خبری خوش برای بازنشستگان تأمین اجتماعی

سیدتقی نوربخش در نشست خبری به مناسبت هفته تأمین اجتماعی اظهار داشت:‌ تأمین اجتماعی نقش برجسته‌ای در معیشت آحاد جامعه دارد و در این راستا به تعهدات خود در رابطه با مستمری خدمات کوتاه‌مدت و بلندمدت عمل می‌کند و در یک سازمان بیمه‌گر پوشش ریسک‌ها از وظایف اصلی آن است و امیدوارم بتوانیم این ریسک‌های مختلف را که در معیشت آحاد جامعه تأثیر دارد بهتر از گذشته پوشش بدهیم.

وی بیان داشت: با توجه به فشارهای اقتصادی موجود تأمین اجتماعی وظایف مهمی را بر عهده دارد که از حدود 4 ماه پیش پیش‌بینی‌های لازم صورت گرفته بود که بدون هرگونه خللی تأمین اجتماعی بتواند خدمات خود را ارائه دهد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی تأکید کرد: در هفته تأمین اجتماعی پروژه‌های متعددی افتتاح می‌شود و شاهد بهره‌برداری از 50 پروژه بیمه‌ای و درمانی خواهیم بود که ارزش ریالی آن 250 میلیارد تومان است و بعضی از پروژه‌ها در 22 استان کشور به اتمام می‌رسد.

نوربخش در پاسخ به پرسشی مبنی بر افزایش اعتبار دفترچه‌های بیمه گفت: درصد تعهدات بیمه‌ای تغییری نکرده است و 30 درصد سرپایی و 70 درصد بستری است.

وی افزود: بر اساس توافقات صورت گرفته مابین وزارت بهداشت و وزارت رفاه 180 قلم دارو تحت پوشش قرار گرفته و تنها داروهایی که تحت پوشش نیستند داروهای تقویتی است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: بنده امیدوارم دفترچه‌ای وجود نداشته باشد و یکی از استراتژیهای تأمین اجتماعی حذف دفترچه درمانی است.

نوربخش با اشاره به اینکه در تمامی مراکز ملکی دفترچه‌های بیمه حذف شده است گفت: در حال حاضر به صورت پایلوت در 8 استان کشور در بخش مراکز درمانی طرف قرارداد نیز دفترچه‌ بیمه حذف شده است.

وی بیان داشت: امیدواریم در دو ماهه آینده بتوانیم دفترچه‌های بیمه را در سراسر کشور حذف کنیم و خدمات درمانی را به صورت ارائه کد ملی بدهیم.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی بیان داشت: با ارائه نسخه الکترونیک بیمه‌شدگان می‌توانند داروی خود را از تمامی داروخانه‌های طرف قرارداد دریافت کنند.

وی افزود: با اجرای طرح حذف دفترچه‌های درمانی و انجام نسخ الکترونیک تا کنون 70 نسخه الکترونیک توزیع شده است.

نوربخش بیان داشت: با اجرای حذف دفترچه‌های درمانی هیچ تعهد و پوشش درمانی کم نشده است بلکه انجام تعهدات سازمان با سرعت بیشتری انجام می‌شود.

وی درباره توسعه مراکز درمانی تأمین اجتماعی نیز گفت:‌ در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی 11 هزار تخت بیمارستانی در سراسر کشور دارد که می‌‌توان گفت 8 درصد تخت‌های بیمارستانی در بخش دولتی در اختیار تأمین است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهار داشت: بیمارستان فیاض‌بخش به عنوان بیمارستان میلاد 2 سال آینده افتتاح می‌شود که در غرب تهران واقع شده است و با آخرین تکنولوژی‌ها ساخته می‌شود .

نوربخش اضافه کرد: بیمارستان هدایت که دو سال پیش کار ساخت آن آغاز شده بود، نیز در آینده‌ای نزدیک افتتاح خواهد شد و این دو بیمارستان بزرگ با ظرفیت هزار تخت به بیمارستان‌های تأمین اجتماعی اضافه خواهد شد.

وی افزود:در همین راستا بیمارستان، خوی، دزفول‌، آبادان امسال افتتاح می‌شود و بیمارستان‌هایی در تبریز، شیراز و اصفهان احداث آن آغاز خواهد شد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود:‌در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی 42 هزار پرسنل درمانی دارد که تا یک ماه آینده 2700 نفر پرسنل درمانی نیز در بخش بیمارستان‌های تأمین اجتماعی استخدام خواهند شد.

نوربخش به طرح ارتقاء هتلینگ بیمارستان‌های تأمین اجتماعی نیز اشاره کرد و گفت: تا کنون 50 درصد از بیمارستان‌های تأمین اجتماعی در طرح ارتقاء هتلینگ ساماندهی شده‌اند.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر بیمه کارگران ساختمانی گفت: قانون کارگران ساختمانی در عرض دو سال سه بار تغییر کرد و مقرر شد 15 درصد از عوارض ساختمانی به  عنوان منبع تحت پوشش بودن کارگران ساختمانی باشد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی افزود: تا کنون سازمان تأمین اجتماعی 900 هزار نفر از کارگران ساختمانی با منابع ناپایدار تحت پوشش قرار داده است و هزار میلیارد تومان برای تحت پوشش قرار دادن کارگران ساختمانی اختصاص یافته است.

نوربخش افزود: 150 هزار نفر از کارگران ساختمانی نیز در نوبت قرار دارند تا تحت پوشش بیمه کارگران ساختمانی قرار بگیرند.

وی درباره ارائه تسهیلات بدون بهره به بازنشستگان نیز گفت:‌ تسهیلات 4 میلیون تومانی از ابتدای مرداد از طریق بانک رفاه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی داده می‌شود و افرادی که تا کنون از این امتیاز استفاده نکرده بودند در اولویت قرار می‌گیرند.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی درباره طرح بخشودگی جرائم اظهار داشت: 70 هزار کارفرما برای طرح بخشودگی جرائم به شعب تأمین اجتماعی مراجعه کردند و این اقدام در جهت حمایت از تولید داخلی اتفاق افتاد.

نوربخش با اشاره به اینکه تأمین اجتماعی 1500 میلیارد تومان از  جرائم کارفرمایان را بخشیده است،‌گفت: در صورتی که کارفرما درخواست 100درصد بخشودگی جریمه را داشته باشد اصل بدهی وی در 12 قسط تقسیط می‌شود و اگر بخواهد از بخشودگی جرائم کمتری استفاده کند، بدهی آن به تأمین اجتماعی تا 24 قسط تقسیط می‌شود.