آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی مناطق زلزله‌زده کرمانشاه
پس از گذشت ۸ ماه از زلزله مهیب کرمانشاه، این روز‌ها زلزله‌زدگان در فصل گرم تابستان با مشکلات متفاوت و گوناگونی دست و پنجه نرم می‌کنند. خدمات بهداشتی و درمانی یکی از مواردی است که تاکنون مورد تاکید مدیران و نمایندگان مردم کرمانشاه بوده است.

در همین باره، نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده آخرین وضعیت بهداشتی و درمانی در این مناطق را تشریح کرد. طیب قدیمی درباره روند ساخت مراکز درمانی در مناطق زلزله‌زده به ایلنا گفت: بیمارستانی که در حال حاضر در سرپل ذهاب خدمات ارائه می‌دهد صحرایی نیست، یک بیمارستان موقت است که سازه سبک دارد و از آذرماه راه‌اندازی شده است و با همان امکانات بیمارستان شهدا که در زلزله تخریب شد، به کار خود ادامه داده است. وی تاکید کرد: این بیمارستان ۶۴ تخت فعال دارد و همه خدمات را ارائه می‌دهد، عمل‌های جراحی، ویزیت، مراجعه اورژانس و درمان بیماران دیالیزی جزو این خدمات است.

روند بازسازی بیمارستان شهدا

قدیمی با بیان اینکه بیمارستان شهدا باید بازسازی و مقاوم‌سازی شود، گفت: با توجه به آب‌های زیرزمینی که در این مناطق وجود دارد، مقاوم‌سازی نیاز به شمع‌کوبی داشت، در حال حاضر این کار دنبال می‌شود و کار‌های معماری داخلی به اتمام رسیده و کار‌های شمع‌کوبی نیز رو به اتمام است؛ بنابراین روند ساخت قابل قبول و فعال است. نماینده تام‌الاختیار وزیر بهداشت در مناطق زلزله‌زده گفت: خیرین کاشانی نیز یک بیمارستان ۵۰ تختخوابی را برای ساخت مد نظر قرار دادند که زمین آن را تحویل گرفته‌اند و این بیمارستان به ظرفیت سابق شهر اضافه خواهد شد؛ اگر چه بیمارستان ۵۰ تختخوابی سرپل ذهاب ۵۳ درصد ضریب اشغال داشت.

شرایط بد کانکس‌های درمانی

وی همچنین افزود: درباره وضعیت مراکز بهداشتی و درمانی باید بگویم که تعدادی از این مراکز آسیب جدی دیده بود، حدود ۱۹۰ خانه بهداشت تا پایان اردیبهشت تعمیر شد و حدود ۵۴ واحد اعم از مرکز جامع سلامت و ۴۵ خانه بهداشت توسط خیرین در حال بازسازی است. تعدادی از خانه‌های بهداشت تا پایان مردادماه به بهره‌برداری می‌رسد. قدیمی تصریح کرد: در نقاطی که آسیب به وجود آمده است با استقرار کانکس و وسایل سرمایشی خدمات ارائه می‌شود و هیچ جابه‌جایی‌ای برای درمان به نقاط دیگر وجود نداشته است، اگرچه در حال حاضر مراکزی که در کانکس خدمات ارائه می‌دهند، به گونه‌ای هستند که هم برای مراجعه‌کننده شرایط راحتی نیست و هم برای افرادی که خدمات ارائه می‌دهند.

جلوگیری از شیوع بیماری‌های واگیردار

وی در ادامه گفت: در ارتباط با بیماری‌های واگیردار با تلاش دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه و سایر نهاد‌ها از نظر هدایت روان‌آب‌ها و دفع زباله‌ها هیچ بحران عفونی در فصل گرما ایجاد نشده است. قدیمی در ارتباط با میزان ابتلای زلزله‌زدگان به بیماری‌های عفونی بیان داشت: با پیش‌بینی‌هایی که از اسفندماه به عمل آمد، زمینه ایجاد بیماری‌های واگیردار کم شد. ممکن است مردم در کانکس و چادر‌ها اذیت شوند، اما بیماری‌های واگیردار و حمله این نوع بیماری‌ها گزارش نشده است.

کنترل سلامت روانی زلزله‌زدگان

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد مردم در کانکس و چادر‌ها به دلیل گرمای بالا دچار مشکل شده باشند، گفت: از نظر خدمات به زنان باردار نسبت به قبل از زلزله تفاوتی وجود ندارد، پرونده برای مادران باردار تشکیل می‌شود و با توجه به استقرار بیمارستان و حضور متخصص زنان نسبت به قبل از زلزله تغییری اتفاق نیفتاده است.
 
قدیمی در ارتباط با وضعیت سلامت روان زلزله‌زدگان و شیوع خودکشی بین مردم بیان داشت: در هر حادثه‌ای مثل زلزله که تعداد زیادی از افراد جامعه را درگیر می‌کند، بحران‌های روانی قابل پیش‌بینی است به همین دلیل حوزه سلامت وزارت بهداشت از همان روز‌های اول بعد از زلزله پای کار آمد و اقدامات مورد نیاز انجام شد، حتی غربالگری همه زلزله‌زدگان نیز انجام شد.
 
افرادی که نیاز به درمان تیمی داشتند و افرادی هم که نیاز به مراقبت روانپزشک داشتند با هزینه رایگان مراقبت می‌شدند و آنچه به وزارت بهداشت ابلاغ شده بود بخوبی انجام شد.