همه چیز درباره التهاب لثه + راه‌های درمان

 اگر در زمان مسواک زدن یا آب کشیدن دهان تان متوجه شدید مسواک یا آب دهان تان خونی است، هرگز نباید به این مسأله بی توجه باشید. گاهی غذاهای سفت لثه را خراش می دهند اما اگر مسواک یا نخ دندان مرتبا خونی باشد ممکن است علت آن مسأله ی مهمی باشد.

۱- التهاب لثه

وقتی پلاک دندانی (لایه ی نازک مملوء از باکتری که به دندان ها می چسبد) و پوسیدگی ناشی از آن باعث تجمع باکتری ها روی دندان می شود، لثه متورم می شود و نتیجه ی آن بیماری التهاب لثه است. از آنجایی که این بیماری بدون درد و هیچ نشانه ای است، از آن غفلت می شود مگر آنکه متوجه رد خون روی مسواک یا نخ دندان خود شوید.

این بیماری اگر درمان نشود منجر به بیماری پیرادندانی خواهد شد. بیماری پیرادندانی یک بیماری دهانی جدی است که باعث از بین رفتن بافت لثه و از دست دادن دندان ها می شود.

خوشبختانه مقابله و جلوگیری از بروز بیماری التهاب لثه امکان پذیر است. در حقیقت این بیماری کاملا قابل پیشگیری است. رعایت کامل بهداشت دهان و دندان یعنی استفاده از مسواک و نخ دندان برای از بین بردن پلاک های دندانی، به علاوه ی مراجعه ی منظم به دندان پزشک برای چکاپ دندان ها، می تواند از خونریزی و التهاب لثه جلوگیری کند.

۲- مصرف سیگار

خطر خونریزی لثه در افرادی سیگاری بالاتر است. مصرف سیگار به دلایل مختلفی احتمال بروز بیماری پیرادندانی را افزایش می دهد. دودی که از سیگار استنشاق می شود مواد سمی ای را روی دندان ها باقی می گذارد که به سختی می توان آن ها را با مسواک پاک کرد. این مواد مضر به لثه صدمه می زنند و باعث خونریزی آن می شوند.

به علاوه، در افراد سیگاری سیستم ایمنی بدن واکنش ضعیفی به عفونت ها دارد و بدن این افراد در درمان مناسب صدمات جسمانی و اکسیژنی کردن جریان خون دچار مشکل است. همه ی این عوامل اثری منفی بر لثه دارند.

۳- رژیم غذایی نامناسب

داشتن یک سبک زندگی سالم مهم ترین راه حفظ سلامتی است. با داشتن یک رژیم غذایی متعادل نه تنها از بدنی سالم بلکه از دهان سالمی هم برخوردار خواهید بود. به خاطر داشته باشید که هیچ ماده ی غذایی ای قادر نیست معجزه وار سلامتی لثه هایتان را حفظ کند و از بیماری های دهانی جلوگیری کند. چنین مواد غذایی ای وجود ندارند.

این معجزه تنها از طریق مسواک زدن امکان پذیر است. ترکیبی از رعایت صحیح بهداشت دهان و دندان و سلامتی عمومی بدن بهترین روش برای پیشگیری از بیماری های دهانی است.

۴- تغییرات هورمونی زنان

تغییرات هورمونی زنان در دوران قاعدگی و بارداری می تواند باعث خونریزی لثه شود. بعضی زنان در زمان عادت ماهانه ی خود به طور مرتب دچار التهاب لثه می شوند که ناشی از تغییرات هورمونی است. تغییرات هورمونی دوران بارداری هم خطر بروز التهاب لثه را افزایش می دهد.

اگر تصور می کنید که هورمون های شما علت خونریزی لثه هایتان هستند، از دندان پزشک خود بپرسید که چگونه می توانید روتین بهداشت دندانی خود را با این مسأله سازگار کنید.

۵-  عادت های بد بهداشتی

اگر روتین بهداشتی منظم و درستی برای دهان و دندان خود ندارید مثلا با شدت مسواک می زنید، اصلا مسواک نمی زنید و یا از نخ دندان استفاده نمی کنید، عواقب ناخوشایندی در انتظار لثه ی شما خواهد بود.

لثه بافت بسیار لطیفی دارد. اگر یک مسواک زبر به لثه هایتان بکشید، دچار التهاب و خونریزی خواهند شد. مسواک های نرم گزینه ی بهتری برای لثه و دندان ها هستند اما اگر به کل مسواک زدن را فراموش کنید، نوع مسواک تان اهمیتی نخواهد داشت.

انباشت پلاک های دندانی علت اصلی التهاب لثه هستند. دندان پزشکان توصیه می کنند دست کم دو بار در روز (صبح و شب) دندان ها را مسواک بزنید و هر روز از نخ دندان استفاده کنید. با این کار هم پلاک ها و هم موادغذایی باقیمانده در دهان از بین می روند. باکتری های درون پلاک های دندانی از باقیمانده ی مواد غذایی برای تولید اسیدهایی استفاده می کنند که بر روی لثه و دندان ها تأثیرگذار هستند.

کربوهیدرات مواد غذایی نشاسته دار و قندی مثل چیپس و شکلات، اگر فورا از بین نرود، به مدت طولانی به دندان ها و لثه می چسبد. اگر به چنین مواد غذایی ای علاقه دارید، حتما بلافاصله بعد از خوردن آن ها دندان هایتان را مسواک بزنید تا اثرات منفی آن ها بر لثه و دندان هایتان را از بین ببرید.

۶- مصرف بعضی داروها

شاید تا به حال برایتان پیش آمده که دندان پزشک تان از شما درباره ی داروهای مصرفی جدیدتان بپرسد. بعضی داروهای تجویزی خطر خونریزی لثه را بالا می برند. داروهای ضد تشنج مثل دیلانتین می تواند باعث التهاب غیر معمول لثه شود.

بعضی داروهای مخصوص فشار خون و سرکوب کننده ی سیستم ایمنی هم باعث التهاب لثه و خونریزی می شوند. برخی دیگر از داروها هم موجب خشک شدن دهان و در نتیجه بروز مشکل برای لثه می شوند. بیشتر از ۴۰۰ نوع دارو وجود دارد که می تواند میزان بزاق دهان را تحت تأثیر قرار دهد، مثل آنتی هیستامین ها، داروهای آرامبخش، ضد افسردگی و ضد روانپریشی. بزاق دهان برای پاک کردن باقیمانده ی مواد غذایی ضروری است و اسید تولیدی باکتری ها که به لثه صدمه می زند را خنثی می کند.

اگر بزاق دهان تان کم شده، لازم است که بهداشت دهانی و دندانی خود را به خوبی رعایت کنید چون دهان شما از اثرات سودمند بزاق محروم است. کم آب شدن بدن هم می تواند باعث خشک شدن دهان و درنتیجه ی بد بو شدن نفس شما می شود.