هاشمی: 50 درصد واگن سازی در داخل کشور انجام می‌شود

محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای شهر تهران در حاشیه هفتاد و سومین جلسه شورای شهر تهران که امروز(یکشنبه) برگزار شد، با اشاره به مصوبات امروز جلسه شورای شهر، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: بحث الزام شهرداری تهران به ارائه طرح اثرگذاری در بافت فرسوده به صورت بلوک‌گذاری مطرح شد و کمیسیون مربوطه هم نظرات خود را ارائه کرد.

رئیس شورای شهر تهران تصریح کرد: چون بافت فرسوده برای اعضای شورا اولویت دارد، لذا اجازه داده شد که بحث‌ها یک مقدار بیش از آنچه که نیاز است، مطرح شود و در نهایت با توجه به اهمیت موضوع من پیشنهاد دادم که مجدداً‌ این طرح در کمیسیون‌های مربوطه با دقت بیشتری بررسی شود تا بتوانیم به نتیجه بهتری برسیم.

وی در خصوص مخالفت کمیسیون با برخی جزئیات طرح تصریح کرد: به نظر می‌آید که طراح در جزئیات وارد شده بود و این باعث شده بود که نسبت به جزئیات مشکل ایجاد شود،اما اگر شهرداری این موضوع را فقط به عنوان یک لایحه‌ ارسال کند، کمیسیون هم مخالف آن نخواهد بود.

هاشمی رفسنجانی خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده کوچک‌سازی بلوک‌های شهری است که در دنیا هم انجام شده و نتیجه بخش بوده است.

وی با بیان اینکه باید تسهیلاتی را به بافت فرسوده اختصاص دهیم که جذب سرمایه‌گذار را به همراه داشته باشد، گفت: ما در باغات تسهیلات دادیم‌ و علی رغم اینکه سرمایه‌گذار جذب شد، باغات از بین رفت. اما در بافت‌ فرسوده این کار را نمی‌کنیم و باید روش‌هایی را پیدا کنیم که بافت فرسوده بتواند به سرعت اصلاح شود.

وی در خصوص کندی‌ پیشرفت فیزیکی خط 6 و 7 مترو گفت: مناقصه‌ این دو خط به این شکل بوده که پیمانکار آن باید تأمین اعتبار می‌کرد و تأمین اعتبار هم با کمک بانک شهر شکل گرفت و در پیشنهاد پیمانکار خود را به عنوان تأمین‌کننده اعتبار این خطوط معرفی کرده است.

هاشمی رفسنجانی ابراز امیدواری کرد که افشانی شهردار تهران هر چه زودتر تکلیف هیئت مدیره و مدیر عامل بانک شهر را تعیین کند تا همکاری جدی‌تر با بانک شهر داشته باشیم.

رئیس شورای شهر تهران در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه چرا با وجود واگن‌ سازان‌ داخلی با واگن سازی چینی قرارداد بسته شده است، اظهار کرد: هنوز قراردادی بسته نشده و این مناقصه‌ای است که دولت برگزار کرده و این مسئله موضوع شهرداری نیست.

وی افزود: قرارداد بر اساس ساخت داخل بوده و واگن سازی تهران با کمک یک سرمایه‌گذار خارجی برای فاینانس‌ در یک مناقصه برنده شده و قرار است با رسیدن به 50 درصد ساخت داخل واگن‌ سازی انجام شود.