اگر میگرن دارید به هیچ وجه این موادغذایی را نخورید

سردردهای میگرنی را جزو سردردهای اولیه عنوان کرد و اظهار داشت: علامت مشخصی برای ایجاد این نوع سردردها وجود ندارد مثلاً سردردهای سینوزیتی ناشی از سینوزیت است، اما سردردهای میگرنی علت مشخصی ندارد.

 

* انواع سردردهای میگرنی

این نورولوژیست گفت: سردردهای میگرنی 2 تیپ مشخص دارند که یکی میگرن شایع و دیگری میگرن نورولوژیک است.

وی ادامه داد: عمده‌ترین علامت میگرن شایع، معمولاً سردرد یک‌طرفه است که در ناحیه گیجگاهی شروع می‌شود و ضربان‌دار است هر چند که این سردرد می‌تواند دوطرفه نیز باشد و فرد شدت و ضربان را نیز تجربه نکند. سردرد میگرنی شایع گاهی چنان شدید است که در عملکرد فرد اختلال ایجاد می‌کند.

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران تصریح کرد: مبتلایان به سردرد میگرنی شایع تمایل به خوابیدن دارند و پس از چند ساعت خواب سردرد آنها تمام می‌شود.

 

* سردردهای نورولوژیک با کاهش بینایی همراهند

این متخصص مغز و اعصاب گفت: در سردرد نورولوژیک، فرد مبتلا قبل از سردرد مشکلات بینایی را تجربه می‌کند معمولاً اشکال در بینایی از یک گوشه چشم شروع می‌شود و به قسمت جلوی میدان بینایی می‌رسد که موجب می‌شود فرد به جای دید طبیعی در میدان دید خود خطوط نورانی که معمولاً به شکل زیگزاگ هستند را مشاهده کند، گاهی نیز جلوی چشم آنها سیاه می‌شود.

وی افزود: این علامت از چند دقیقه تا حدود نیم ساعت طول می‌کشد و پس از آن سردرد شروع می‌شود، معمولاً پس از شروع سردرد اشکال بینایی نیز برطرف خواهد شد.

 

*برخی مبتلایان به میگرن احساس گزگز می‌کنند

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران ادامه داد: برخی مبتلایان به MS احساس گزگز و مورمور در اندام‌های خود را تجربه می‌کنند برخی نیز از درد شکمی شکایت دارند.

این نورولوژیست تصریح کرد: سردردهای میگرنی از چند ساعت تا حدود 48 ساعت ادامه دارد و بعد از آن از بین می‌رود، همچنین دفعات بروز این سردردها در افراد مختلف متفاوت است و ممکن است ماهی یکبار تا حدود 3 ماه یکبار به وقوع بپیوندد.

 

* تهوع و استفراغ در برخی مبتلایان

علایی با بیان اینکه برخی مبتلایان تهوع و استفراغ همراه با سردرد را تجربه می‌کنند، گفت: یکی از نکاتی که باید به آن توجه شود عوامل تشدیدکننده سردرد است، مبتلایان به سردردهای میگرنی چنانچه کمتر یا بیشتر از زمان معمول بخوابند دچار سردرد می‌شوند از سویی دیگر زمان غذا خوردن آنها نیز اهمیت زیادی دارد و چنانچه غذا خوردن را به تعویق بیندازند ممکن است دچار سردرد شوند.

 

* استرس‌ها و هیجانات خود را کاهش دهید

عضو کمیته علمی انجمن MS ایران گفت: استرس‌ها و هیجانات روانی، هوای گرم و مرطوب، نورهای شدید و حتی نور آفتاب و پروژکتورهای قوی در عود و وخیم شدن سردردهای میگرنی مؤثرند.

وی افزود: برخی مواد غذایی مانند شکلات، پنیر و موادی که شیرینی زیادی دارند سردرد را بدتر می‌کنند.

 

*مصرف سوسیس و کالباس سردرد میگرنی را بدتر می‌کند

 این نورولوژیست تأکید کرد: سبک زندگی با خواب، غذای منظم، زندگی در هوای معتدل، جلوگیری از موادی که موجب سردرد می‌شوند و پرهیز از غذاهای حاوی مواد نگهدارنده مانند سوسیس و کالباس در کاهش سردردهای میگرنی مؤثر است.

این متخصص مغز و اعصاب گفت: تشخیص میگرن بر اساس پرسش و پاسخی است که پزشک با بیمار مطرح می‌کند همچنین MIR زمانی تجویز می‌شود که ممکن است دلیل دیگری برای سردرد وجود داشته باشد چرا که گاهی ضایعات درون مغز موجب سردرد تیپ میگرنی می‌شود.

 

* انواع درمان‌ میگرن

 وی افزود: 2 دسته درمان دارویی برای میگرن وجود دارد، یکی از این دسته داروها زمانی باید مصرف شود که فرد مبتلا احساس می‌کند سردردش در حال شروع شدن است که از آن جمله می‌توان سوماتریپتان و ریزاتریپتان را نام برد، معمولاً سردردهای میگرنی به این داروها پاسخ خوبی می‌دهند.

علایی ادامه داد: زنان باردار، افراد سالخورده و بیماران قلبی باید از مصرف این داروها بپرهیزند.

 

*داروهایی که برای مبتلایان به سردردهای میگرنی زیاد تجویز می‌شود

وی افزود: گروه دوم داروها جنبه پیشگیرانه دارند و زمانی تجویز می‌شوند که دفعات سردردهای میگرنی زیاد و بیش از 2 بار در هفته اتفاق می‌افتد، معمولاً پروپرانول و آمی‌تریپتیلین داروهای خط اول این نوع درمان هستند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین داروهای ضد صرع مانند والپروات سدیم و توپیرامات در پیشگیری از سردردهای میگرنی مؤثرند.