که به صورت اختصاصی به موضوع مربوط به ازدواج و خانواده می پردازند
او در خصوص برنامه های هفته ازدواج نیز گفت : در این هفته علاوه بر جشنواره‌هایی که هم برای ایجاد نشاط در جامعه و هم برای ترویج فرهنگ ازدواج و همچنین ازدواج آگاهانه و آسان، برنامه ریزی شده، برنامه هایی که برای این هفته پیش بینی شده، استفاده از خدمات مشاوره به صورت رایگان یا تعرفه بسیار پایین، برگزاری کارگاه های مهارت های زندگی به صورت هدفمند و متناسب با تعداد شهرستان‌ها و به طور یکپارچه در شهرستان های استان ها اجرا شود و اثر بخشی مناسب داشته باشد.

وی در ادامه با بیان اینکه عملکرد معاونت جوانان در استان ها مورد ارزیابی قرار می گیرد در این باره توضیح داد: با توجه به اهمیت این موضوع شاخص ارزیابی استان‌ها را مورد بازنگری قرار دادیم، در همین راستا اساس رویکردها و برنامه‌هایی برای سال 97 مبتنی بر برنامه ششم توسعه تدوین کردیم. همه این فعالیت ها در دل شاخص ها گنجانده شده که به نوعی این شاخص ها نقشه راه ادارات کل استان ها در حوزه مرتبط با این اداره کل خواهد بود در این خصوص نقطه نظرات استان ها را گرفتیم تا ان شاءلله آنها را نهایی کنیم و براساس این شاخص ها ارزیابی عملکرد استان ها انجام خواهد شد.