یکی از راه های که می تواند به درمان این آسیب در بین کودکان کمک کند قصه درمانی است. این روزها موسسات مختلفی از جمله موسسه شهر قصه تلاش می کنند با برگزاری کارگاه های قصه گویی برای کودکان آسیب های رفتاری که آنها را تهدید می کند را درمان کنند.

اینجا، شهر قصه، شهر زندگی است (+عکس)

این کارگاه های یک تا 10 ساعته معمولا به صورت رایگان انجام می شود و هیچ هزینه ای خانواده ها بابت حضور کودکانشان در کارگاه های قصه گویی پرداخت نمی کنند. عموما آموزش ها در این موسسات از طریق مشارکت کودک و مربی در بستر زندگی و با تاکید بر رشد همه جانبه ( شناختی، عاطفی، اجتماعی، فیزیکی ) کودکان صورت میگیرد.

اینجا، شهر قصه، شهر زندگی است (+عکس)

رویکرد روانشناختی مورد استفاده در این مراکز رویکرد انسان گراست و آنچه مورد تاکید ما قرار میگیرد توجه به تفاوت های فردی و ویژگی های منحصر به فرد هر کودک است. در موسسات کودک محور مربیان به عنوان یک راهنما نه انتقال دهنده صرف به یادگیری کودکان کمک میکنند. 

در این مراکز آموزشی و فرهنگی تلاش بر این است که با برگزاری کارگاه های مختلف و بازی های مختلف هدفمند، اجرای نمایش، کاردستی، نقاشی، سفال گری، کلاژ، نجاری، پخت و پز و برگزاری کارگاه های یکروزه و دیگر فعالیت های لذت بخش برای بچه ها از طریق مربیان با تجربه و توانمند ارزش ها و مهارت های زندگی از جمله مسئولیت پذیری، همکاری، همدلی، احترام،روابط اجتماعی و آداب معاشرت، جستجوگری و تفکر انتقادی را به صورت غیر مستقیم آموزش داده شود.

اینجا، شهر قصه، شهر زندگی است (+عکس)

 همچنین برگزاری کارگاه شاهنامه خوانی با جایگزین کردن اسطوره ها و قهرمان های ایرانی و کهن به جای قهرمان های غربی گامی در جهت انتقال میراث کهن کشورمان برداشته است. کارگاه های این موسسات با توجه به گروه سنی مراجعه کنندگان به دو دسته تقسیم میشود. دسته ی اول کارگاه های مادر و کودک است که برای کودکان ۱ تا ۳ سال تشکیل میشود و چون کودکان در این گروه سنی هنوز در مرحله دلبستگی هستند که اولین تجربه ی اجتماعی آنها با حضور مادر فراهم می شود تا کودک در فضای امن عاطفی و اجتماعی به کسب مهارت بپردازد.

دسته ی دوم کارگاه ها برای کودکان گروه سنی بالای ۳ سال است که تحت عنوان پکیج روزانه بدون حضور مادر برگزار میشود. نکته مثبت دیگر این موسسات از جمله شهر قصه این است که در پایان هر ماه گزارش هایی از عملکرد کودکان در کارگاه های مختلف و نوع رفتار کودکان با مربی ها و سایر کودکان را جمع آوری کرده و بعد از جمع بندی نهایی یک گزارش رفتاری و روانی از کودکان به والدین ارائه می دهد و در صورت نیاز در جهت بهبود رفتار و ارتقای سلامت روانی کودک راهکارهای مناسب هر کودک در اختیار والدین و مربیان کودک قرار می گیرد.

اینجا، شهر قصه، شهر زندگی است (+عکس)

برای دریافت اطلاع بیشتر درباره شهر قصه به اینجا و یا آدرس:کرج، عظیمیه، 45متری کاج، پلاک391 و یا شماره تماس 02632514742 - 09108729312 مراجعه کتید.