با انجام این کارها پس از سکته قلبتان را مانند روز اولش کنید

شهرزاد خسروی، متخصص پزشکی ورزشی و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ورزش منظم و مناسب موجب افزایش قدرت عضلانی قلب و در نتیجه پمپاژ بهتر خون می‌شود. از طرف دیگر، ورزش موجب بهبود اکسیژن رسانی به بخش‌های مختلف بدن نیز می‌شود و می‌توان گفت بر اثر ورزش، ظرفیت قلبی و ریوی افزایش می‌یابد.

به گفته وی، ورزش منظم و مناسب، نه تنها می‌تواند از پیشرفت گرفتگی‌های عروقی پیشگیری کند بلکه موجب ترمیم و برگشت آن‌ها نیز خواهد شد. بنابراین فعالیت فیزیکی مناسب عامل مهمی برای پیشگیری از سکته‌های قلبی بعدی نیز به حساب می‌آید. چاقی هم عامل مؤثری در افزایش خطر بروز بیماری‌های قلبی ـ عروقی است که ورزش می‌تواند با کنترل وزن با آن مقابله کند.

ورزش کنید حتی اگر سکته کرده‌اید

خسروی درباره بیماران مبتلا به سکته قلبی و انجام ورزش از سوی آن‌ها نیز گفت: پس از گذشت حداقل دو هفته از سکته قلبی، می‌توان برنامه بازتوانی قلبی این بیماران را شروع کرد و به آن‌ها توصیه می‌شود فعالیت‌های فیزیکی را از سر بگیرند.

وی با اشاره به این‌که بهتر است نوع و شدت ورزش‌ها از سوی متخصص تعیین شود، افزود: با توجه به شرایط بیمار، باید فعالیت مناسبی برای او انتخاب شود. بنابراین در مراکزی که خدمات بازتوانی قلبی را ارائه می‌کنند، ابتدا وضع قلب، تنفس، فشارخون و ضربان قلب بیمار کنترل می‌شود تا بر اساس آن ورزش مورد نظر را تعیین کنند که به‌تدریج، شدت و مدت فعالیت‌ها نیز افزایش می‌یابد.

بنابر اعلام روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، وی ادامه داد: زمانی که بیمار پس از چند جلسه بازتوانی قلبی متوجه می‌شود مانند گذشته یا حتی بهتر از قبل می‌تواند مشغول ورزش و فعالیت شود، نه تنها روحیه بهتری پیدا می‌کند، بلکه از نظر جسمی هم شرایط مناسب‌تری خواهد داشت.

استفاده از تردمیل و دوچرخه‌ها، شنا و پیاده‌روی‌های تند، ورزش‌های هوازی مناسبی هستند که بیماران می‌توانند انجام دهند

به گفته این عضو هیات علمی دانشگاه، نوع ورزش‌ها با توجه به مشکل قلبی بیماران متفاوت است؛ ولی در مورد سکته‌های قلبی حتماً باید حداقل دو هفته پس از سکته، این فعالیت‌ها شروع شود که اغلب با ورزش‌های هوازی نیز این کار انجام می‌شود. بنا بر نظر پزشک معالج کم‌کم می‌توان نوع و شدت ورزش را هم تغییر داد.

خسروی به چند نمونه از ورزش‌های هوازی اشاره کرد و گفت: استفاده از تردمیل و دوچرخه‌ها، شنا و پیاده‌روی‌های تند، ورزش‌های هوازی مناسبی هستند که بیماران می‌توانند انجام دهند. البته با توجه به این‌که اغلب بیماران پس از سکته، با ترس و نگرانی مشغول ورزش و فعالیت می‌شوند و تصور می‌کنند شاید این ورزش‌ها فشار بیش از حدی به آن‌ها وارد کنند که چندان به نفع قلبشان نباشد، باید حتماً با پزشک معالج مشورت شود.

این متخصص پزشکی ورزشی تأکید کرد: مدت زمان گرم کردن و سرد کردن بدن برای این افراد اهمیت ویژه‌ای دارد و باید بیش از حالت عادی باشد. همچنین با توجه به این که هوای سرد این بیماران را اذیت می‌کند، لازم است در فصول سرد بیشتر مراقب باشند و ورزش را به ساعت‌های گرم‌تر روز موکول کنند. در کل مهم است قبل از شروع هر نوع ورزشی، وضع بدنشان را با شرایط فعالیت جسمی تطابق دهند.

زور آلودگی هوا بیشتر از ورزش

خسروی درباره آلودگی هوا و تأثیر آن بر قلب و عروق نیز گفت: آلودگی هوا مشکلی نیست که در تمام روزها و ماه‌های سال ادامه داشته باشد، اما هنگامی که با این مشکل روبه رو هستیم، به بیماران قلبی توصیه می‌شود از منزل خارج نشده و فعالیت فیزیکی را هم تا جای ممکن محدود و متوقف کنند. در شرایط عادی که هوا آلوده نیست، این بیماران باید به اندازه کافی ورزش کنند و تحرک داشته باشند؛ البته در چنین شرایطی، ورزش در هوای آزاد بهتر و مفیدتر از محیط‌های بسته است.

این متخصص پزشکی ورزشی تأکید کرد: اگر در طول ورزش با مشکلی هر چند جزئی مواجه می‌شوید، حتماً باید با پزشک معالجتان مشورت کنید و نظر او را جویا شوید. درد قفسه سینه یکی از مهم‌ترین علائمی است که باید مورد توجه قرار گیرد و لازم است علت اصلی آن تشخیص داده شود.