غلظت ذرات معلق در هوای زابل ۲۰ برابر حد مجاز

علی ملاشاهی اظهار داشت: طی ۳ ساعت گذشته حداکثر سرعت وزش باد همراه با گرد و خاک در زابل به ۹۴ کیلومتر بر ساعت رسید که موجب شد غلظت ذرات معلق در هوای این شهر به ۳ هزار و ۵۹ میکروگرم بر متر مکعب برسد.

وی افزود: با توجه به اینکه حد مجاز ذرات معلق در هوا ۱۵۰ میکروگرم بر متر مکعب است این میزان از ذرات معلق در هوا نشان دهنده این است که طی این مدت میزان غلظت ذرات معلق در هوای شهر زابل به بیش از ۲۰ برابر حد مجاز رسیده است.

کارشناس هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: در پی این رخداد علاوه بر کاهش کیفیت هوا، میزان دید افقی در محدوده فرودگاه زابل به حدود ۷۰۰ متر کاهش یافت.

وی گفت: همچنین باتوجه به الگوی نقشه‌ها، وزش باد‌های نسبتا شدید همراه با گرد و خاک وکاهش دید که از امروز در شهر‌های شمالی سیستان و بلوچستان آغاز شده تا روز جمعه ادامه دارد.

ملاشاهی با اشاره به اینکه سرعت وزش باد طی این مدت در این مناطق ۷۰ تا ۹۰ و در ساعات اولیه روز بیش از ۹۰ کیلومتر بر ساعت پیش بینی می‌شود، افزود: طی این مدت در نواحی مرکزی و نوار شرقی استان علاوه بر افزایش غبار، وزش باد همراه با گرد و خاک با شدت کمتر انتظار می‌رود.