لزوم فرهنگ سازی برای کاهش حوادث ترافیکی

صدیقه اعتماد سعید، مدیر عامل شبکه رادیویی سلامت  درباره جشنواره کشوری پیشگیری از سوانح و حوادث توضیح داد: یکی از معضلات بهداشت عمومی کشور ما معضل سوانح و حوادث است.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام شده مشخص شد که بیشترین حوادث ترافیکی در سی کیلومتری ورودی شهرها رخ می‌دهد و لازم است مبلمان جاده‌ای و استرحتگاه‌هایی در این مناطق احداث شوند تا در صورتی که راننده پس از طی کردن مسیری طولانی احساس خستگی و خواب آلودگی داشت به استراحت بپردازد.

اعتماد سعید با اشاره به برگزاری پویش ملی پیشگیری از حوادث توضیح داد: در این جشنواره، قصد داریم بخش پیشگیری را برجسته کنیم؛ زیرا مردم، بسیاری از سوانح و حوادث را ناشی از تقدیر و سرنوشت می‌دانند و فکر می‌کنند این حوادث چه در حوزه قواعد زندگی شهری مانند سنگینی ترافیک و آسیب های برخاسته از آن و چه در حوزه بلایای طبیعی به سبب ماهیت سرنوشت، اتفاق می‌افتد.

مدیر رادیو سلامت ادامه داد:  سه عامل انسانی، خودرو و شاخه‌های آسیب ساز جاده‌ای از جمله عوامل موثر در این حوادث هستند. همچنین عامل چهارمی که به این موارد اضافه می‌شود، وضعیت محیط است. گاهی خطاهای انسانی در این اوضاع می‌تواند حادثه آفرین‌تر باشد. بنابراین باید به آموزش این موارد توجه بیشتری نشان داد.

اعتماد سعید با اشاره به فرهنگ‌سازی صورت گرفته درباره بستن کمربند ایمنی گفت: از دهه ٨٠ تا ٩٠، قربانیان حوادث ترافیکی کاهش یافت که یکی از عوامل آن بستن کمربند ایمنی بود. با توجه به فرهنگ سازی گسترده‌ای که در این رابطه انجام شد، امروزه کسی بستن کمربند ایمنی را شوخی نمی‌گیرد و در واقع به عنوان یک فرهنگ عمومی جا افتاده و پذیرفته شده به آن می نگرد و کسی با بستن آن مقابله نمی‌کند. در نتیجه فکر می‌کنم می‌توان در مسیرهای دیگر فرهنگسازی نیز موفق بود.

مدیر رادیو سلامت تصریح کرد: در گفت‌وگویی که با استاندار آذربایجان شرقی انجام شد وی اعلام کرد که در عید نوروز در ورودی شهر تبریز 32 نفر بر اثر این حوادث جان خود را از دست دادند همچنین در استان همدان نیز 75 درصد تصادفات منجر به فوت در سی کیلومتری ورودی شهرها رخ می‌دهد.

وی با بیان اینکه در شهریور ماه سال گذشته روزانه 66 نفر جان خود را بر اثر سوانح ترافیکی از دست داده‌اند گفت: فرهنگ سازی در این زمینه می‌تواند از وقوع این حوادث بکاهد.

اعتمادسعید در پایان گفت: حدود 7 درصد درآمد ناخالص ملی کشور صرف هزینه‌های ناشی از تصادفات رانندگی می‌شود.

گفتنی است پویش ملی پیشگیری از حوادث ترافیکی از بیست و هفتم مرداد ماه امسال شروع به کار خواهد کرد و علاقه مندان می‌توانند آثار خود را برای این جشنواره در سه بخش شنیداری، دیداری و مکتوب ارسال کنند.