تاثیر رژیم غذایی ماهی بر عمر مردان و زنان چقدر است؟

تحقیقات 16 ساله محققان که روی حدود نیم میلیون مرد و زن صورت گرفته، نشان می‌دهد که گنجاندنماهی در رژیم غذایی عمر افراد را طولانی می‌کند. با توجه به این که ماهی سرشار از پروتئین، انواع ویتامین‌ها و روغن‌های مفید است، در داشتن طول عمری سلامت مؤثر است.

ماهی چرب مقدار زیادی امگا 3 دارد و طی سال‌های اخیر، این روغن توجه پزشکان را به خود جلب کرده است. محققان همواره به دنبال راه‌هایی بوده‌اند که خطر ابتلا به سرطان را و التهاب را کاهش داده و سلامت قلب و عروق را بهبود بخشد و همچنین به دنبال ارتباط بین امگا 3 و سلامت روان، بالا رفتن سن و بینایی بوده‌اند. یافته‌ها حاکی از آن است که مصرف ماهی و امگا 3 مرگ و میر را کاهش می‌دهد. به عبارتی، مردانی که مقدار بیشتری ماهی در رژیم غذایی خود مصرف می‌کنند نسبت به کسانی که ماهی کم‌تری مصرف می‌کنند 9 درصد کم‌تر در معرض خطر مرگ قرار می‌گیرند.

همچنین، مردانی که ماهی بیشتری مصرف می‌کنند 10 درصد کم‌تر دچار مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی شده و 6 درصد کم‌تر بر اثر سرطان جان خود را از دست می‌دهند. علاوه بر این، مرگ ناشی از بیماری‌های تنفسی در این افراد 20 درصد و مرگ ناشی از بیماری‌های مزمن کبدی 37 درصد کاهش می‌یابد.

از سوی دیگر، مصرف ماهی در زنان با کاهش 8 درصدی خطر مرگ و میر همراه است. مصرف این ماده غذایی در رژیم غذایی باعث کاهش 10 درصد مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و 38 درصد کاهش در مرگ ناشی از آلزایمر می‌شود.

با توجه به مفید بودن ماهی و مصرف آن در رژیم غذایی، محققان معتقدند که مصرف ماهی سرخ‌کرده تأثیری در کاهش میزان مرگ و میر ندارد و برعکس عمل می‌کند؛ به طوری که در زنانی که ماهی سرخ‌کرده بیشتری مصرف می‌کنند، خطر مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی و عروقی و بیماری تنفسی و به طور کلی، میزان مرگ و میر افزایش می‌یابد. این بدان دلیل است که ماهی سرخ‌کرده اسیدهای چرب ترانس ایجاد می‌کند و این ماده تولید شده سلامت مصرف‌کنندگان را به خطر می‌اندازد.